Packlista - Lättpackning

Tanken är Jotunheimen, och min erfarenhet av slutet på augusti/början på september är att det är mörkt nog på kvällen att behöva pannlampa. (klipp)

Läsplattan är jag supernöjd med. Jag har med den ut varje gång, vare sig jag ska ut över natten eller på längre turer. Jag får plats med många böcker, har ca 1 månads batteritid och den tar väldigt liten plats.

Gällande vikten på mat så är jag nog fortfarande i stadiet att jag tar med mig alldeles för mycket mat. Ofta har jag mer än hälften av jägarsnuset kvar när jag kommer tillbaka.

Då är jag med, jag fick för mig att det var en sommarvandring, men som du säger, i aug/september är det ju snarare höst och helt klart funkis med pannlampa.

...mat kan vara klurigt, men jag tycker att det är bättre att ta lite för mycket än tvärtom. Kom hem från min påskvecka precis och hade kvar en extra lunch och typ 200 gr choklad. Resten gick åt. Missade helt på bränslet däremot, tror mest pga att det var mildare än jag normalt har det (fick rätt mycket över).

Kul att läsplattan funkar så bra och verkar ha ordentligt tilltagen batteritid. Får lov att ta mig en funderare där :)...

//J
 
Jag väcker liv i en gammal tråd.

Min packlista inför sommarens fjälltur ser ut så här:
https://lighterpack.com/r/1ur2fe

Jag har inte köpt Quilten än men kommer göra det innan sommaren. Finns det några synpunkter bland andra lättpackare på hur man kan trimma vikten? Jag är överlag nöjd med packningen men tar gärna andras synpunkter på om något skulle kunna ändras för att göra den bättre.

Det är inget jag reagerar våldsamt på, men några saker som får mig att höja på ögonbrynen.. någonting är rena petitessen viktmässigt, men annat blir det lite vikt av.
Den stora vinsten går att göra på att byta ut saker mot ännu lättare alternativ, men det är en prioriteringsfråga och i tillägg till vikt får man tänka på många faktorer, t.ex upplevd komfort, upplevd säkerhet, kostnader, erfarenhetsnivå med att packa och gå med minimalistisk packning för att nämna det första som poppar upp i huvudet.

Det jag reagerat på är följande:
Behöver du sovsäckslakan?
Du har både underställ och strumpor att sova i, så du behöver det inte för att skydda quilten, och är du rädd att det blir kallt någon natt kan du ta på lite mera kläder.
Spara 130 g.
Mat går nog att spara in lite på, men framförallt vattnet.
På de allra flesta ställen i fjällen behöver du inte bära med dig vatten, eller i varje fall inte mer än en halvliter. Är det vanliga halvliters läskflaskor väger de nog lite mindre än 600 g fulla till toppen,och ca 25 g tomma. en full och en tom PET-flaska väger sammanlagt 580 g, plus/minus 5 g. Spara 620 g (på listan, reell viktsparing ca 550-555 g).
Hygien: Här går att göra flera viktsparande åtgärder, och få ner volymen lite på köpet. Myggmedel och deo kan packas i mindre förpackningar, det går lätt att spara in runt 125 g på dessa och fortsatt ha så det räcker och blir över.
Toapapper likaså, jag brukar räkna med 3 g per dag, lite snålt om jag behöver gå mer än 2 ggr/dag, men det är sällan det händer för mig. Säg 10 g/dag för att få goda marginaler, på din matlista ser det ut som du ska vara ute 7-8 dagar, så spara minst 60 g.
Våtservetter, handsprit OCH tvål? Det går fint att ta bort i varje fall våtservetter ELLER handsprit, och gärna både och. Totalt onödigt att ha 3 saker som utför samma arbete. Spara 60-160 g.
Tandborste 50 g? Vägde min helt normala tandborste som jag använder normalt i hemmet bara för att kolla, och den väger 21 g. Med helt och ganska tjockt skaft. Är detta en uppskattad vikt? Här borde du lätt komma under 25 g utan att göra några ingrepp på tandborsten. Spara minst 25 g.
Potentiell summa viktsparing: MINST 1020 g utan att det påverkar något som helst av varken säkerhet, komfort eller upplevelser på turen.

