Tips i Jotunheimen sökes

Sitter med den nya föraren för Jotunheimen och planerar lite inför sommarens klättring men det finns ju så mycket att välja på. Tanken är att göra en eller flera snabba helgresor dit från mälardalen typ tors-sön. Är det någon som har några tips och erfarenheter att dela med sig vad det gäller toppar/leder som är så pass lätt tillgängliga att dom går att hantera i det formatet? Glaciär och snö är inget problem men gärna inte alltför höga grader på själva klättringen.
 
Kul med ny förare, hade jag missat. Kan rekommendera vesteggen på stora skagastølstind . Den görs på en dag och är fin linje med enkel klättring, max 5- har jag för mig. Och det mesta är scrambling. Dyrehaugsryggen är fin vandring också, men det är ju inte direkt klättring om en inte går från hytta på bandet - och det har inte jag gjort
 
Kul med ny förare, hade jag missat. Kan rekommendera vesteggen på stora skagastølstind . Den görs på en dag och är fin linje med enkel klättring, max 5- har jag för mig. Och det mesta är scrambling. Dyrehaugsryggen är fin vandring också, men det är ju inte direkt klättring om en inte går från hytta på bandet - och det har inte jag gjort

Storen finns med på listan över möjliga mål. Där finns ju dessutom flera intressanta vägar upp beroende på väder och dagsform. Finns det något lämpligt i närheten för dag 2?
 
Storen finns med på listan över möjliga mål. Där finns ju dessutom flera intressanta vägar upp beroende på väder och dagsform. Finns det något lämpligt i närheten för dag 2?

Det flesta vägar upp på storen har rätt kort klätterpassage och lång anmars. Vesteggen är lång tur i enkel klätterterräng och bra. Västväggen för svårare nivå. Ingen av de gås så ofta vilket är synd.

Det finns väldigt mycket med utgångspunkt från turtagrø... val av tur beror nog mer på vad ni är ute efter. Jag har inte gjort så många turer där själv. Skagastölstraversen om ni vill ha långt. Dyrehaustraversen om ni vill ha enkelt och lite kortare - med start från bandet om det ska va klättring, andra hållet om det ska va snabbare och mer som exponerad vandring och inte klättring. Är ni ovana i exponerad terräng eller får kass väder kan det va skönt att ha med ett rep iallafall.
 
Om man tar en båttur på ca 2 t från öständen av sjön Bygdin så når man Torfinnsbu, därifrån kan man göra Torfinnstindane mycket snabbt. Med 1-2 t:s vandring kan man också nå turer i Svartdalen.
 
Om man tar en båttur på ca 2 t från öständen av sjön Bygdin så når man Torfinnsbu, därifrån kan man göra Torfinnstindane mycket snabbt. Med 1-2 t:s vandring kan man också nå turer i Svartdalen.

Det där låter som ett intressant alternativ. Blir till att säga sig en stund till över karta och förare vid hemkomst. Tackar så mycket!
 
Det flesta vägar upp på storen har rätt kort klätterpassage och lång anmars. Vesteggen är lång tur i enkel klätterterräng och bra. Västväggen för svårare nivå. Ingen av de gås så ofta vilket är synd.

Det finns väldigt mycket med utgångspunkt från turtagrø... val av tur beror nog mer på vad ni är ute efter. Jag har inte gjort så många turer där själv. Skagastölstraversen om ni vill ha långt. Dyrehaustraversen om ni vill ha enkelt och lite kortare - med start från bandet om det ska va klättring, andra hållet om det ska va snabbare och mer som exponerad vandring och inte klättring. Är ni ovana i exponerad terräng eller får kass väder kan det va skönt att ha med ett rep iallafall.

Jo, jag har förstått det är mycket anmarsch för de få replängderna på slutet. Det är därför jag fiskar lite efter turer som är det motsatta. Fast en alpin klättertur utan rejäl anmarsch är väl ingen riktig alpin tur. :) Men det är hur som haver klättring av alpin karaktär jag är ute efter.
 
