Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Priset och designen är tilltalande, men vikten, skålslipningen och ståltypen är tillräckligt för att jag avstår från köp.

Jag har en hemslöjdad Fällkniven S1 fulltånge i denna klass.
Den har lägre vikt, convex egg och bättre stål.
Priset är 3 ggr högre + eget arbete, men resultatet är jag tillfreds med.
Med beslagen, slidan och karbid borrar för Corby-skruvarna är priset 4ggr högre, men jag föredrar ändå FK's finare materialval.

Om jag hade packalätt kniven, skulle jag nog fixa till slipfasen på bandslipen.
Efter detta är den kanske tillräckligt bra, för många års bruk i skogen och på fjället.
Jag säger kanske, eftersom det inte finns uppgifter om HRC, härdning och vem som tillverkat.


Mikael

Bild 1 är Boneman's förslag- 490kr.
Bild 2 är min S1- 2000kr + eget arbete.

Jösses! Vilken skönhet! Om min S1:a vore såg ut så där så skulle den användas och inte som nu ligga och skämmas i en låda. Jag gillar som du bladet men jag kan liksom inte med handtaget på någon av mina FK. A1 används mest eftersom den läderslidan är så behändig att knäppa på bältet.
 
Lars Fält är alltid intressant!
Peter Hjortberger sa vid ett tillfälle om Lars, att det är en man som verkligen kan nå't!


Mikael

Ja det kan han verkligen! Det intressanta är ju också att den kunskap som Lars har för inte så länge sedan var något väldigt många kunde. Idag är den kunskapen allt mer sällsynt. Att överleva utan ICA och "två hål i väggen" är det inte många som kan längre...
 
Jösses! Vilken skönhet! Om min S1:a vore såg ut så där så skulle den användas och inte som nu ligga och skämmas i en låda. Jag gillar som du bladet men jag kan liksom inte med handtaget på någon av mina FK. A1 används mest eftersom den läderslidan är så behändig att knäppa på bältet.

Tack för dom orden!
Jag gillar trä, horn, ben och läder.
FK's gummiskaft tigger ju om att ersättas, men denna är gjord på BS1 bladet.
Alltså fulltångebladet, som det fortfarande finns några kvar av i lager hos FK.
Den har rensat Öring i fjällen + alla andra göromål när man är ute i naturen.
Funkar hur bra som helst!


Mikael

En bild till.
 

Bilagor

  • S1 på Skeppsholmen.jpg
    S1 på Skeppsholmen.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,357
1. Ang rim: Skulle jag alltså ha väntat till nästa svart-bladade 110 för att ändå bli snuvad i sista sekund av dePaul:)

2. I början av mitt deltagande i den här tråden spårade jag ur och började köpa via diverse dyra "konstigheter".
1. Sorry för det! :)

2. Det är den principen jag fortfarande kör på. Antar att man är slow-learner.

~Paul~
 
"The swedish survival instructor knife".

På vissa forum beskrivs den som Fällkniven F1:s föregångare, det är dock inget jag fått konfirmerat,
Om jag inte minns helt fel så var det Cold Steel Master Hunter som fick stå som förlaga för den första F1-an. Huruvida detta också gäller TSSIK-kniven är en annan sak :).
 

Bilagor

  • Cold steel Master Hunter och Fällkniven F1.jpg
    Cold steel Master Hunter och Fällkniven F1.jpg
    56.1 KB · Visningar: 1,432
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 982
Tack för dom orden!
Jag gillar trä, horn, ben och läder.
FK's gummiskaft tigger ju om att ersättas, men denna är gjord på BS1 bladet.
Alltså fulltångebladet, som det fortfarande finns några kvar av i lager hos FK.
Den har rensat Öring i fjällen + alla andra göromål när man är ute i naturen.
Funkar hur bra som helst!


Mikael

En bild till.

Fantastiskt fint arbete (som vanligt)! :)

/Lux
 
Om jag inte minns helt fel så var det Cold Steel Master Hunter som fick stå som förlaga för den första F1-an. Huruvida detta också gäller TSSIK-kniven är en annan sak :).

CS nämns ganska ofta som förlaga/inspiration när Fällknivens överlevnadsknivar diskuteras på olika forum. Hur mycket sanning som ligger bakom kan alltid diskuteras men likheterna finns verkligen där och du har säkert rätt.
Det finns ju t.ex. även vissa likheter mellan CS SRK och FK A1, även om A1 på alla sätt är en bättre och mer påkostad kniv. På bilden nedan ses CS SRK, JP Peltonen M95 och FK A1.

Är det någon som vet när Master Hunter och SRK togs fram? Var det långt före FK tog fram F1 och A1?

/Lux
 

Bilagor

  • post-167-0-58487200-1302774775.jpg
    post-167-0-58487200-1302774775.jpg
    20.4 KB · Visningar: 1,557
Mora scout 440

Hej
Är på jakt efter ett par Mora Scout 440 som tydligen har slutat tillverkats. Det är alltså den lite modernare scoutkniven som har handtag och slida i syntetmaterial. Känner någon av er till någon butik (fysisk eller på nätet) som fortfarande har kvar denna kniv? I så fall vore jag tacksam för tips :)
Hälsningar
Fredrik

P1020502.JPG
 
Fällkniven A1 vs JP Peltonen Sissipuukko M95

I jämförelsen av A1 och M95 glömde jag att beskriva en viktig skillnad:
M95 har bred och helt dold tånge medans A1 har bred, genomgående och utstickande tånge. Detta innebär att det går att använda A1:ans tånge som en improviserad hammare. Likaså kan man slå på tången, utan risk för att förstöra handtaget, för att driva in spetsen i trä t.ex. för att fälla träd med "konservöppnarmetoden".

Om man bortser från viktskillnaden mellan knivarna så kan A1 alltså utföra ett större spann av arbeten än vad M95 kan göra.
Om man kompletterar A1 med en mindre kniv, vilket jag också tror var själva tanken vid framtagandet av A1 och A2, så kan man kompensera för A1:ans tillkortakommanden, och skapa en mycket kompetent kombination som kan utföra det mesta av vad man rimligen kan förvänta sig utföra med kniv.
Dock, skillnaden i vikt mellan A1 och M95 är lika mycket som en Mora-kniv väger och M95 är fortfarande bättre på det, jag anser vara primärfunktionen hos en kniv, nämligen att skära, och är väldigt smidig, trots sin storlek, att använda. Med M95 upplever jag inte behovet av en mindre kniv lika ofta som med A1.

I vilket fall som helst, både A1 och M95, är mycket bra knivar som det i praktiken inte går att misslyckas med och båda är mycket bra köp.

/Lux
 

Bilagor

  • post-167-0-58487200-1302774775.jpg
    post-167-0-58487200-1302774775.jpg
    20.4 KB · Visningar: 996
Knivslipning

Var ett tag sen jag skrev nu. Har haft lite ångest eftersom jag har köpt ytterligare en FK TK3c, något som jag egentligen inte hade råd med. Fast jag använder den i alla fall! :)

Jo, jag hade en fråga knivslipning. Jag använder mig av ett DC4-bryne när jag slipar mina knivar (förutom min WM1, där kör jag musmatta och slippappers-tekniken vilket fungerar perfekt). Mitt problem är att jag tappar vinkeln medan jag slipar. Typ: jag tar ett sliptag och när jag sen ska ta nästa så får jag inte samma vinkel. Jag vet inte om det är mina ögon det är fel på eller om jag bara är väldigt dålig i största allmänhet. Har ni några tips? Eller är det bara träning, träning och ännu mer träning?

Jag vet att det finns manicker som Spyderco Sharpmaker men jag har verkligen inte råd att köpa sådana prylar med tanke på att jag brände fruktansvärt mycket pengar på knivar förra månaden. Det lär ta en månad eller två till jag är på någorlunda rätt köl igen.

Tack på förhand!
/ Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.