Tältkåta

Då jag ofta ligger "länge" vid läger och vandrar kortare sträckor så funderar jag på en tältkåta istället för mitt Fjällräven Akka Dome 3.
Intresserad av en kåta för ca 3 pers med kamin.
Kan någon tipsa om vad jag ska titta på? Även kaminen behöver jag tips på. Oerfaren på just den typ av tält. //Thomas


..sent using tapatalk
 
Thomas.vastervik: Kan bara utgå från mig själv. Jag har en Kifaru med kamin och den är fantastisk. Barna älskar den och frun hatar den (hon vill ha golv). Den har två ingångar och så har jag myggnät och liner till. Har även deras stora kamin. Grundvikt cirka 5kg, lite mer beroende på tillbehör till kaminen.
 
Thomas.vastervik: Kan bara utgå från mig själv. Jag har en Kifaru med kamin och den är fantastisk. Barna älskar den och frun hatar den (hon vill ha golv). Den har två ingångar och så har jag myggnät och liner till. Har även deras stora kamin. Grundvikt cirka 5kg, lite mer beroende på tillbehör till kaminen.



Tackar. Mitt fjällräven väger 4,2kg så skillnaden är egentligen inte så stor.
Jag ska titta på modellen och tacksam för ditt tips!
 
Jag tror Seekoutside och kifaru är ganska lika. Hur mycket kan du fläska på i den kaminen? Jag valde large för att kunna köra med större vedbitar.
 
Jag kan allt slänga in en fullstor klabbe utan problem när det brinner bra...men titan är alltid titan, så man måste ldda oftare än i en stålkamin;)
 
Yes det är 2 ingångar med myggnät:
20160326_161719.jpg by Rickard Andersson, on Flickr

När det gäller kamin kan jag bara rekomdera seekoutside titankaminer...finns från small till xxl...vikt runt 1kg med skorsten

https://store.seekoutside.com/titanium-wood-stoves/

För dig som vill ha tips på tipi, jag har köpt detta set:
https://store.seekoutside.com/6-person-tipi-large-stove-half-liner-bundle/
Dyrt blir det...men jag ångar inte en sekund att la $ på detta.

Hej!
Helt fantastisk bild!
Jag har blivit intresserad av kåta/tipi, men har inte riktigt kopplat ihop alla smådetaljer i helheten.
Brukar du ha golv?
Jag tänker att man gärna vill stänga ute småkryp etc.
Jag tänker att på sommaren så vill man gärna ha innertält, och höst och vinter kanske det inte är samma prio om man skall kunna elda utan att förstöra golvet.

Skiljer det nämnvärt på detta tältet och ex. Bergans Lavvu 4-6?
 
Det som skiljer sig är att detta är lättare....själva tältet ligger på 2.1kg
Allt inkl kamin ligger 5kg, och är lika stort som mitt gamla FJ akka.

Har klarat mig utan tättslutande golv hittills, men har små/större innertält som kan sättas upp vid behov.

Mygg är inga problem då dörrar har myggnät, och vindkjol tätar mot golvet.
har dock inte varit i något vansinnigt myggområde ännu;)
 
Det som skiljer sig är att detta är lättare....själva tältet ligger på 2.1kg
Allt inkl kamin ligger 5kg, och är lika stort som mitt gamla FJ akka.

Har klarat mig utan tättslutande golv hittills, men har små/större innertält som kan sättas upp vid behov.

Mygg är inga problem då dörrar har myggnät, och vindkjol tätar mot golvet.
har dock inte varit i något vansinnigt myggområde ännu;)

Jag är nu helsåld på idén om ett sånt här tält.

Jag håller till mest kring bohusleden från Jonsered - Uddevalla trakten. Där är det mycket träd, rötter etc.
Där tycker jag ibland att det kan vara svårt att hitta en bra tältplats för mitt 2-mannatält.

Din tipi är jättestor.
Tycker du att det är svårt att hitta en bra tältplats? Vilka områden är du mest?
Man kanske måste tänka om lite när man har ett så stort tält.
Prioritera en stor/plan tältplats före bästa läget?!

Hur gör du?
 
Det finns ju olika storlekar. Kifaru, till exempel, har från 4 man till 24 man. Finns olika storlekar på kaminerna med. Själv har jag en 6 manna och jag har inte upplevt några problem med att hitta en plats.
 
Visst tar den större plats än ett 2 manna tält....men vi ligger ofta 4 man i detta, och då är skillnaden inte så stor mot ett 4 manna tält ala hillenberg m,m.

Har inte upplevt det som svårt att hitta plats.....hittills...var i svartedalen sist, inga problem där.
 
Skillnad?

Är det någon här som har koll på skillnaden mellan Helsport Varanger 8-10 och Helsport Nordmarka 8-10?
Priset skiljer sig nämligen rätt mycket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.