Förbättrad sovkomform

Det här är en idé som jag gått och funderat på länge, kruxet var kulorna.

Jag har köpt sån här "formbar termoplast", pellets som mjuknar vid 60 grader, och kom på att det kanske funkar att göra kulor av dem.

Sagt och gjort.

Kula.
2017-04-14 13.16.12.jpg

Kombinera med en ballong, kulans primära syfte är att kunna återanvända ballongen.
2017-04-14 13.16.17.jpg
2017-04-14 13.13.44.jpg

Med 6 ballonger så börjar ni kanske förstå vart det är på väg.
2017-04-14 13.15.22.jpg

Behövs bara en fleeecepåse också.
2017-04-14 13.15.49.jpg


Ballonger plus kulor väger 32 g, fleecepåsen väger 50 g. Några extra ballonger i reserv väger inte mycket. Eftersom ballongerna bara är uppblåsa till typ en femtedel av sin normala volym så håller de förhoppningsvis några gånger i alla fall.

Visst kan man köra med kläder i en packpåse som kudde, men jag tycker det lätt blir knöligt och det är ofta dragkedjor, knappar och grejer som skaver eller är hårda.

Idén med ballonger är långtifrån min, det finns ultralätta luftmadrasser som bygger på att man använder såna här långa smala ballonger som används till ballongskulpturer, mitt knep är de där små plastkulorna som sköter tätningen och gör att man slipper knyta en knut och sen ha sönder ballongen nästa dag.
 
Är det verkligen så bekvämt? Känns spontant som att det är alldeles för mycket och för stora hålrum som huvudet bara kommer åka ner i.
Dessutom finns en risk att man vaknar med tinnitus..

Menar inte att klaga, mer att starta en produktförbättrande diskussion :)
 
Jag har provlegat kudden och den är väldigt mycket bekvämare än de andra uppblåsbara jag har provat. Andra kuddar tenderar att bli en "boll" och lägger man huvudet på ena sidan för flyttas all luft till andra sidan (om kudden inte är stenhårt uppblåst).

Det är inga luckor där huvudet kan åka ner, ballongerna fyller ju fleecepåsen, de kan inte "åka åt sidan".

Och eftersom ballongerna som sagt var bara är uppblåsta till ungefär en knytnäves storlek är det troligen rätt gott om marginal tills de smäller.

Det stora frågetecknet är om kulorna håller tillräckligt rätt, men de är rullade mellan två glasskivor så de har en slät yta i alla fall. Jag rullade dem alltså först med händerna, lät dem stelna och värmde sen upp dem igen så ytan blev mjuk och så rullade jag mellan två glasskivor så ytan skulle bli så slät som möjligt.
 
Jag trodde jag var påhittig som som bäst håller på att tillverka en DIY skivstång (läs: snarare påsstång).

Kul med egna idéer. Du kan ju alltid ta med ett par extra ballonger ifall olyckan är framme. Eller kådisar. Jag vet av erfarenhet att de är otroligt hållbara (vattenbomber).
icon7.gif
 
Jag har provsovit kudden och konstaterade två smärre problem.

Det ena är att några av kulorna inte verkar hålla helt tät, antagligen på grund av lite ojämn yta. Jag har ju rullat kulorna själv av den här termoplasten så de är varken helt runda eller helt släta i ytan.

Jag satt igår kväll och försöker fixa till dem lite (värmde dem så yttre 1-2 mm blev mjuka och rullade mellan en spegel och en glasskiva för att i alla fall få dem släta. Får se hur det funkar.

Det andra är att ballongerna gnisslar mot varandra. Inte så störande för mig som i princip är döv, men övriga familjen klagade (från andra änden av huset). Detta bör man kunna lösa genom nån form av tunna mellanväggar eller t.ex. trä bitar av nylonstrumpa över hälften av ballongerna så det inte ligger gummit mot gummi nånstans.

Men komforten på kudden är det i alla fall inget fel på, får jag bara alla kulorna att täta ordentligt så blir det nog bra. Det bästa är antagligen om man kan köpa färdiga kulor, men jag har haft svårt att hitta lätt plastkulor som är lagom stora. Spelkulor i glas tätar säkert jättebra, men de är ju alldeles för tunga.
 
Funderat på kulorna... Måste de vara med? Det går ibland att lösa liknande problem med gummisnoddar. Alltså blås upp ballongen. Vik öppningen dubbel. Trä en gummisnodd ett par varv runt det dubbelvikta, tänk hängsnara där snodden ligger bredvis varandra.

Eller kolla i håraccesoirhyllan i mataffären. Där finns många små clips som liknar påsförslutare. Borde också funka...
 
Har du provat med sådan där lös frigolitfyllning? (Ifall det i första han är vikten som du är ute efter, frigolit är ju i princip inte komprimerbart.) Fyllningen till din kudde blir lättare med frigolit skulle jag tro. Det formar sig jättebra efter huvudet men kan låta lite och ev smula en del beroende på sort. Förvånansvärt lätt och bekvämt dock.

Ta en vanlig plastpåse (typ 2 liters eller vad som passar ditt fodral) och lägg det i. Knyt och gör några små hål för att den inte ska vara lufttät.
 
Funderat på kulorna... Måste de vara med? Det går ibland att lösa liknande problem med gummisnoddar. Alltså blås upp ballongen. Vik öppningen dubbel. Trä en gummisnodd ett par varv runt det dubbelvikta, tänk hängsnara där snodden ligger bredvis varandra.
Det är möjligt att det kan funka, jag får testa. Men jag tror det är pilligt att få dit dem, bara att vika öppningen dubbel är svårt.

Eller kolla i håraccesoirhyllan i mataffären. Där finns många små clips som liknar påsförslutare. Borde också funka...
De får inte vara för stora, de hamnar ju inuti kudden. Det är lite av problemet.


Och jag är inte bara ute efter vikten, det är att få en uppblåsbar kudde som är lätt som är utmaningen. Jag har gamla uppblåsbara kuddar men de väger så himla mycket, sen brukar de börja läcka efter ett par år. Med ballongerna så är det enkelt att köpa nya och fortsätta ha likadant kudde, istället för att behöva köpa en ny efter några år (eftersom den gamla modellen inte finns kvar).
 
Pingisbollar är väl för stora, men jag har någon gång sett liknande bollar som var mycket mindre. Bara det att jag för mitt liv inte kan komma på i vilket sammanhang.
 
Fyll dem med helium så behöver du inte packa ner kudden utan kan ha den i ett snöre.

Haha, vilken underbar syn i fjällen om alla började gå med heliumkuddar knutna till ryggsäckarna i ett snöre. :)

Exped AirPillow UL är lätt (45g), håller formen och är relativt billig(300kr); men jag har funderat på vad som händer den gången den börjar läcka mitt under fjällturen. För en sidosovare som mig blir det definitivt problem med sömnen då så jag följer det här projektet med stort intresse.
 
Det är just en Exped Air Pillow som jag haft ett par år, som börjat läcka. Osäker på var, men misstänker att det är nån av ventilerna som inte håller helt tätt.