Skagastölstraversen med utgång från turtagrö och avslutning på bandet är redan nämnt, men det är en fin tur i storslagen miljö, mycket scrambling, men 3 olika klätterpassager, som svårast kring 4- (patchells sva). Turen tar en lååång dag, ibland 2 dagar beroende på förhållanden. ca 3-4tim från Turtagrö till första topp Nordre Skagastölstind. Det går även att göra turen över 2 dagar och få med sig hela Styggedalsryggen. dryg utmarsch dock.

Annars kan jag rekommendera 2 andra turer jag gick i somras,

Soleibotttraversen från norr över alla 4 Solebottindarna är fin, dock något lös, men inte alls lika seriös som Skagastölsryggen. kring grad 3 upp på Nordre Solebottind (om man hittar rätt väg)

Kanske Jotunheimens finaste ryggtravers må vara över alla Austabottryggen, med start från Tindevegen mellan turtagrö och Årdal (samma start på Soleibottryggen) Så gott som ingen anmarsch och fin klättring i fast fjäll. Grad 4 som svårast, turen är lättast om man börjar med Sydryggen. Biten upp mot Store Austabottind är helt magnifik. Turen tar normalt 12-15 timmar.

Skulle nog kunna sitta och skriva hela dagen om klättertoppar i Jotunheimen, då jag besökt ca 110st själv, så fråga om du är nyfiken ;)
Ett standardtips är att kolla upp "bibeln" Norges 2000m toppar av Morten Helgesen. Bättre info om lättare klätterturer i Jotunheimen finns inte. En rejäl pjäs på 600 sidor som finns att köpa via Glittertind Förlag bl.a
 
Tack Viktor! Där var en hel del matnyttigt du bidrog med. Austabottryggen låter som en mycket trevlig tur, den sätter jag upp på önskelistan direkt.
Vad har du för tips på turer som är lite mera direkta? Vi funderade t ex på Glittertinds nordvägg förra sommaren, ett trevligt antal replängder runt grad 4. Då avbröt vi då det gick en del ras runt omkring och glaciären nedanför inte såg helt inbjudande ut, vi var där tidigt på säsongen och sommaren var visst ovanligt sen. Men annars gillar jag den typen av tur.

Låter som att det blir att utöka biblioteket med ännu ett verk i alla fall. :)
 
Hmm, när jag läser på i föraren så ser jag att det verkar vara en ganska trevlig passage på 4 replängder om man tar raka vägen upp från Söre till första toppen. Och sen får man mycket annat väl exponerat på köpet. Ser ut som att traversen över Austabottryggen steg ett par snäpp på listan. :) Om man ska gå in på lite detaljer där då, var på Tindevegen är det vettigt att parkera för att starta? Går det att tälta i närheten?
 
Ursäkta sent svar.

För Austabotnryggen eller Soleibottindarna så kör söderut från Turtagrö mot Övre Årdal, efter ca 13km närmar du dig Berdalsbandet(Högsta punkt 1315möh, bomstation), några 100m före bomstationen på vänster sida, precis på komungränsen så kan man kör ner tvärt till en liten parkering under kraftledningen.Rinnande vatten finns.
Här startar en stig upp mot punkt 1483. Håll till höger om denna och ta sedan sikte bort mot Sörryggen på Austabottind.

Andra mer direkta klätterrutter i Jotunheimen
Som du skriver Nordveggen på Glitttertind (ca 350m höjd, 10-11 replängder grad 4+)
Nordveggen kan bjuda på vintriga förhållanden året om, isskruvar, stegjärn och spade för toppdrivan bör nog tas med. inmarschen är lång så räkna med en lång dag i fjället. Denna står även på min önskelista.

Nordvesteggen på Galdhöpiggen eller Sörösteggen på Veslepiggen, båda startar från samma plats vid portpiggen på Styggebreen. Veslepiggen något kortare och lättare, (7-8 replängder grad 3+ på Galdhöpiggen, 4-5 replängder grad 3 på Veslepiggen) Nordvesteggen är lös och har vintriga förhållanden långt ut på sommaren. Kort anmarsch över breen från Juvvashytta, enkel retur ned normalvägen från båda bergen.

