Udtja - det stängda naturreservatet

Jo, jag ser att det hade gått att ta sig över sjöarna till Rävudden där. Det beror ju på vart man vill, som sagt, men jag hade inte litat på att stigarna är framkomliga över vattendrag och myrar på somrarna där. Men det kanske går om man har mer erfarenhet? Följer man inte stigar eller leder så är det ju ett virrvarr av vattendrag, sjöar och myrmarker (och ibland mycket brant) genom landskapen. Vackert och underbar natur, men hur tar man sig igenom till fots? ...
Nej, stigar lär inte finnas hela vägen utan det blir navigering efter karta och kompass. Hur besvärligt det är att ta sig fram här vet jag inte utan det blir ju en chansning men omöjligt lär det inte vara. Största frågetecknet är helt klart Árvesjåhkå och om bron finns där enligt utsago. Det är egentligen min kompis som ska vandra genom Sverige men jag har inte kunnat låta bli att planera en del åt henne. Vi har dock pratat om att jag ska vandra med när jag har fått fritt från mitt jobb. Om hon / vi hamnar här är dock osäkert, har också planerat en alternativ rutt längre västerut uppe i fjällen.

Det finns ju en väg över Gatjagielas, sedan höger och vänster och vänster igen, över Landvägsmyran, höger vid Badjejavrre och så är man ute ur området vid Nymyran. Men när det nu råder tillträdesförbud så antar jag att man inte ens får lov att köra på de vägarna och då är det väl ännu värre när det gäller att gå dem??
Jag tror att du ska undvika raketskjutfältet helt och hållet i din planering.
 
Nej, stigar lär inte finnas hela vägen utan det blir navigering efter karta och kompass. Hur besvärligt det är att ta sig fram här vet jag inte utan det blir ju en chansning men omöjligt lär det inte vara. Största frågetecknet är helt klart Árvesjåhkå och om bron finns där enligt utsago. Det är egentligen min kompis som ska vandra genom Sverige men jag har inte kunnat låta bli att planera en del åt henne. Vi har dock pratat om att jag ska vandra med när jag har fått fritt från mitt jobb. Om hon / vi hamnar här är dock osäkert, har också planerat en alternativ rutt längre västerut uppe i fjällen.

Jag tror att du ska undvika raketskjutfältet helt och hållet i din planering.

Kul! :) Jag lär nog få gå själv nästan hela vägen. Jag får med mig en kompis en vecka under sommaren och han följer även med en dag i början av vandringen. Sen har jag en tjejkompis som kanske kan följa med en dag eller två också senare. Vi får se. När är det hon ska gå?

Oooh, det är ju en stor å!! Ingen bro står utsatt på Lantmäteriets kartor i alla fall.
 
Kul! :) Jag lär nog få gå själv nästan hela vägen. Jag får med mig en kompis en vecka under sommaren och han följer även med en dag i början av vandringen. Sen har jag en tjejkompis som kanske kan följa med en dag eller två också senare. Vi får se. När är det hon ska gå? ...
Jag skickar PM till dig, nu är vi långt utanför trådens ämne...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...