1 kg i en på alla möjliga sätt gratis viktsparing!
Naturligtvis kan du fylla upp din extra PET-flaska med vatten om du ska över något högt pass eller upp på en topp, men det ska inte behövas många timmar på en veckotur.
Detta hoppas jag uppfattas som konstruktiv kritik, det är menat så. Jag tycker som jag sa först att detta är i grunden en bra lista.

Postar min egen lista också, avsedd för långtur i sommar, från skog till fjäll, och eventuellt tillbaka igen, får se hur tiden räcker till: https://lighterpack.com/r/gc1j65
Detta är ett levande dokument helt till jag startar turen. Ska lägga upp depåer längs turen i förväg, så jag behöver bara bära mat för 3 eller 4 dagar som mest. Det blir t.ex eventuellt ett par vandringsstavar med, och då försvinner tältstången.
 
Senast ändrad:
Oj, för en gångs skull får jag lust att jämföra med min egen lista,
trots svårigheten att alla delar in saker olika.

Vattenflaskor : min kraftiga flaska på axelremmen väger 80 gram, min extra (halvliter) för matlagning 30 gram. I fjällen är den förra aldrig mer än halvfull. Det blir väl ungefär de siffror som LightDan anger.

Vattenfilter??? Jag har aldrig renat vatten i fjällen. Jag har dock blivit magsjuk två gånger - ena gången vid en vadningsolycka där jag
tydligen drog in en del slammigt vatten, den andra av okända skäl, men knappast vattnet. Jag har annars renat vatten vid ytterst få tillfällen i Skottland och i Pyreneerna (men aldrig i Alperna) när det var mycket boskap eller mycket folk nära mitt läger. Men då har jag använt tabletter. För det mesta kan man även i dessa trakter ta vatten direkt ur bäcken.


Långkalsonger? Jag har själv för länge sen skippat långa underkläder - när temperaturen varierar under dagen ska kläder av och på och då verkar det långsökt att byta närmast kroppen. Min standardklädsel är korta löparshorts+ulltröja+en mycket lätt skjorta - utan på detta en lätt vindoverall (400 gram) svala morgnar. Behöver jag mer finns ju t ex regnkläderna.

Även jag byter närmast kroppen till natten - till korta kalsingar, t-tröja, strumpor.
Skulle jag behöva mer finns ju dagskläderna.
 
Långkallingar är väl mest för kvällen vid lägret. Jag försöker iaf undvika såna när jag går, om det inte absolut behövs.

Ska försöka anamma ideén om att alla kläder ska kunna bäras på kroppen samtidigt till nästa tur. (Förutom extra strumpor)

Jag fundera också på att bara sova i silkeslakan i säcken eftersom det väger mindre än ett extra underställ (som e fräscht)
 
[...]
Behöver du sovsäckslakan?

På de allra flesta ställen i fjällen behöver du inte bära med dig vatten, eller i varje fall inte mer än en halvliter.

Myggmedel och deo kan packas i mindre förpackningar, det går lätt att spara in runt 125 g

Våtservetter, handsprit OCH tvål?

Tandborste 50 g?

Tack för tipsen. Sovsäckslakan kanske är overkill. Jag har använt det bara för att skydda säck från svett och smuts, men det kanske inte behövs då när jag ändå sover i underställ.

Gällande vattnet har du rätt. Jag har dock på låglandsvandringar fått slut på vatten och är därför lite nojig med att ha för lite. Men det kanske räcker att ha en full flaska och en tom i reserv inför övergångar. Vattentillgången är ju bra i Jotunheimen.

Hur gör du för att packa om myggmedel och deo? Jag har rollon på både myggmedel och deon. Gör du hål i förpackningen och häller i småflaskor som du sedan duttar ut på dig vid användning? Jag skulle gärna ha mindre förpackningar av dessa.

Våtservetter, handsprit och tvål kanske är för mycket. Tvålen är väl mest tänkt för att kunna svabba av kalsonger odl. Jag kanske kan skippa handspriten. Våtservetterna (som jag bara nyligen börjat använda) funkar rätt bra för att raggarduscha på kvällen, innan man ska krypa ner i säcken.

Tandborstvikten är tillsammans med ett heltäckande plaströr. Jag har dock beställt plastskydd för bara själva borsthuvudet så jag får väga om den. Gissar att det då kommer ner till runt 20g.

[...]
Vattenfilter??? Jag har aldrig renat vatten i fjällen.

Vattenfiltret vet jag inte om jag ska ha med mig. Jag har hört från så många håll att det inte behövs i fjällen så det är mycket möjligt att jag skippar det. Jag har bara varit två gånger i fjällen innan och men har då inte använt filter. Enda gången jag har blivit dålig har varit efter en låglandsvandring, trots filtrering.
 
Senast ändrad:
Ska försöka anamma ideén om att alla kläder ska kunna bäras på kroppen samtidigt till nästa tur.

Det där ser man lite här och var på forum och så. Varför ska alla kläderna i packningen tas på samtidigt? Det kanske bara är jag som inte fattar poängen med det. :)
Är det om det plötsligt skulle bli jättekallt?
 
Ja det är bra om ett sovplagg kan användas dels som förstärkningsplagg och dels som ombyte om man blir blöt. ex underställ eller sportbyxor som går att vandra i.
 
Det där ser man lite här och var på forum och så. Varför ska alla kläderna i packningen tas på samtidigt? Det kanske bara är jag som inte fattar poängen med det. :)
Är det om det plötsligt skulle bli jättekallt?


Det är bara ett sätt att ekonomisera - varje plagg kan uppträda i olika funktioner och för varje tillfälle tar man bara på mer eller mindre.

Själv håller jag inte så strikt på detta; jag byter närmast kroppen till natten (kalsingar, t-shirt, sockor) för att vara säker på att ha torra kläder då; dessa plagg vill jag också ha på den långa hemresan, eftersom de är lättast att hålla rena.

Det mesta jag haft på överkroppen var fem plagg, en mycket kall morgon när jag tältat vid en fäbod i Schweiz, ett bra stycke över trädgränsen. Från midjan och ner har jag aldrig behövt mer än tre lager.
 
Postar min egen lista också, avsedd för långtur i sommar, från skog till fjäll, och eventuellt tillbaka igen, får se hur tiden räcker till: https://lighterpack.com/r/gc1j65
Detta är ett levande dokument helt till jag startar turen. Ska lägga upp depåer längs turen i förväg, så jag behöver bara bära mat för 3 eller 4 dagar som mest. Det blir t.ex eventuellt ett par vandringsstavar med, och då försvinner tältstången.

Intressant packlista, har du någonstans resonerat lite om dina val - eller listat en "skarp" lista för en längre tur?

Även om jag själv aldrig kommer så lågt (jag skulle frysa som attan om natten), så är den inspirerande.
 
Det där ser man lite här och var på forum och så. Varför ska alla kläderna i packningen tas på samtidigt? Det kanske bara är jag som inte fattar poängen med det. :)
Är det om det plötsligt skulle bli jättekallt?

Ja tanken med det är nog att lämna dubbletter/likvärdiga plagg gemma, tex kanske en skal och regnjacka är onödigt.

Måste lägga mig i deo-debatten. Om man ska vara ute i en vecka så är absolut torr en bra produkt, fungerar naturligtvis inte för alla. I grova drag är det en koncentrerad deo som man sover med en natt, tvättar bort på morgonen och sen svettas man inte på en vecka. Då kan man lämna deon hemma:)

Sen måste man inte ha deo i vildmarken bara för att man har det hemma, men som med alla saker så är ju det frivilligt så vill man ha med det så får man. Jag och mina tre kompisar brukar lämna deo och parfym hemma när vi är ute, men då är det gemensamt förbud så alla luktar lika illa;)
 
Kristalldeo

Om man vill ha deo med sig rekommenderar jag kristalldeo så slipper man bära vatten och förpackning. En liten "sten" bara som man fuktar och stryker på. Använder hemma / civilt varje dag. Finns i hälsokostaffärer bl.a.
 
Jag har myggdeo - thats it :)...vill man lukta nåt annat än svett under armarna ute på fjället duger myggdeo fint. Två funktioner i ett.

Den enda formen av rengöringsmedel för kropp och händer var diskmedlet jag hade med. Ett skonsamt och miljövänligt sådant. I längde kanske man inte vill tvätta händer i diskmedel, men för en vecka så duger det. Också två funktioner i ett.

Jag borstade dock icke tänderna i diskmedlet, utan med vanlig tandkräm doserat i minibehållare. Fräsch i munnen är viktigare för mig än ren i övrigt. Hade det funnits diskmedel med mintsmak så kanske jag kört med det till tänderna också...ha ha
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 349
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar