Yxvett

Som sagts tidigare, yxor ska inte vara knivskarpa, de fungerar bättre om eggen är grövre (större eggvinkel). Möjligt att en snickaryxa för finare detaljer kan tjäna på att vara riktigt vass, men annars inte.

Skulle också lämnat den hemma, yxan är inte ett rimligt verktyg för lagligt frilufsande :).

Känns som att många här är ense om att yxan är lite klumpig och begränsad och tar man vikten i beaktning så..

Men visst jag kan köpa att den kan komma till pass vid ett vindskydd med färdigkapad ved. Men tycker ändå att man har betydligt bättre kontroll med kniv och träklubba för det ändamålet. En campingyxa är ju fullständigt värdelös för det...den har inte tyngden helt enkelt. Värdelös på att kapa också. Faktiskt så köpte jag mig en campingyxa för ett tag sen. Tanken var att ha med den på tur men också att spänta upp ved i pannrummet. Använt den några gånger men blir mest frustrerad så den ligger mest. Den har ändå lite tyngd i sig och inte jätte-ul. Det enda den duger till är riktigt smått och då får man va så nära med fingrarna att de är i farozonen.

Så faktiskt använder jag (dagligen) en fastbladare med 11cm blad och en ekklubba som man snidat till ett trevligt handtag på. Då har man både kraft och kontroll. Till lite grövre bitar där jag behöver drämma till lite använder jag den stora yxan. Men den är ju inte riktigt aktuell i friluftssammanhang..

Lillyxan ligger mest. Få se om den duger som kastyxa i sommar :)
 
Senast ändrad:
Vipukirves klyvyxa är den optimala moderna klyvyxan. Jag hänger den i bältet på vänster sida. På höger sida hänger min gamla trotjänare till såg. En Husqvarna XP 560 med handtagsvärme.
😊
 
Vipukirves klyvyxa är den optimala moderna klyvyxan. Jag hänger den i bältet på vänster sida. På höger sida hänger min gamla trotjänare till såg. En Husqvarna XP 560 med handtagsvärme.
😊
Lol, du har både hängslen och livrem antar jag? Eller inom en relativt snar framtid byxorna i knäveckan :D.
 
tips

det som kan stå utan handens hjälp tar du på huggkuppen med yxa.
allt annat tar du med kniv.
sen behöver ju inte yxan vara rakbladsvass.

har själv kniv, yxa och såg
 
det som kan stå utan handens hjälp tar du på huggkuppen med yxa.
allt annat tar du med kniv.
sen behöver ju inte yxan vara rakbladsvass.

har själv kniv, yxa och såg

När man klyver ved (oavsett om man är i skogen eller ej), så håller man vedkubben med en hand och klyver med en liten klyvyxa som man kan hantera med en hand. Man får otroligt mycket bättre kontroll än om man skall ha vingliga vedkubbar som skall stå själva!
 
När man klyver ved (oavsett om man är i skogen eller ej), så håller man vedkubben med en hand och klyver med en liten klyvyxa som man kan hantera med en hand. Man får otroligt mycket bättre kontroll än om man skall ha vingliga vedkubbar som skall stå själva!

Folk gör på det sätt som passar dem. Ditt sätt är automatiskt inte det enda rätta. Jag ställer också mina klabbar och sen hugger med tvåhandsgrepp. Inte proklamerar jag att det är så man måste göra för det.
 
Men det är ju precis vad man har när man gör dagsturer till många vindskydd med eldstad!

Hälsningar

Nybliven och lycklig ägare till en Gränsfors "Lilla yxan"

Exakt min poäng - om man vandrar där man kan räkna med att stöta på sågad, okluven ved att elda så är yxan förstås helt rätt (fast det lät inte riktigt som TS planer). Och när yxan är rätt så är den rätt - både som redskap, och som glädjeämne!

Anledningarna till att jag har börjat använda yxa är för att jag blivit påverkad av alla hipsters..

Jomenvisst - om man satsar fullt ut på kvalitet och sitt personliga uttryck så tar man förstås med sig noga utvalt bränsle, istället för att ge sig i kast med sån där simpel fulved som mindre nogräknade krafsar fram i snåren. :)

https://www.youtube.com/watch?v=TBb9O-aW4zI
 
Man klyver ju inte på samma sätt i skogen som hemma alltid.
Utan kubbe och grov ved klyver man enklast veden liggandes på sidan tycker jag.
Sittande på knä har man bättre kontroll, och noll risk att hugga sig i foten. En liggande stock är bra som underlag.

Men jag håller med övriga talare. De små miniyxorna är ganska dåliga. Däremot tycker jag att ts är rätt på det med slipningen. En skogsyxa ska vara vassare än klyvyxan hemma.
 
<klipp>
Skadorna har som sagt var kommit till av klantighet. Senast jag skar mig var händelseförloppet följande: Med yxan i ena handen och en träbit i den andra satte jag eggen emot träet och flyttade sedan yxa och träbit till huggkubben. När jag sätter ned träbiten emot huggkubben hoppar yxan av och faller några centimeter ner på min hand.
Hade detta skett med en kniv eller slö yxa hade inget hänt, men en "knivegg" som är 1kg tung har mycket rörelseenergi inneboende även vid så korta fall som det nu var tal om och skadan blev därför oproportionerligt stor.

Här hade kankse ett par arbetshandskar i rejält läder räddat dig, de är även bra om du ska fixa med elden efter du tänt den - som värmeskydd om du vill inte har någon bra pinne att peta i glöd/eld med. Då funkar ett par rejäla arbetshandskar bra för kortare arbeten.

Annars håller jag med om att hopfällbar såg och rejäl kniv med bra parerstång (som tål att bankas på med annat vedträ) är bättre på tur. Yxa använder jag bara hemma till kakelugnsveden.

/Patrik
 
Redskap som man håller i hoppar inte bort.

I skogen har jag klarat mig utan yxa. Samernas två eller tre knivsbruk är praktiskt.

Torr kärnved och töre är en observations och erfarenhets baserad kunskap att få fram.

Yxromantik kan bli farlig för den klantige.

Även jag har liten grensåg eller bågsåg med i skogen.

Lämna yxromantiken och skaffa dig bättre upptäckarögon.

Jodå jag har yxor hemma till hantverk och har brukat till slakt och styckning. Vedklyvning gör man med tung klyvyxa och en sån vill du inte bära i skogen.

Men ute i skogen brukar man motorsåg om man skall avverka.

Röjkniv är det tyngsta som ibland fått följa med ut i skogen för avgrening av vindfällen i familjens skog.

go tur
 
När man klyver ved (oavsett om man är i skogen eller ej), så håller man vedkubben med en hand och klyver med en liten klyvyxa som man kan hantera med en hand. Man får otroligt mycket bättre kontroll än om man skall ha vingliga vedkubbar som skall stå själva!
Om man nu har lite mer seriösa behov av vedklyvning än en mysbrasa använder man en klyvyxa som man näppeligen hanterar med en hand. Och att ha en hand på veden medan man hugger betraktar jag som en tämligen onödig olycksrisk.

Som sades nedan, har man en klabbe som inte står fungerar det att lägga den (men risken finns naturligtvis att den rullar/far åt sidan om inte hugget är välriktat nog)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.