Packlista - Lättpackning

Jag känner mig medskyldig till att ha startat ett OT, men Mattias har dragit fram en väsentlig aspekt. Så jag låter det lilla sidospåret utmynna i en uppmaning till framtida postare av packlistor att även redovisa ungefärlig/genomsnittlig vikt per dag av förbrukningssaker som mat och bränsle.

Låt oss nu hålla oss till trådens syfte, så att den blir läsbar/användbar för alla intresserade.
 
Jag känner mig medskyldig till att ha startat ett OT, men Mattias har dragit fram en väsentlig aspekt. Så jag låter det lilla sidospåret utmynna i en uppmaning till framtida postare av packlistor att även redovisa ungefärlig/genomsnittlig vikt per dag av förbrukningssaker som mat och bränsle.

Låt oss nu hålla oss till trådens syfte, så att den blir läsbar/användbar för alla intresserade.

På den fjälltur jag nämnde, åtta dagar, siktade jag på att bära med mig 8*700 gram mat. Hur rätt jag siktadce v et jag inte, totala vikten landade iaf på 13 kg med tom vattenflaska. På fjällturer bär jag sällan mer än 0.5 liter vatten,
på många etapper kanske inget alls. Den stora vattenflaskan behövs mest på lägret.


På kontinentala turer bär jag vatten mer och oftare, men där är hela mitt sätt att räkna annorlunda, genom att jag provianterar (och dessutom bär betydligt fler kartor). Jag siktar iaf på totalvikt under 14 kg på ryggen. Vid starten har jag då kanske mat för en dryg vecka, gas för två och kartor för tre. Jag höll förresten koll på gasåtgången på min senaste tur (18 dagar i Sydalperna) och kom fram till att en gasburk, 330 gram netto, räcker till åtta hela dagar plus flera kaffekok därefter.
 
Planering 2016

Hög tid att planera på 2016. En sommarvecka (kanske drygt det) i Sarek är planen. Jag har varit där ett par gånger och ryggsäcken var då tung...

Nu får det vara lättvikt som gäller. Sista vandringen avgjorde det.

Önskar få lite erfarenheter från de som har använt 1-2 mans tält och varit 2 personer i det. Hur har det fungerat?
 
Jag tycker det är mer intressant med totalvikten på ryggorna. Den faktiska vikten. Hade 13kg nyss för 1 v. kunde bantat ytterliggare ett par kg om jag varit lite mer noga. 2x100g gas var för mycket. 700g havregryn likaså. midjeväska var skit. fiskegrejorna likaså.
 
Nödvändigt

Packlistor är toppen och nödvändiga för att inte glömma någonting. Tack till alla som delar med sig av erfarenheter.
 
1 vecka i Padjelanta m.m.

Ryggsäck: OMM 45+10 liter 900g

Sovsäck: Mountain Equipment Helium 600 1kg

Liggunderlag: Exped synmat Hyperlight M 350g + cellplast Forlaz 200g

Tält: Terra Nova Zephyrus light 1 1,3kg + regnponcho som footprint 300g

Kök: Esbit cookset med gas 2x100g

Kläder: Haglöfs Lim skalbyxa, Berghaus regnbyxa fullzip, Löpartights, merinoställ, Marmot Precip jacka, vindblus, Stormberg dunjacka, ullraggsockor, 3 ullstrumpor, 3 kallingar

Mat: 7 Mountain house luncher, 2 port. torkad lövbiff, spenat och paprika, pulvermos. 700g havregryn (400 hade räckt), 700g jägarsnus. 3 varma koppen

Fiskegrejer 500g

Hygien + småkrafs + pocketbok 1-1.5kg sådär

tot. 13kg
 
http://lighterpack.com/r/62nd4i

Min lätt stökiga packlista för 10 dagar denna sommar, tar gärna emot synpunkter.

Till nästa tur kommer vantar läggas till, extra skosulor tas bort, och köket bytas ut. Regnkläderna är gamla saker i för stor storlek, kan säkert spara några gram på bättre varianter - framförallt jackan. Hade även för många strumpor då jag hade skavsår innan turen och var osäker på vilka som skulle passa bäst.
 
Jag vet inte riktigt om det platsar in som lättpackning, men här är mina listor. En för 2 nätter lågland och en för 7 nätter i fjällen. De största skillnaderna är vikten på maten. För en tvådagarstur räcker även mobilen som kamera medans jag till fjällen vill ha en riktig kamera.
Det jag tänkt för att få ner vikt lite till är att kanske köpa en Osprey Kestrel 68 och på så sätt få ner ryggsäcksvikten med mer än en tredjedel.

http://lighterpack.com/r/567ovp

http://lighterpack.com/r/1ur2fe
 
Det jag tänkt för att få ner vikt lite till är att kanske köpa en Osprey Kestrel 68 och på så sätt få ner ryggsäcksvikten med mer än en tredjedel.

Om du kan trimma din veckopackning med säg runt ett kilo så skulle jag istället rekommendera en Osprey Exos 58 - då sparar du ännu mer. Dock verkar den nuvarande versionen ha blivit 100 gram tyngre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 349
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar