Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Varför ser bladet så annorlunda ut på din Mora 277 jämfört med den som är på de nuvarande 277:eek:rna De Paul?
Jag tror det handlar om pris och enkelhet.

Det är avsevärt enklare att köra på en våldsamt stor ricasso i stället för på en egg som går ända in i greppet. Den senare varianten är förstås klurigare att få till och därför i förlängningen dyrare att framställa.

Om man samtidigt lämnar priset på samma nivå som tidigare så resulterar det hela i en bra affär för företaget ;).

~Paul~
 
Kan det ha varit den klassiska scoutkniven?
Den var nämligen min första kniv och jag har liknande nostalgiska minnen som de du beskriver ovan.
Jag plockade fram den förra året och blev nästan tårögd av känslostormen den framkallade... Jag gjorde allt man kan tänkas göra med en kniv med den... och lite till... det är en kniv som varit i knivhelvetet och kommit tillbaka. Varje jack i eggen hade en historia. Den var slöare än slö (kan inte minnas att jag någonsin vässade den) och jag fick ett infall att vässa den innan den åkte tillbaks i knivlådan. Under glädje och respektfull tystnad vässades den och återbördades till de levandes rike...:)
/Lux

Stämmer klockrent !!!!
 
Senaste souveniren, en Benchmade 551 Griptilian

Inte så dum! :)

Har själv klurat på storebror eftersom jag också har en minigrip. Tycker att en av de få nackdelarna är att handtaget känns lite kort ibland. Och eftersom jag har varianten med öppningshål så får det i så fall bli en med tumknopp. Allt för omväxlings skull.

/ J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...