Packlista - Lättpackning

Tältet kan du spara mycket på.

Annars har jag också funderat på den kombon som du har för att sova förutom kudden som icke är namngiven.

Jag vet att tältet väger mycket för en person, men kommer tälta första veckan med min flickvän och är i nuläget inte så sugen på att köpa ett enmanna då vi oftast är två när vi vandrar + att det kostar $$. Jag kommer eventuellt köpa ett Tarptent Motrail två-pers som väger in på ett kilo i höst, men varken självstagande (vilket rekommenderas för just Korsika) eller dubbel vägg (vilket känns som en fördel för våra nordiska klimat) så får se.

Köpte ett Thermarest liggunderlag i Large (640g) samt en mindre kudde (200g). Kan antagligen få ned vikten på detta men värderar sömn så det känns OK.

Sovlösningen verkar tung. De normala proportionerna mellan kläder på och kläder i reserv är de omvända - men Korsika är inte normalt. Minns min första etapp (jag började söderifrån) - jag hade minimalt med kläder, men dessa var genomblöta efter någon timme. Det parti där packningens vikt är mest kritisk är Cique de la Solitude, speciellt norrifrån. Jag bar själv för mycket, men till Le Cirque hade jag nog fått ned packningen till 13 kg.

Anledningen till detta är att jag räknar med varma temperaturer (25°C-30°C) under dagtid och reservkläder för att rasta/sova i när temperaturen blir ensiffrig men kanske är det överflödigt med långkalsonger då min sov-quilt har en komfort på 0°C?

Intressant läsning Peter, tack!
 
Du tänker rätt - Korsika är lite omvänt mot andra områden. Har nog inte upplevt hetare förhållanden. Men veckan innan jag gick (i juni 2002) var det en dag ett plötsligt väderomslag med snö och hårda vindar - snön stod vågrätt i luften. En klent utrustad kvinna frös ihjäl.


Om tält: kan inte inse att självstagande är väsentligt på just Korsika. Tältplatserna var dock rätt hårda och dammiga - all vegetation bortnött - vilket kunde bli otrevligt i kombination med kondens. En enda gång tältade jag på gräs! Men jag hde aldrig problem att sätta upp tältet (som f ö var ett första rangens drivhus på eftermiddagen).
 
Här kommer mitt bidrag! Planerar inför en 10 dagars hike runt kungsleden området (riksgränsen-kebnekaise-abisko) i September. Många saker jag inte riktigt bestämt mig för ännu men i det stora hela kommer de se ut något sånt här:

https://lighterpack.com/r/73ehvd

Det jag inte bestämt än är
1. Regnbyxor? Räcker poncho (som också blir groundsheet om jag inte kör med innertält) och paraply (om jag går i bara shorts)?
2. Myggnät? Antingen ett löstagbart perimeter bugnet eller innertält
3. Byxor eller bara shorts?
4. Byter nog ut tunga Nalgene 1 liter till en Platypus 2 liter
5. Vindjackan. Haglöfs Gram Proof Shell eller HH Feather jacket... Har ju poncho mot regnet så egentligen räcker det kanske med feather jacket?

Det var allt :) Uppskattar feedback!
 
Den uppmärksamme ser kanske att det bara är mat för 5 dagar och det stämmer. Vi kommer skicka resterande 5 dagar av maten till keb fjällstation. Glömde nämna det.
 
1. Regnbyxor är individuellt. Jag finner ingen nytta med dem. Har testat poncho nu i några veckor på låglandet (visserligen engångsvarianten) men föredrar regnjackans värmegivande egenskaper.

3. Byxor. Myggen finns även på dagen. Dessutom gör ljungen dina vader vackra på nolltid.


Sent from my iPod touch using Tapatalk
 
Den uppmärksamme ser kanske att det bara är mat för 5 dagar och det stämmer. Vi kommer skicka resterande 5 dagar av maten till keb fjällstation. Glömde nämna det.


De flesta skulle gissat på att du har mat för 2-3 dagar. Är det din erfarenhet att så lite som 1,9 kg räckeri fem dagar utan att bli seg och gå hungrig? Jag undrar hur det är med erfarenheten när du frågar om shorts räcker i fjällen. Den erfarne vet.
 
De flesta skulle gissat på att du har mat för 2-3 dagar. Är det din erfarenhet att så lite som 1,9 kg räckeri fem dagar utan att bli seg och gå hungrig? Jag undrar hur det är med erfarenheten när du frågar om shorts räcker i fjällen. Den erfarne vet.

