Välja lämpliga vägar

Hej jag är helt grön när det kommer till långfärdscykling. Men jag har bestämt mig för att ge det ett försök nu i sommar. Tanken är att börja i Alperna och jobba ner mot östra Spanien och kanske Marocko.

Min fråga är hur gör ni för att välja lämpliga vägar att cykla på. Jag Vill undvika den värsta trafiken men inte heller hamna allt för öde då jag kör solo. Hur gör ni mer erfarna äventyrare för att välja säkra och roliga vägar att cykla på. Ge mig ert bästa cykelvett och gärna andra bra tips.

Tack på förhand
Jimmy
 
På de cyklingar jag gjort, har jag inte alls kolla upp cykelsättet, mer bara på kartan noterat stad 1 till stad 2 till stad 3. Vilkkket gjort att några gånger har jag hamnat på vägar med MYCKET trafik utan utan väggren. Väldigt otäckt och samtidigt så har det blandats med dåligt upplyst om väggterrängen som sagt och i kombination /blandats med: ex regn o jag vill fram till slutorten, trötthet---låt mig få komma fram snabbaste sättet - sent på kvällen o lite panik att komma fram = samtliga är en bra lärdom för mig hur dåliga beslut jag tagit och tyckt det var ganska otäckt att cykla på de vägarna.
Så till nästa gång ska jag göra mer reserach för att slippa panikcykla på vägar med mycket trafik, 100km/h billister o lastbilar och utan väggren.

Lika spontant som man kanske vill ta sin cykeltur, lika mycket tid/extratid måste man kanske ha infogat i sin tänkta tidsåtgång, om man vill vara spontan när man kommer till en hemskt trafikerad väg då man istället väljer en annan väg, ex ofta finns det ju "gamla vägen" , som i Tyskland, men som ju oftast tar längre tid. Eller så får man nog sätta sig o göra lite undersökning innan i förväg.

Får följa denna tråd, av eget intresse och även jag får lära lite om detta ämne =)
 
Jag plottar min rutt så allt är planerat i förväg, om jag vill vara ambitiös drar jag rutten förbi mina tilltänkta övernattningsställen också på så sätt spar jag tid och kan njut mer av resan, men givetvis kan gpsen strula till det då och då och skapa stress men det fixar sig ganska snabbt. När jag plottar i garmin connect parallelkontrollerar jag med google streetview som fungerar till 70-85% det som inte funkar i google maps är skogspartier då man inte kan se alltitud dvs man vet inte om det är ett berg eller enbart skog, sen kan man inte se vägförhållandena där så väljer jag skogspartier då blir det chansning.

Kort svar:
Jag använder Garmin Connect parallellt med Goggle Maps.
 
Jag tillhör de som litar på Google alldeles för mycket, och hamnar därför på ställen jag ångrar. Oftast är det också för långt att vända tillbaka, därför chansar jag istället och de blir bara värre och värre. Till slut blir det försent att vända, jag tror ju att vargs hinder är de sista. Den här skogsrundan var en km lång och tog 1,5 timmar att passera. Jag råkade ut för liknande missöde förra året när jag cyklade Götakanal, trotts detta har jag svårt att lära mig. Det man inte har i huvudet, de får benen lida för, med lite tur kommer benen lära huvudet hur huvudet ska fungera…

Här bjuder jag på några bilder att skratta åt :)
 

Bilagor

  • IMG_1784.jpg
    IMG_1784.jpg
    105.5 KB · Visningar: 883
  • IMG_1783.jpg
    IMG_1783.jpg
    89.1 KB · Visningar: 851
  • IMG_1785.jpg
    IMG_1785.jpg
    96.5 KB · Visningar: 806
Jag tillhör de som litar på Google alldeles för mycket, och hamnar därför på ställen jag ångrar. Oftast är det också för långt att vända tillbaka, därför chansar jag istället och de blir bara värre och värre. Till slut blir det försent att vända, jag tror ju att vargs hinder är de sista. Den här skogsrundan var en km lång och tog 1,5 timmar att passera. Jag råkade ut för liknande missöde förra året när jag cyklade Götakanal, trotts detta har jag svårt att lära mig. Det man inte har i huvudet, de får benen lida för, med lite tur kommer benen lära huvudet hur huvudet ska fungera…

Här bjuder jag på några bilder att skratta åt :)


Haha, råkade ut för samma sak när jag fjällvandrade förra året. Gick envist 1.5 mil på fel sida av en stor sjö i skymningen och tvingades tälta på riktigt blöt mark. Nästa morgon beslutade jag mig att vada över en mindre "flod" istället för att vända. Det var bitvis smältvatten upp till midjan, hala stenar på botten och inte många grader i luften. Farligt och dumt men förhoppningsvis lär man sig bättre. Din cykel ser lite svår ut att ta off road;)
 
Jag förstår varför du handlade som du gjorde. När frustationen blir övermäktig för att man kommit fel från början och kommit för långt, då tar man till de något dumma idéerna för att komma rätt igen. Vända om är nästan otänkbart, det sliter hårt på psyket att gå tillbaka och sedan återkomma till samma plats igen, men på rätt sida vattnet 3 mil senare. Nej, det är ett svårt beslut. Gå ner i så kallt vatten hade varit otänkbart för mig. Skönt att inget hände, ett brutet ben eller handled för att du halkat, de skulle vara de sämsta tänkbara. Usch, hemska tanke.

Ja du har rätt, cykeln är svår att leda som en upprätt, däremot går det bra att lyfta den i bakhjulet och dra den efter sig. Det blev mycket släpande på cykel för sig och sedan kärran, koppla av och koppla på, släpa o dra, koppla av igen och koppla på. ”Många backar blir de” (som han sa) :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MariaSandgren Välja cykelvagn Långcykling 11
TMW pakethållare... hur välja?hur tänka? Långcykling 9
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Hitta trevliga vägar, sträckor Linköping - Nordkap? Långcykling 4
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
PattePK Fina vägar södermanland, östergötland, närke? Långcykling 5
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
cykelstina Belag på vägar Roslagen Långcykling 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.