Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Tack för utförligt svar!

2. Kör för tillfället en gerber fällkniv som genomgår mycket stryk vid läger elden,

3. har börjat titta mig omkring efter en bättre kniv som förhoppningsvis inte tappar skärpan så fort.

4. Dock så gillar jag hur kompakta fällknivar är även om en fastbladare skulle vara att föredra vid denna typ av användning.
1. Ingen orsak att tacka, bara kul!

2. OK, vilken modell?

3. Slitstyrkan/förmågan att förbli vass står ju i direkt korelation till ståltypen, samt kvaliteten på värmebehandlingen. Det kan därför bli en dyr historia ;). Bara så att du är beredd på det :).

4. Förstår.

~Paul~
 
2. OK, vilken modell?

3. Slitstyrkan/förmågan att förbli vass står ju i direkt korelation till ståltypen, samt kvaliteten på värmebehandlingen. Det kan därför bli en dyr historia ;). Bara så att du är beredd på det :).

~Paul~

2. En Bear Grylls Folding (Sheath) Knife. ( http://www.gerbergear.com/Survival/Knives/Survival-Series-Folding-Sheath-Knife_31-000752 ) Trodde väl i början att den inte skulle prestera så pass bra som den gjort mycket för att det kändes som en märkes kniv. Helt klart positivt förvånad. Dock är det där med eggen, beror antingen på knivnen eller sitter felet hos ägaren (Mig) som är för elak med den.

3. Jo har insett att en kniv som håller är en kniv som kostar (generellt).
 
1. En Bear Grylls Folding (Sheath) Knife.

2. Trodde väl i början att den inte skulle prestera så pass bra som den gjort

3. Dock är det där med eggen, beror antingen på knivnen eller sitter felet hos ägaren (Mig) som är för elak med den.
1. OK, kanske inte en kniv som undertecknad hade satsat på :). Det viktigaste är dock som sagt att du trivs med den! Vi har ju alla lite olika krav på våra knivar.

2. Vad har du använt de till?

3. Är det problem med eggen? Har den flisat ur?

~Paul~
 
2. Vad har du använt de till?

3. Är det problem med eggen? Har den flisat ur?

~Paul~

2. Klyvt vedklabbar, vet inte den svenska benämningen men "Feather Sticking", täljt korvpinnar och allt annat möjligt och omöjligt. Öppet förpackningar och lite matlagning med den. Kört ned den i isen på kalix älven för att hålla fast fiskar vid rensning. Säkert mer saker men inget jag kommer på.

3. Den har små små jack på bladet, antagligen ifrån när den trängt ned i vedklabbar. Sedan så tycker jag att den snabbt tappar skärpan efter jag slipat den. Nu skall det tilläggas att jag bara har tillgång till en slipsten hemma och när jag befinner mig norrut en eldriven högljud mackapär som slipar (Ser ut och fungerar ungefär som en sådan där historia som man lite slött slipar köksknivar med när de inte vill skära genom tomater). Så tips på hur jag kan slipa bättre skulle uppskattas mycket.
 
2.

3. Den har små små jack på bladet, antagligen ifrån när den trängt ned i vedklabbar. Sedan så tycker jag att den snabbt tappar skärpan efter jag slipat den. Nu skall det tilläggas att jag bara har tillgång till en slipsten hemma och när jag befinner mig norrut en eldriven högljud mackapär som slipar (Ser ut och fungerar ungefär som en sådan där historia som man lite slött slipar köksknivar med när de inte vill skära genom tomater). Så tips på hur jag kan slipa bättre skulle uppskattas mycket.

Hej Riddleo!
De små hacken kan ha flera orsaker, men två vanliga skäl till urflisning är dels för tunn egg, dels fabrikseggen.
När man har slipat om eggen 4-5 gånger, brukar den hålla bättre.
Nu har ju den BG du länkade till, en tandad egg från fabrik.
Det kräver runda stavar typ Sharpmaker från Spyderco.

Jag föredrar vanliga eggar och slipar med antingen ett bryne från Fällkniven eller finkornigt våtslip-papper.
Om jg använder en maskin, så blir det en liten bandslip.
Då är jag mkt lätt på hand och kyler bladet mkt ofta.
Det får inte bli hett, för att inte riskera härdningen!

Jag slipar tills jag har en råegg längs med ena sidan av eggen,
Då är kniven vass, men råeggen måste bort och det fixar jag med ett gammalt läderskärp, fäst på en planka med spikar i ändarna.
Lädret impregnerar jag med Autosol från närmsta bensinmack.
Autosol både slipar och polerar eggen.

Det finns mkt att tillägga om detaljerna ,men det bästa är att hållla på tills kniven är vass.
Det är också bra att träna på en gammal Mora eller billig kökskniv.
Så småningom fastnar tekniken och då blir knivslipning väldigt enkelt!

Mikael
 
1. Klyvt vedklabbar, vet inte den svenska benämningen men "Feather Sticking", täljt korvpinnar och allt annat möjligt och omöjligt. Öppet förpackningar och lite matlagning med den. Kört ned den i isen på kalix älven för att hålla fast fiskar vid rensning. Säkert mer saker men inget jag kommer på........Den har små små jack på bladet, antagligen ifrån när den trängt ned i vedklabbar.

2. Sedan så tycker jag att den snabbt tappar skärpan efter jag slipat den. Nu skall det tilläggas att jag bara har tillgång till en slipsten hemma och när jag befinner mig norrut en eldriven högljud mackapär

3. Så tips på hur jag kan slipa bättre skulle uppskattas mycket.
1. Hm, med tanke på att du har använt din kniv tämligen hårt så är det kanske inte så konstigt att den har några hack. Förstår nu att du inte menade att hugga genom vedklabbar utan att skapa en späntsticka ;). Ett litet missförstånd där.

