Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har du berättat för den förskrivande läkaren om ditt knivintresse? Man kan ju debattera om detta är en relativ kontraindikation för blodförtunnande behandling.. ;)

Slutat rinna nu eller?
 
Tack för er omsorg! Det har äntligen slutat att blöda. Jag hade tydligen skurit mig i två fingrar, lång- och pekfigret.

De senaste timmarna har det bara droppat lite sporadiskt, varför jag inte åkte till sjukan. Hittade en bit av fingret på knivbladet ;). Det var äckligt, slängde det i bingen.

Så nu blir det pekfingervals när jag skall till att skriva på datorn ;).

Det har nu koagulerat. Ser inte snyggt ut. Jäkla va den kniven är vass. Jag hade ju sänkt eggvinkel till under 15 g sammanlagt och striglat fram själva primärvinkeln. Därför trodde jag inte att det var så pass allvarligt till att börja med.
 

Bilagor

  • skurit mig, 2.jpg
    skurit mig, 2.jpg
    57.7 KB · Visningar: 600
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 557
Jag har också den omnämnda MoS kockkniven. En trevlig pjäs med bra ergonomi för en blygsam summa. Jag gav under 200:- för den på Classe för ca 3 år sedan.

Minaanvndarkksknivar2.jpg

mellanlegerat)

På tal om köksknivar...
Första kvällen jag använde min gula så skar jag mig i fingret. Den var rejält vass direkt från butik, men jag fixade lite med den ändå innan användning. Jag brukar ju i familjen hävda att slöa knivar är farligare än vassa, men jag pratade inte så mycket på det temat den kvällen.

Tur att du har har kontroll på blodflödet!

För att muntra upp lite på tal om att vara trogen traditioner och kvalitet:

8047516729_8c9dee79bc.jpg


En väl använd Tina Okulier Messer (tidigt sjuttiotal). En helt handgjord special-kniv från Tina Messerfabrik i Solingen. De tillverkar fortfarande helt hantverksmässigt. Kostar numera ca 2500:-
Detta var det viktigaste verktyget i min fars företag. Enligt honom den överlägst bästa kniven i sitt slag. Han la ner rosodlingen bland annat pga kostnadsmedvetna och icke kvalitetsmedvetna kunder som köpte billiga "piratkopierade" polska rosor på stormarknader.
 
På tal om köksknivar...
Första kvällen jag använde min gula så skar jag mig i fingret. Den var rejält vass direkt från butik, men jag fixade lite med den ändå innan användning. Jag brukar ju i familjen hävda att slöa knivar är farligare än vassa, men jag pratade inte så mycket på det temat den kvällen.

Tur att du har har kontroll på blodflödet!

För att muntra upp lite på tal om att vara trogen traditioner och kvalitet:

En väl använd Tina Okulier Messer (tidigt sjuttiotal). En helt handgjord special-kniv från Tina Messerfabrik i Solingen. De tillverkar fortfarande helt hantverksmässigt. Kostar numera ca 2500:-
Detta var det viktigaste verktyget i min fars företag. Enligt honom den överlägst bästa kniven i sitt slag. Han la ner rosodlingen bland annat pga kostnadsmedvetna och icke kvalitetsmedvetna kunder som köpte billiga "piratkopierade" polska rosor på stormarknader.
De gula är riktiga skalpeller. Jag har tagit ner eggvinkeln rejält på min. Typiskt att man skär sig, det första man gör när man har köpt en ny kniv.

Mycket fin fällis med mängder av karraktär! Väl inkörd ;).

Polska rosor??

~Paul~
 
Vassa köksknivar

Hej,Paul.

Ser att Du har jobbat lite på egen hand.
Tur att det börjar sluta blöda.

De där gamla köksknivarna från Eskilstuna blir riktigt vassa.
De verkar vara fint härdade o. anlöpta.

Mikael

P.S.
Min första post på Utsidan.
 

Bilagor

  • IMGP4840.jpg
    IMGP4840.jpg
    89.3 KB · Visningar: 517
Hej,Paul.

Ser att Du har jobbat lite på egen hand.
Tur att det börjar sluta blöda.

De där gamla köksknivarna från Eskilstuna blir riktigt vassa.
De verkar vara fint härdade o. anlöpta.

Mikael

P.S.
Min första post på Utsidan.

Jag är själv både född och bor i Eskilstuna, knivarna som tillverkades här låg när de gjordes i spets både i material och design. Många klarar fortfarande trots 30-60 år eller ännu längre historia fortfarande för att användas dagligen!
 
Någon som äger både Svords Peasant Knife och EKA Swingblade? Hur jämför dom sig i de lämpliga områdena? Prisskillnaden verkar vara 4-500kr, jag förstår inte riktigt varför EKAn är så hög i priset.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.