Nordvestpelaren på Store Styggedalstind Vesttopp (2383möh) har jag spanat länge på, en spektakulär pelare i storslaget landskap. Skall vara kring grad 3 i 3-4 replängder. Anmarsch genom Helgedalen från Turtagrö.

Söre Dyrhaugstind från hytta på bandet (Skagadalen) 6 replängder grad 4+, med ett upptag på 5) Fint att ta retur till Turtagrö via Dyrhaugsryggen och Store Dyrhaugstind ( kring grad 2 på några ställen) Gick turen åt andra hållet i våras.

Andrews Renne upp på Storen (2405möh) ger 3 replängder fint fjäll kring grad 3, och är inte lika trafikerad som normalrutten Heftys Renne. Retur via "helikopterslingan", firning ner till Hjörnet. En lång dag.

Som Kjpil nämnt, Vesteggen upp på Storen, (7 replängder, grad 5- i den övre delen) Skall vara fast och fin. En lång dag från Turtagrö.

Östeggen via Falkungen upp på Falketind (2067möh) är en lång tur i delvis löst fjäll (12 replängder totalt, 5- i några upptag). Lång tur med lång väggklättring från Koldedalen.

Detta känns som ett axplock av massvis med turer som finns i Jotunheimen, och speciellt Hurrungane, där det fullkomligt kryllar av ryggtraverser och väggklättringar från grad 3 och uppåt.

Utanför Jotuheimen kan jag rekommendera Romsdalen. var själv där i somras. Nordveggen på Romsdalshorn (1550möh) är en klassiker (6 replängder grad 4 eller Drömmediedret på Store Venjetind (1852möh), ca 6 replängder grad 5. Både har obefintlig anmarsch, men tar en hel dag i anspråk. Lite annan klippkvalitet än i Jotunheimen, jag tycker det är överlag mer svårsäkrat i Romsdalen. Båda turerna går i magnifika omgivningar, men kan vara hårt trafikerade under högsäsong, se upp för stenslag och var beredd på att få köa på standplatserna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
limitless86 Tips; Bigwall-turer med inslag av aid. Alpin / Bigwall 9
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mike C Tips på ställen för alpina nybörjare? Alpin / Bigwall 10
Bahman Tips om boende i Cham Alpin / Bigwall 1
Väderjacob Tips för alpina nybörjare Alpin / Bigwall 2
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
m_stromqvist behøver tips om grønland Alpin / Bigwall 1
Tovetjarn tips om storsko? Alpin / Bigwall 5
m_o aid tips Alpin / Bigwall 5
tango tips ang vandringsstegjärn och yxa Alpin / Bigwall 15
lumpi Tips om Kauskasus? Alpin / Bigwall 1
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Jonas J Aconcagua tips önskas Alpin / Bigwall 0
Fjle Tips om praktikplats Alpin / Bigwall 0
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
Tips till nybörjare bitte... Alpin / Bigwall 1
glaciærtur-tips søkes!!! Alpin / Bigwall 0
Cantrell Turförslag Jotunheimen Alpin / Bigwall 3
Gab83 Jotunheimen/Spiterstulen i januari Alpin / Bigwall 1
Henke78 jotunheimen Alpin / Bigwall 0
ingridfin Klätterförare över Jotunheimen söks Alpin / Bigwall 2
liedberg Klättring i Jotunheimen Alpin / Bigwall 2
nikcar75 Förare Jotunheimen Alpin / Bigwall 3
cabal Jotunheimen Alpin / Bigwall 4
AlexT Cordillera Blanca, sommar 2012, partner sökes Alpin / Bigwall 0
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
Michel.B Store Blåmann i sommar, replagskamrat sökes Alpin / Bigwall 2
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Totta1 vågade klättrare sökes! Alpin / Bigwall 9
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
sparlin.f Peak Lenin - klättrare sökes Alpin / Bigwall 0
jliungman Alpinturer i södra Sverige sökes Alpin / Bigwall 7
Fjle Praktik sökes Alpin / Bigwall 0
clahag Matterhorn video sökes Alpin / Bigwall 1
klätterpartner sökes V27!! Alpin / Bigwall 0
Klätterhonk sökes???? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...