Tack för feedback! Jag har inte tänkt så mycket på totala vikten av maten faktiskt. Käkar alltid gröt på morgonen, frystorkat (som jag aldrig orkar äta upp) på dagen och något lite mindre på kvällen och det brukar verkligen räcka. Kommer lägga till en stor påse nötblandning dock.

Har bara gått 1 vecka om året i 4 år nu i svenska fjäll så jag har verkligen inte så mycket erfarenhet av att gå här. Då har jag gått med byxor och tshirt iaf. Det är därför jag frågar :) jag är inte så erfaren.
 
Senast ändrad:
1. Regnbyxor är individuellt. Jag finner ingen nytta med dem. Har testat poncho nu i några veckor på låglandet (visserligen engångsvarianten) men föredrar regnjackans värmegivande egenskaper.

3. Byxor. Myggen finns även på dagen. Dessutom gör ljungen dina vader vackra på nolltid.


Sent from my iPod touch using Tapatalk


1. Ja, vi får se hur jag gör där... körde med bara poncho på island och det funkade väldigt smidigt, bara 5 dagar dock.

2. Jag hoppas på att myggen är borta i början/mitten av september. Har varit uppe runt stora blåsjön 4 år i rad nu i slutet av augusti och det har bara varit en av de gångerna som myggen varit ett problem. Så största fienden blir nog isf ljungen. Höga sockor kanske?
 
Tack för feedback! Jag har inte tänkt så mycket på totala vikten av maten faktiskt. Käkar alltid gröt på morgonen, frystorkat (som jag aldrig orkar äta upp) på dagen och något lite mindre på kvällen och det brukar verkligen räcka. Kommer lägga till en stor påse nötblandning dock.

Har bara gått 1 vecka om året i 4 år nu i svenska fjäll så jag har verkligen inte så mycket erfarenhet av att gå här. Då har jag gått med byxor och tshirt iaf. Det är därför jag frågar :) jag är inte så erfaren.


Nötter är utmärkt vandringskost - men för mycket av de så kan det bli svårt att komma iväg på morgonen ... Människor är olika - jag har en gång börjat en tur (min första i Pyreneerna, 1995) med 4 hg mat första dagen och dagen därpå var jag verkligen seg.

Det kan bli kallt i fjällen, speciellt i september. Jag kör själv med korta löparshorts större del av tiden, men tar på en vinderovall (Adidas, 400 gram) svala morgnar (och på kvällarna). Regnbyxorna kan jag sedan ta till i kärvare väder.
 
Nötter är utmärkt vandringskost - men för mycket av de så kan det bli svårt att komma iväg på morgonen ... Människor är olika - jag har en gång börjat en tur (min första i Pyreneerna, 1995) med 4 hg mat första dagen och dagen därpå var jag verkligen seg.

Det kan bli kallt i fjällen, speciellt i september. Jag kör själv med korta löparshorts större del av tiden, men tar på en vinderovall (Adidas, 400 gram) svala morgnar (och på kvällarna). Regnbyxorna kan jag sedan ta till i kärvare väder.

Tack för tipsen! De andra i gruppen kommer vandra i shorts så jag hakar på där jag också då. Fryser ändå sällan om just benen. Får fundera lite på om både vind och regn byxa ska få följa med.
 
Min packlista för 4 dagars fjällöpning förra veckan, mellan Vakkotavare till Abisko via Sälka > Nallo > Vistas > Alesjaure > Unna Allakas > Abiskojaure. Hade inte med mig något kök då jag lånade i stugorna samt köpte mat på plats. Passerade bara två stugor som inte har försäljning (Singi & Nallo) så kök på just denna korta turen kändes överflödigt.

Allt är köpt i butiker i Stockholm förutom tältet.

Utöver denna vikten tillkommer nötter+choklad+godis+russin+vatten som varierade under dagen.

https://lighterpack.com/r/ezzxx7
 
Prova att leva på dina matpåsar hemma, det tror jag kommer att få dig att uppgradera dem till rimlig storlek.

mina dygnspåsar väger mellan 750 och 1000g, inklusive gott och vått till kvällen.

150 g handduk skulle jag ersätta med 1/2 bit weetex. Jag har en till köket och en till kroppen. Torkas utanpå ryggsäcken och säkrade med säkerhetsnål.

Långbyxor kan rullas upp men shorts inte kan rullas ner.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 349
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar