Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.28 i medelbetyg (124 röster). Visningsalternativ
Gammal 2014-09-24, 12:59
Nirrebosse Nirrebosse är uppkopplad nu

Bokstäverna är tillverkare och smed förstås. Fin kniv. Trä och läderarbete snyggt.

Bosse
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 13:09
dePaul dePaul är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av greendanger Visa inlägg
1. gör de samma sak med stålet till fällknivar och verktygen där?

2. Hade en Vic runt millenieskiftet, den blev nästan slö av att rensa trattisar. :-(

3. I lumpen 88/89 hade jag en Vic Champion, halvtaskigt stål på knivbladen, sågen kanon, samma med saxen. resten av verktygen var varierande kvallitet, bl a en mejsel som vred sig 45 grader första gången den användes, och det var ingen fastrostad skruv som skulle lossas.......Något år senare var jag ute efter en enkel kniv med lite mejslar od, det blev en Vic Spartan. Den har helt annan kvalité på knivbladen.

Året efter var jag ute efter en med lite andra verktyg, såg och sax, det blev en Vic Huntsman.
Den funkar kanon och bra stål i bladen och en mycket effektiv såg. Man kapar uppåt 70-80 mm grovt, så att såga till virke till en brasa är inget problem. Och det har sågats mycket med den utan slipning!
1. De olika verktygen är härdade till olika hårdheter. En kniv är t ex avsevärt högre härdad än en konservöppnare. Saxen är hårdare än sylen osv.

2. Låter som att man misslyckats med värmebehandlingen. Inte ens 440-grad är så här dålig.

3. Som sagt, en del kan man tillskriva undermålig värmebehandling och en del de olika attributen hos de varierande ståltyperna. Personligen har jag inte upplevt liknande problem.

~Paul~
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 13:14

Citat:
Ursprungligen postat av MrGiuliano Visa inlägg
Fick denna kniv idag, men varken tidigare ägare eller jag har koll på vad det kan vara för någon.
Finns en stämpel på slidan, "ÅE 2008" och en på bladet "P". Kanske vet någon här vad det är för märke?

Tack!
Jesper
ÅE 2008 står för ägarens initialer och året då kniven anskaffades (ibland står det dock för slidmakarens initialer).

På bladet står det inte enbart ett P utan ett P inringat av ett C, dvs med största sannolikhet Conny Persson: http://www.connyknives.com/

~Paul~
Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 10:44
MrGiuliano MrGiuliano är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
ÅE 2008 står för ägarens initialer och året då kniven anskaffades (ibland står det dock för slidmakarens initialer).

På bladet står det inte enbart ett P utan ett P inringat av ett C, dvs med största sannolikhet Conny Persson: http://www.connyknives.com/

~Paul~
Tack för infon! Intressant.

Mvh
Jesper
Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 18:33

Citat:
Ursprungligen postat av MrGiuliano Visa inlägg
Tack för infon! Intressant.

Mvh
Jesper
NP

~Paul~
Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 18:37
SOTO SOTO är inte uppkopplad

Någon som vet vem knivsmeden är?

Svara med citat
Gammal 2014-09-27, 20:46
cake cake är inte uppkopplad

Tack MAW och dePaul för tipsen! Det blev en fujiwara!

Hur står sig opinels kockkniv generellt?
Svara med citat
Gammal Idag, 12:29
Oreb Oreb är uppkopplad nu

Fick hem en kompis till min PHK idag, funderar redan på om den ska "Mikaelfieras" med en ändplåt i silver.

Fredrik

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Svara med citat
Gammal Idag, 13:04
henjon henjon är inte uppkopplad

Urfina båda två!!!

Själv köpte jag den här godingen. Hon skar tyvärr illa pga för hög eggvinkel. Denna ska användas, jag fick bladet planslipat, nu är det ett lasersvärd. Ska lägga på en microegg vad det lider, men ska njuta av rakbladet lite till först ;-)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.

Logga in

Utsidans Butik:

Utsidan Silvermedlemskap

Ditt pris: 200 kr

Friluftsguiden

Äventyrsupplevelser
Kom och besök vår Äventyrspark med 13 höghöjdsbanor! Nordens största!
Northstar.se
Bra produkter till vettiga priser!
Aquilo Kayaks, exklusiva havskajaker sedan 1998
Hos oss på Aquilo Sport hittar du Kajaker till låga lagerpriser.
Kajaksaker
På kajaksaker.se har vi samlat kajaksaker som vi vet håller måttet och...