2. Om jag inte minns fel så är stålet i din kniv 420HC. Det är inte det hårdaste eller mest legerade stålet i hela världen, om man säger så ;). Inte konstigt att eggen blir slö fort.

Om du dessutom använder ett motordrivet system till att slipa ditt blad så är risken överhängande att du bränner ut härdningen.

3. Vill du vara expert så bör du kunna hantera slipning på frihand. Annars brukar jag rekommendera en uppsättning billiga diamantbrynen (jag köpte mina på Lidl för en femtiolapp), samt Spyderco Sharpmaker. Diamantbrynena kan man tejpa fast vid Sharpmakers stavar och därmed utnyttja de av Spyderco satta vinklarna.

~Paul~
 
Nya kockknivar från Mora

Snygga och stilren form tycker jag och kommer definitivt köpa med röda skaft...

"Morakniv lanserar köksknivar för hemmabruk– En helt ny serie med fem knivar i sann Mora-anda. Nu har vi tagit alla de kvalitéer som gjort Morakniv så uppskattad sedan 1600-talet och förenat dem med det moderna kökets behov. Resultatet är en serie vackra och tidlösa köksknivar som tillverkas i Mora. Serien består av totalt fem olika modeller, utvecklade för hemmakockens alla behov. Välj mellan kockkniv i två olika storlekar, brödkniv, filékniv och skalkniv. Samtliga knivar lanseras i rött alternativt svart och kommer att säljas exklusivt hos Cervera med start hösten 2014."

Källa: https://www.facebook.com/Morakniv

Någon som vet mera om knivarna, t.ex vad det är för stål etc. ?? (Googlat utan resultat! )

Mvh troswe
 

Bilagor

  • 10603364_825477594151459_6592209974070717559_n.jpg
    10603364_825477594151459_6592209974070717559_n.jpg
    78.8 KB · Visningar: 6,105
Snygga och stilren form tycker jag och kommer definitivt köpa med röda skaft...

"Morakniv lanserar köksknivar för hemmabruk– En helt ny serie med fem knivar i sann Mora-anda. Nu har vi tagit alla de kvalitéer som gjort Morakniv så uppskattad sedan 1600-talet och förenat dem med det moderna kökets behov. Resultatet är en serie vackra och tidlösa köksknivar som tillverkas i Mora. Serien består av totalt fem olika modeller, utvecklade för hemmakockens alla behov. Välj mellan kockkniv i två olika storlekar, brödkniv, filékniv och skalkniv. Samtliga knivar lanseras i rött alternativt svart och kommer att säljas exklusivt hos Cervera med start hösten 2014."

Källa: https://www.facebook.com/Morakniv

Någon som vet mera om knivarna, t.ex vad det är för stål etc. ?? (Googlat utan resultat! )

Mvh troswe
När det gäller stålet så kan man läsa: "Stålet härdas och anlöps med en hemlig process som ger varje knivmodell en kombination av egenskaper optimala för dess användningsområde."

Om det skulle visa sig att det handlar om det vanliga 12C27 (med olika hårdhet anpassad för varje specifik modell) så är ju prisnivån perverst hög.

Mer info: http://www.mynewsdesk.com/se/mora-o...v-lanserar-koeksknivar-foer-hemmabruk-1038835

Jag hittar bilder på 5 av de 6 knivar som MoS lanserar. Den dyraste kniven som går under namnet "Morakniv® Classic 1891 Kock-/Bröd-/Skalkniv" är rejält dyr med sina 1799:- kronor. Hittar heller inte info gällande denna knivs bladlängd.

För 1799:- kronor kan man ju få en Akifusa 24 cm i SRS-15 pulvermetallurgiskt sintrat stål!! Stålet i den dyra morakniven bör därför ligga i paritet med SRS-15 om man nu planerar en hög försäljningsvolym ;).

~Paul~
 
...Jag hittar bilder på 5 av de 6 knivar som MoS lanserar. Den dyraste kniven som går under namnet "Morakniv® Classic 1891 Kock-/Bröd-/Skalkniv" är rejält dyr med sina 1799:- kronor. Hittar heller inte info gällande denna knivs bladlängd.

För 1799:- kronor kan man ju få en Akifusa 24 cm i SRS-15 pulvermetallurgiskt sintrat stål!! Stålet i den dyra morakniven bör därför ligga i paritet med SRS-15 om man nu planerar en hög försäljningsvolym ;).

~Paul~

Är det inte ett set med tre knivar som menas?
En "Kock-/Bröd-/Skalkniv" låter lite för multifunktionell i mina öron...

/M
 
Jag hittar bilder på 5 av de 6 knivar som MoS lanserar. Den dyraste kniven som går under namnet "Morakniv® Classic 1891 Kock-/Bröd-/Skalkniv" är rejält dyr med sina 1799:- kronor. Hittar heller inte info gällande denna knivs bladlängd.

Det är ett paket pris på dessa 3 knivar (skalkniv, brödkniv & kockkniven, tror det är den lilla kockkniven, fast den kallas ju för "Allkniv", kanske är den stora kockkniven i alla fall, i så fall ett bra pris för dessa 3)

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Haha, så är det förstås. Det var dock lite luddigt skrivet :).

Hur som helst så är priset lite högt ifall det handlar om ett uppimpat 12C27 ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...