Tält-Vinterjacka-Regnjacka

Tar mer än gärna emot tips på från er som cyklat under vintern:

1. Ett tält för cykling som kan stå pall för vinter/regn snöblandat och töväder.
Gissar att detta inte räcker, som jag redan har:
https://www.sportgymbutiken.se/sv/artiklar/talt-lite-2-true-north.html

2. En cykel-vinterjacka för långfärdscykling med temepraturer när mot 5-10 minus.


och sista men inte minst:

3. Vilka är de bästa regnkläderna för en långfärdscykling?


tack på förhand för erfarenhetstips!
=)
 
Vilken prisbild har du tänkt dig?

De förslag på tält du får kommer att ligga runt +10 000 kr om du inte anger ett cirkapris :)
 
Tack för tips.

TÄLT:

Jag hade tänkt mig att ett tält som håller för att cykla Treriksröset/Kilpisjärvi i början av maj. Ev nordkap i början av maj.
Som jag förstått det så är det vinter där då både vid Nordkap eller Treriksröset.

Så utgick från att det måste vara ett "vintertält" som står pall för allt.
Eller det kanske räcker med ett 3-säsongstält?

Vill helst att det stor pall för regn och snöblandat regn om det också blåser.

No 1 är att minimera det kommer in vatten i tältet vid regn och rusk och snöblandat.

Prisbilden: Tänker att det viktiga är att det inte regnar in, för 500kr mer eller mindre spelar ingen roll , när man ligger där i regnet en heldag och det börjat droppa in. =(=(...not funny at all=)=). Då önskar man väl att man lagt 500kr eller 1000lappen mer.
Men finns det ett bra tält som är billigare än 10.000 kr som ändå fungerar bra för att hålla sig torr vid regn o blåst i maj månad där uppe i norr, så går det ju lika bra.

Detta räcker inte väl?
https://www.sportgymbutiken.se ... e-north.html
 
Vårvintern i norr kan innehålla både apelsinväder och blötsnö. Ute måste du vara rustad för bådeock.

Begagnat tält är oxså en lösning.

Du behöver snöskyffel för tältplatsen bland annat.

En riktig cykelaffär har bra praktiska cykel och cykelregnkläder.

Vinterisoleringen sköter du med lager på lager, se ovan och yrkeskläderbutiker.

go tur.
 
Jacka

Jag har cyklat å äventyrat lite i en Arcteryx Alpha SV ( http://www.arcteryx.com/product.asp...&category=Shell_Jackets&model=Alpha-SV-Jacket ) och är helnöjd!

Materialet andas helt magiskt och det tåler att man stöter i, gnider och nöter utan att det ger vika. Dragkedjor och "snören" har också funkat problemfritt trotts kraftig nedsmutsning och lite våldsamma manövrar.

Jackan är lång rygg vilket gör att man inte får nån glipa där när man sitter framåtböjd i sadeln. Och den har "ventilations-dragkedjor" i armhålorna som gör att man kan lufta även om regnet öser ner. Placeringen av fickorna vid bröstet gör det lätt att nå vad man nu behöver även om man sitter hopvikt. Å sen är även huvan väldigt bra, den går att ställa precis som man vill ha den och är skuren så att man behåller sin splitvision! Å vill man så finns det tillräckligt med plats för hjälmen också!

Priset på jackan tyckte jag till en början va helt sinnessjukt, men jag ångrar inte köpet. Det är absolut värt varenda krona att ha denna jacka :)
 
tackar för tipsen!!!
bra info!!!



Ni som vet, ...tror ni detta tältet räcker för att tälta vid Treriksröset i slutet av april?

( äger redan ett sådant sedan 2 år, så tänkte först kolla om ni tror att det fungerar fast det inte är "högsommar" ..=) vid Treriksröset/Karesudando vid valborg)

=)
 
Ja, om du hanterar tältet rätt.

Vilket tält som helst kan kollapsa eller släppa in väta om det används på fel sätt. Ju tunnare tältväv och stänger är desto viktigare är det att hitta en bra tältplats och ställa upp tältet rätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.