Vikten av skodon - några vetenskapliga artiklar

J

Huvudbudskapet är ju att man betalar ett mycket, mycket högt pris energimässigt för tunga skodon. Jag vill gärna att så många vandrare som möjligt skall vara medvetna om att de faktiskt har ett val. Sedan bär alla alltid vikten av sina egna val."

Jörgen

Tänk om alla på utsidan förstod det, det verkar som en del tror att du vill förbjuda dem att bära kängor. Men vissa vill desperat visa att deras val är det rätta och förstår inte att andra kan ha olika prioriteringar.
 
Jag förstår uppriktigt talat inte hänvisningarna till mina "tolkningar".

(---)

Jörgen

När man läser igenom de trâdar där Jörgen driver sina (eller rättare sagt andras) teser i denna sak slâs man av att just ovan verkar vara problemet dels till att lyckas uppnâ en givande ge-och ta-debatt, och dels att ta hans argument helt pà allvar. Argument - ofta väl igenomtänkta och presenterade av personer med stor erfarenhet inom friluftsliv etc - som inte ligger 100% i linje med Jörgens, pärlar av honom som vattendroppar pâ en nyimpregnerad mex-tex jacka (för att citera hans bok), och han antingen undiviker att svara pà dem, eller gâr i igelkottsställning och "förstâr inte" att det finns folk som har avvikande synpunkter pà hans (andras) "vedertagna tumregler".

Tycker att Jörgens trovárdighet som sannings-spridare skulle förstárkas om han vore lite mer ödmjuk inför de argument som andra har, och kanske tom kunde ta nâgra av dem till sig för att fâ mer komplexa sanningar att sprida till allmánheten.

Ity, kanske sanningen inte är sà dár helt enkel och kvantiferbar, och kanske ligger den nâgonstans där mitt i mellan?
 
Klokt talat Mats. Allt ovan, inte bara nedanstående citat. Jag kan för den delen också hålla med Thure. Fjärderlätteriet har fanimej hjälp mig till bättre friluftsliv.
// Patric

Ity, kanske sanningen inte är sà dár helt enkel och kvantiferbar, och kanske ligger den nâgonstans där mitt i mellan?

Menar du att sanningen kanske just ligger mellan "inte så där helt enkel" och "inte så där kvantifierbar". Det hade jag f-n ingen aning om, men nör du säger det så verkar det himla rimligt.
//Nysprirituella hälsningar från en sanningssökare. ;)
 
Klart som 17 att lättpackartankarna är bra.
men när det övergâr till religion sâ blir det lite trâkigt.
Just nu känns det väldigt nära predikan och bibelförsäljning mer än utrustningsförbättring.

Beträffande trâdens ämne sâ anser jag nog som provare till yrket, dock andra saker än kängor att det finns mânga oklarheter i presentationen.
Just att man väljer att extrapolera data godtyckligt när fakta inte kan pâvisas känns tvivelaktigt.
Likasâ att man väljer att sätta ett generellt energiförbruknigsvärde pâ varje grams skillnad, utan att ta med alla omgivande parametrar.
Och som har pâvisats tidigare sâ friseras ju nivâerna godtyckligt, vilket ju förtar lite av den "vetenskapliga" vinklingen.
Men visst lâter det skönt att mina 12-13 kg pâ ryggen kan minska till "upplevda" 6-7kg om jag gâr i gympaskor. Nu tänkte jag ju gâ i Crocs off road, dâ blir ju ryggan nästan en negativ belastning.
 
Menar du att sanningen kanske just ligger mellan "inte så där helt enkel" och "inte så där kvantifierbar". Det hade jag f-n ingen aning om, men nör du säger det så verkar det himla rimligt.
//Nysprirituella hälsningar från en sanningssökare. ;)

känns skönt att det finns folk out there som förstâr precis vad man menar.

Sanningssökare: Fortsätt att lyssna pà mig och du skola finna sanningen.

/Guru-Man
 
Måste säga att jag inte riktigt fattar hur vissa av er tänker.....ni är alltså förvånade eller tom upprörda att nån är engagerad i detta med lättpackning i ett lättpackarforum??

För egen del tycker jag nog att det är bra att nån lägger ner tid på att testa prylar, hitta info, sammanställa osv.

Sen avgör jag, vad jag tar till mig och inte.
 
Måste säga att jag inte riktigt fattar hur vissa av er tänker.....ni är alltså förvånade eller tom upprörda att nån är engagerad i detta med lättpackning i ett lättpackarforum??

För egen del tycker jag nog att det är bra att nån lägger ner tid på att testa prylar, hitta info, sammanställa osv.

Sen avgör jag, vad jag tar till mig och inte.

Jag tror som tidigare nämts att ingen har nât emot att ta del av idéer om hur man kan packa láttare - tvärtom! De synpunktyer som framförs är av annan art, nämligen att viss information som framställs som vedertagna sanningar och vetenskaplig resultat kanske kan debatteras en smula för att pâ sà vis nárma sig en mer balanserad bild av sanningen. Detta vore ju en fördel fór alla.
 
Jag har nu läst igenom en av artiklarna och den faktor 5:1 som används refererar till en ökad energikostnad när man bär en vikt på fötterna mot att man bär den på ryggen. Det handlar alltså INTE om att den totala energiåtgången femdubblas.

I studien ser man en ökad total energiåtgång på runt 5-10 % vid olika vikter och hastigheter; alltså långt ifrån en femdubbling.

Däremot så verkar det vara mer kostsamt att bära vikt på fötterna än på ryggen och denna energikostnad är av storleksordningen 5:1 och kan beskrivas som:

[X gram på fot] är energimässigt ekvivalent med [5X gram på rygg]

Den totala energiförbrukningen som detta genererar är något helt annat och har i studierna legat på 5-10%. Något som författarna redan i introduktionen påpekar är dock att "comparison between studies suggest that as velocity increases in a curvilinear fashion with walking and in a relatively linear fashion with running". Av denna anledning vore det väldigt intressant att se studier på hastigheter mellan 2-4 km/h.

Jag tycker inte studierna i sig är så revolutionerande och det känns självklart att en massa som måste utsättas för muskelarbete och rörelse (på foten) också är mer energikrävande än en massa som inte behöver transporteras på samma sätt (på ryggen). Skillnaden verkar sannolikt vara ungefär 5:1, men i det stora hela påverkas den totala energiförbrukningen betydligt mindre.

Min egen slutsats blir nog att för skodon i ett normalt viktspann, så kommer vikten endast att vara en parameter i valet av vad jag tar på mig.
 
Men intressant att sulstyvhetens betydelse för steg effektiviteten respektiv hinder av komfort, i små skostorlekar, inte togs upp.
Snabbast går jag i lågskor, lätta. Komfortablast i dämpade lätta skor. Nätovanskor varierar mycket i upplevd komfort för mig medan i cykelskor är det en stor komfortförbättring med luftande ovansida.

Klättrarnas definition att snabbhet är en säkerhetsdetalj (samma sak kom de Gaulle fram till i helt andra sammanhang....) Men otvivelaktigt är det bekvämast med lite packning och lätta skor. Annars borde ju alla dansa i pjäxor.....


Det handlar som sagt om energiförbrukning; själv är jag i första hand intresserad av
säkerheten, i andra hand av
knän och rygg och i tredje hand av hälsenans fästen, speciellt vänster fot, som verkar kräva stoppade skaft för att må bra (ovetenskapligt nog har jag inte provat att ha en känga med skaft på vänster fot
och en låg sko på höger).

I övrigt undrar jag också en del över förutsättningarna. Skorna vägde 616 gram. Mitt New Balance-par väger 700 gram, mina övriga låga skor väger sådär 1 kg (jag undantar
löparskor som jag funnit olämpliga redan på låglandet). Kängorna vägde, om jag läste rätt,
mer än 1700. Mitt stegjärnsfasta par väger 1600, mitt tidigare fjällpar väger 1400 och mina nuvarande Meindl väger 1100 gram.

Men hastigheterna och underlaget? Jag ifrågasätter om jag nånsin går över 4 km/tim; och just så fort gick jag möjligen tidvis i Skottland nyligen, men där jag vanligtvis går, i ofta brant terräng, på glatta stigar och ibland utanför, i ytterst instabil terräng, snittar jag inte över 3 km/tim. Blockterräng ska vi bara inte tala om, det kan handla om 1-2 km/tim. Redovisas några försök att simulera sådana förhållanden?

Nu har jag de sista åren satsat på lättare skor. Och det har varit markanta kvalitetskillnader, bl a beroende på skaften/sulan
2007 hade jag ett par Merrell, 1.1 kg, där skaften var så sladdriga att jag ideligen trampade ut mot dessa i besvärlig terräng (vilket får mig att undra vad frånvaron av skaft skulle betyda). Dessutom kände jag av min förbenade hälsena.

Inom en sommar sprack dessutom sulan på den ena skon så jag fick köpa ett nytt par i en stad jag behändigt nog passerade. Mina Meindl köpte jag också under en tur, i Maloja i Schweiz.
Dan efter köpet tog de mig bekymmersfritt över Murettopasset till Italien, ett på slutet mycket brant pass.
Nu har de varit med i 15 vandringsdagar och mina fötter har mått bra hela tiden och jag har inte varit i närheten av att trampa snett i dem. Jag känner mig inte motiverad att prova mina New Balance i Alperna.
 
Jag tror som tidigare nämts att ingen har nât emot att ta del av idéer om hur man kan packa láttare - tvärtom! De synpunktyer som framförs är av annan art, nämligen att viss information som framställs som vedertagna sanningar och vetenskaplig resultat kanske kan debatteras en smula för att pâ sà vis nárma sig en mer balanserad bild av sanningen. Detta vore ju en fördel fór alla.

Visst, men för egen del tycker jag att (artikeln om testerna) som Jörgen har skrivit är ganska tydlig med att det är labratorietester på löpband, och som inte avgör vad man i praktiken använder själv..

Jag menar, det är väl ingen som är så korkad att man försöker passera en glaciär barfota bara för att det säkert är mest energisnålt på ett löpband...eller?
 
Sunt förnuft

Intressant tråd med många åsikter.

Jag tycker Raskesvens fråga är rätt intressant och tankeställande, jag vet vad jag valt.

Moderna kängor väger kanske runt 2-2,5kg och ett par walking/trekking/trailrunning skor en bit under kilot. Oavsett vikt på packning är jag övertygad att 5kg extra i ryggsäcken är "jobbigare" in real life när man vandrar än 1kg extra på fötterna upp till ca: 2-2,5kg. Skulle kängorna väga in runt 4-5kg skulle jag kunna nog kunna tänka om.

Sen kommer andra värden in som stöd för foten, vridstyv sula, m.m, m.m.
Att gå på skrå i gympaskor med packning lär ta en hel del extra kraft och koncentration etc.

Det borde finnas ett komfortpackningsforum - dvs man packar lätt med sunt förnuft och inte för sakens skull.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.