Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter

Hej Jörgen!

Ok kör för det: Då ska jag ge min fullödiga feedback och uppskattar om du ger feedback på mina texter och artiklar då utan feedback vet jag inget alls om hur det uppfattas .Alla vill frammåt eller?

Jag hadde bara förväntat mig att du som leder Fjäderlätt skulle gå till ytterligghet med att få ner vikten.


Feedback på just din packning

[...

Det blev en hel del.

Henning


Hej Henning,
För det första så tycker jag det är intressant omväxling att få synpunkter på en utrustningslista utifrån aspekten att jag har med mig för mycket och för tunga grejor :)

Nej, jag är absolut inte den som driver viktbesparing till ytterligheter. Däremot försöker jag lära mig och inspireras av dem som gör det. Min målsättning är istället att locka så många människor som möjligt till att skaffa sig en lättare packning när de vandrar. Att ta kvantsprånget till under 10 kg i baspackning var för några år sedan en omvälvande upplevelse för mig. Jag önskar att fler skall upptäcka samma sak. Och upptäcka att det jag kallar lättpackning inte är så extremt som t ex ultra light backpacking” låter i mångas öron, utan något som vanliga människor, unga som gamla kan ägna sig åt.

Här kommer mina svar:

Tält: Jag föredrar definitivt, sommar som vinter, att ha någon form av tak över huvudet. Är alltså ingen vän av enbart bivacksäckar. Skall de vara ordentligt täta så väger de inte så mycket mindre än ett tält. Så för mig är det viktigt ur komfortsynvinkel att ha ett litet rum av tyg dit yrsnön inte når och där jag kan laga mat och pyssla.

Sovsäck Sovplaggen innebär att jag experimenterar med att klara mig med min sommar/höstutrustning. Jag har helt enkelt inte lust att köpa en värstingsovsäck eftersom jag numera är ute ganska lite på vintern. Sedan tycker jag att de 200-300 gram jag skulle kunna tjäna på detta inte heller motsvarar kostnaden.

Packpåsar: Sovsäcken och reservkläderna vill jag hålla torra till varje pris. Framförallt sovsäcken. På vintern klarar man sig nog hyfsat utan de lättare packpåsarna till kläderna, men de väger inte så mycket i förhållande till den nytta de gör, tycker jag.

]Solglasögon Lite kul att du tar upp mina tre solglasögon. Jag trodde jag bara hade två, men inser att de som ligger med reservglasögonen (för sommarbruk) slunkit med eftersom de ligger i samma ask som reserglasögonen. Men de väger max 5 gram.
Jag har ett par lätta solglasögon som jag använder till vardags och ett par ”stormglasögon” som jag verkligen behöver när det blåser hårt. Visade sig ännu en gång på denna tur. Men de är kraftiga saker med skumgummistoppning både här och där och onödigt varma att ständigt ha på sig. Därför använder jag ett par lätta solglas som väger 10 gram.

Sjukvård och reperation ”3 olika sjukvårdsenheter och reparationskitt”, skriver du. Ja, att det blir tre enheter beror väl mest på att det är tre fysiska delar som jag inte vill glömma. Blodstopparen är ett gammalt första förband från lumpen som är till för att stoppa större blodflöden. Har aldrig behövt, men den dag man gör det så… Tycker alltså att vikten är OK för något som jag hoppas aldrig behöva använda. Oelastisk häfta finns med, uppvirad på en plastcylinder. Sjukvårdutrustningen i övrigt är några plåster och lite tabletter med smärtstillandee.

Onödigt ”En del onödigt enligt mig: toapapper, kåsan, kamerastativ, kamerafodral”, skriver du. I snö håller jag med dig om att toapapper är överflödigt. Föredrar nästan att använda snö. Den isolerade kåsan är en ren lyxpryl, det håller jag med om. Kamerautrustning, ja där håller jag med Fabian. Det är sådant som står på nöjeskontot. Fast i mitt fall inte riktigt eftersom jag ju skriver och plåtar för Fjäderlätt-sidan.

Hudsalva och solskydd? ”Duger inte det ena?” Nej, det tycker jag inte. Solskydd med hög solskyddsfaktor behöver jag för att inte se ut som Pölsemannens korvar. Att ersätta detta med fett känns mer som en förberedelse för stekning. Hudsalva för såriga nagelband och trötta fötter, ibland.

Navigation ”Både gps, och karta/kompass: är det lättvikt?” Vad som är lättvikt eller inte saknas det konsensus kring. Olika personer tycker olika och använder olika definitioner. Själv betraktar jag karta och kompass som nödvändiga och gps som en bra-att-ha-grej. Det är en synnerligen lätt och osofistikerad gps vars funktion under denna tur var att jag hade läst in positionerna till alla stugor och liknande som jag kunde tänkas komma i närheten av. På en vintertur känns detta för mig som en bra säkerhetsåtgärd som väger förhållandevis lite.


Sova med kläderna på: ”vissa plagg som transporterar fukt riktigt bra är att rekommendera, samt de som värmer i fuktigt tillstånd, men allt vad heter vindtätt och liknande har jag aldrig upplevt att det bidrar/ snarare ligger man med ett fuktkylt skinn. ”
Detta är något som de lärde tvistar om. Till exempel så kan plagg som transporterar fukt riktigt, riktigt dåligt, som vapor barriers av olika slag inte bara ge värme direkt utan också hindra kroppsfukt från att försämra isoleringsförmågan i en dunsovsäck. Ryan Jordan på BPL rekommenderar t ex att man sover med regnkläderna på sig i vissa lägen, just för att bromsa värmeförluster samt fuktbelastning på sovsäcken. Själv har jag aldrig provat detta och kan väl säga att det går tvärtemot det vanliga tänkandet om att få bort fukten just för att slippa det ”fuktkylda skinn” du skriver om.

”Om jag jämför cocoon jacka 316g + extra ullfrotté260g+fjällräven hoody274 + vindblus158= 1 kg. så skulle en liv sköta samma sak på under 300g”. Håller inte med. Cocoon och Liv är jämförbara plagg och väger ungefär lika mycket och då väljer jag Cocoon av två skäl. Den är varmare, mest tack vare sin huva, och den är av syntet. Eftersom min sovsäck/quilt är av dun vill jag inte lägga alla ägg i en korg och ha dun som enda rejäla isolering.
De övriga plaggen är baslager avsedda att hålla hudytan torr under ansträngning samt ett till lättare mellanlager att addera under ansträngning om så behövs för att hålla värmen. På denna tur användes den tredje enbart som sovplagg, men det var ju inte kallt. Att ha en Liv eller Cocoon direkt mot kroppen är inget alternativ för mig.

Ett lämpligt softshellplagg (stor, ordentlig huva) kan vintertid vara både ett ventilerande gångplagg som är vindtätt och tillräckligt vattentätt för att fungera som stormplagg. Den skulle kunna ersätta min vindblus plus Oz. Men det jag ville testa var just att inte ersätta sommarskalen med ett vinterskal, utan enbart plussa på värmelagret. Dessutom tror jag inte att det går att hitta särskilt många softshellplagg av den kalibern som väger mindre än 350 gram, vilket är vad Ion och Oz väger tillsammans.

På benen ”Jag vet inte hur cocoon byxorna är att sova i men jag misstänker att de håller mycket fukt!? Hur tjocka är de? Hur är de uppbyggda?” Primaloft och Pertex Quantum. Nej,d de håller definitivt inte mycket fukt.

Kök ”Jag skulle välja ett bra och lätt bensinkök:”Jag valde gas därför att det funkar i betydligt kallare väder än man ofta tror, därför att det är smidigare/säkrare att hantera inne i ett tält och därför att jag redan hade ett och slapp köpa.

Liggunderlag ”har du nästan 700 gram totalt!” Man klarar sig så klart utan de 285 gram som Torsolite väger. En ren bekvämlighetsfråga för att sova mjukt.

Tandborsten: ”det går att kapa den vid borsthuvudet och borra in 2 trådloopar så den går att trä på fingertoppen, vanligt salt är en gammal metod som tandkrämsersättning, men bakingsoda har du redan nämnt. ” Det här är låter som lite trolltider för mig :)

Varmvattenflaskor ”är säkert skönt, men att hålla på med det i en svinkall snöstorm skulle inte jag vilja förlita mig på.” Inga problem om man har ett bra tält.

Snöspaden: ”300 g är inte farligt men det borde gå att dra ner på,
Men en snowclaw är inte mycket extra anser jag jämfört med händerna!
Du hade ett snöankare också på 9 g, vad är det? Du hade också ett isolerunderlägg till köket.
Men känner man att det är risk för livet så kommer man att gräva därefter! hårda snöskikt eller ej, då är det bara att plocka av i solerplaggen och plocka fram ursinnet.”
Så länge jag inte skall bo i snö är Snowclaw en kompromiss värd sina hekton. Betydligt bättre än händerna, sämre än en stor skyffel. Funkar dessutom bra som snöankare för tältlinor vid behov (använde det den blåsiga morgonen). När man måste plocka fram ursinnet så kommer kommer man ändå längre med en Snowclaw än utan.
Snöankare ser ut som fallskärmar för möss. De grävs ned och tjänstgör som fästen för tältlinorna.
Bra idé med cellplasten i ryggsäcken. Skall använda denna som underlägg för köket och kitteln nästa gång :)

Jörgen
 
b) pulka, och tar man pulka så kan man lika gärna packa i både 30 och 35kg, eftersom det i praktiken spelar liten roll.

själv så ser jag pulka som en självklarhet vid en vintertur på skidor, jag tycker fortfarande att UL konceptet kan fungera, all mindre lätt utrusting i pulkan, lätt rygga med förstärkningsplagg, termos och mat för dagen.. underbart!!
 
Hej Jörgen!


Tält, sovsäck, förband +++ är alltså personliga val ekonomi etc som ligger bakom det mesta,
inte för att minimera allt basic: ok

Vad gäller Liv eller tunna dunplagg så tror jag det är modellen, det ska först testas mer dock.,

dock gällde det 2 tunna ylleunderställ, liv och sofshell ( inte liv direkt mot kroppen.)


solglasögonen 10 och 5 g är intressanta, kan du skicka länkar?

Snöankaret som du beskriver här är en utmärkt idé tycker jag är det din konstruktion eller färdigköpta? jag brukar hitta något att improvisera med på plats men, 9g är det en eller flera?

Det är klart man ska minimera även tandborsten,, limma fast borsten på ena glasögonbågen eller borra ur det loopförsedda huvudet och fylla med helium.

Henning
 
Senast ändrad:
Hej Jörgen!


Tält, sovsäck, förband +++ är alltså personliga val ekonomi etc som ligger bakom det mesta,
inte för att minimera allt basic: ok

Vad gäller Liv eller tunna dunplagg så tror jag det är modellen, det ska först testas mer dock.,

dock gällde det 2 tunna ylleunderställ, liv och sofshell ( inte liv direkt mot kroppen.)



solglasögonen 10 och 5 g är intressanta, kan du skicka länkar?

Snöankaret som du beskriver här är en utmärkt idé tycker jag är det din konstruktion eller färdigköpta? jag brukar hitta något att improvisera med på plats men, 9g är det en eller flera?

Det är klart man ska minimera även tandborsten,, limma fast borsten på ena glasögonbågen eller borra ur det loopförsedda huvudet och fylla med helium.

Henning

Hej Henning,

Jag missförstod nog dig när det gällde Liv direkt mot kroppen. Modellen jag använde innanför skalet var ju 1-3 ylleundertröjor, varav den ena med huva och halsduk inbyggda och en som bara användes som torrt nattplagg (Woolpower) men som är möjligt att använda under skalet när man åker skidor om temperaturen kräver det. Ovanpå detta ett förstärkningsplagg som Liv eller Cocoon. Låter som om vi är ganska överens där. På benen kan man då tänka sig (om jag förstår dig rätt) dubbla yllekalsingar vid behov. Jag föredrar då ett par yllekalsingar, Gamma LT och Cocoon-byxorna som värmeplagg vid behov.

232 gram för Cocoon-brallorna innebär ju att de faktiskt är lättare än Packaway-brallorna och de ger en härlig värme, både dag och natt. Eftersom de är så lätta så vinner syntetens fuktmotstånd mot något lättare dunbrallor (som ju finns från Montbell t ex, något du kan komplettera Liv med).

Solglasögonen från Sporteyz funkar bra även för mig som är glasögonbärare, men sluter då inte särskilt tätt runt ögonen. De andra solglasögonen är vanliga påhängs-polaroider till mina reservglasögon. Plast och en metallbrygga med klammrar över näsan.

Snöankare är egen tillverkning. Finns nog att köpa kommersiellt, möjligen såg jag dem hos Black Diamond för några år sedan. De väger 9 gram styck. Finns bilder på dem i den här artikeln från förra vintern som det hänvisas till.

Jörgen
 
Jörgen: Mycket intressant artikel.

Får man fråga varför du valde att använda Haglöfs Oz i stället för Itabs packaway som du rekommenderat för sommarturer? Har det med kvalitet att göra eller fanns det några andra aspekter?

Skulle du våga använda ett tarptent för en vintertur och komplettera med en vindsäck om tarptältet skulle gå sönder?
 
Jörgen: Mycket intressant artikel.

Får man fråga varför du valde att använda Haglöfs Oz i stället för Itabs packaway som du rekommenderat för sommarturer? Har det med kvalitet att göra eller fanns det några andra aspekter?

Skulle du våga använda ett tarptent för en vintertur och komplettera med en vindsäck om tarptältet skulle gå sönder?

Oz är lättare och så är det för närvarande min standardregnjacka. Packaway går säkert också bra eller vilken annan lätt regnjacka som helst. Principen jag ville testa var ju om min sommarprincip (använda lätt vindblus utom när vädret är riktigt bistert, och framförallt blött) höll även vintertid. Så här långt funkar det bra, och det är svårt att se något logiskt skäl till att det inte skulle göra det.

Amerikanska ultra lighters använder ju tarptents (som regel golvlösa pyramidtält verkar det) vintertid. Så det funkar uppenbarligen under vissa förhållanden. I fjällen eller på tundra är ju ett stort problem att den snö som blåser runt inte är vackra snökristaller utan minimala korn som tenderar att tränga in överallt. De tränger ju utan problem igenom insektsnät i ventiler på tält. Skall man ha det någorlunda komfortabelt i hård vind så föredrar jag att vara helt säker på att de där blötande flingorna stannar ute. Därför föredrar jag på vintern ett tält som har väggar, golv och tak av tyg som går att helt försluta.

Nu blåser det ju inte alltid hårt så är man lite hårdkokt klarar man sig kanske med bara ett tak. Själv vill jag inte offra komfort för vikt, utan söker efter lösningar som ger mig samma komfort som tyngre lösningar. Men jag skulle nog i så fall ha med en hyfsat tät bivacksäck som förstärkning inne under taket. Att hålla sovsäcken så torr som möjligt är en viktig säkerhetsåtgärd.

Har man tält så känns vindsäck för mig onödigt. Om vädret är sådant att man behöver en vindsäck så använder man tältet istället. Och tältet bör vara av den sorten att man kan resa det enkelt i alla väder. Mitt BD Firstlight har många fördelar, det är t ex oerhört lätt och snabbt att resa som skydd vid kortare pauser. För två personer på dagstur så skulle jag nog gärna välja ett sådant tält istället för en vindsäck.

Jörgen
 
Hej Henning,

Jag missförstod nog dig när det gällde Liv direkt mot kroppen. Modellen jag använde innanför skalet var ju 1-3 ylleundertröjor, varav den ena med huva och halsduk inbyggda och en som bara användes som torrt nattplagg (Woolpower) men som är möjligt att använda under skalet när man åker skidor om temperaturen kräver det. Ovanpå detta ett förstärkningsplagg som Liv eller Cocoon. Låter som om vi är ganska överens där. På benen kan man då tänka sig (om jag förstår dig rätt) dubbla yllekalsingar vid behov. Jag föredrar då ett par yllekalsingar, Gamma LT och Cocoon-byxorna som värmeplagg vid behov.

232 gram för Cocoon-brallorna innebär ju att de faktiskt är lättare än Packaway-brallorna och de ger en härlig värme, både dag och natt. Eftersom de är så lätta så vinner syntetens fuktmotstånd mot något lättare dunbrallor (som ju finns från Montbell t ex, något du kan komplettera Liv med).

Solglasögonen från Sporteyz funkar bra även för mig som är glasögonbärare, men sluter då inte särskilt tätt runt ögonen. De andra solglasögonen är vanliga påhängs-polaroider till mina reservglasögon. Plast och en metallbrygga med klammrar över näsan.

Snöankare är egen tillverkning. Finns nog att köpa kommersiellt, möjligen såg jag dem hos Black Diamond för några år sedan. De väger 9 gram styck. Finns bilder på dem i den här artikeln från förra vintern som det hänvisas till.

Jörgen

Hej igen Jörgen!

När det gäller överkroppen så har vi ett liknande tänk men med olika syften och därmed olika val.

Byxor är en helt annan femma och jag har inte gjort något konkret val än, det är svårt att hitta rätt kompromiss för rörelse, stillastående och sovförstärkning på den punkten.
samt att det inte är enkelt att hitta vettiga dunbyxor under 500g,


Dock är jag nyfiken på cocconplaggens komprimerade packstorlek.

Tack för länkar till solbrillorna, det var ungefär vad jag föreställde mig.

Henning
 
Komprimering Cocoon: Som de flesta plagg med syntetisk isolering är Coccon känsliga för att komprimeras. BPL rekommenderar också att man är väldigt försiktig på den punkten. Men de blir väldigt små i packningen jämfört med de flesta andra syntetplagg/quiltar jag haft. Jackan pular jag alltid ned överst och låter den fylla ut lite skrymslen och vrår som finns där. Byxorna löst instoppade i en av packpåsarna. Sedan blir det ju viss kompression genom att man lägger andra grejor ovanpå.

Jörgen
 
Hej Jörgen,

själv kör jag ett par syntetfodrade byxor som förstärkning (dunbyxor är svskyvärt dyra, och användningsområdet är rätt litet), och en tunn/tjock dunjacka, beroende på väder. På så sätt slipper jag alla varianter på tröjor, som jag ändå inte använder så fort jag rör mig (skidar ledigt i -20 i bara underställ + skaljacka/byxa om jag har ryggsäck på mig). Men jag förstår inte logiken bakom att använda ett cocoon-ställ istället för dun? Är det rädsla för väta? Vintertid är det ju oftast torrt!

Sen kan det finnas en point i att ha åtm ett par extravantar, -strumpor och en extra underställströja. Blir något fuktigt (vilket händer, pga svett, sursnö eller en utspilld tekopp) så vill man inte gå runt i detta och frysa. Visst, vikten ökar men har man varit ute i en blöt tröja (eller med blöta vantar!) i kyla så blir valet enkelt.
 
Strykarräven;353530 sa:
Hej Jörgen,

själv kör jag ett par syntetfodrade byxor som förstärkning (dunbyxor är svskyvärt dyra, och användningsområdet är rätt litet), och en tunn/tjock dunjacka, beroende på väder. På så sätt slipper jag alla varianter på tröjor, som jag ändå inte använder så fort jag rör mig (skidar ledigt i -20 i bara underställ + skaljacka/byxa om jag har ryggsäck på mig). Men jag förstår inte logiken bakom att använda ett cocoon-ställ istället för dun? Är det rädsla för väta? Vintertid är det ju oftast torrt!

Sen kan det finnas en point i att ha åtm ett par extravantar, -strumpor och en extra underställströja. Blir något fuktigt (vilket händer, pga svett, sursnö eller en utspilld tekopp) så vill man inte gå runt i detta och frysa. Visst, vikten ökar men har man varit ute i en blöt tröja (eller med blöta vantar!) i kyla så blir valet enkelt.

Logiken bakom syntetfoder är precis som du skriver just rädsla för väta. Fast det handlar ju om väta på nätterna s a s. Fukten som påverkar dunet i sovsäck/quilt negativt ackumuleras ju natt efter natt även vid låga temperaturer. Vid temperaturer runt nollan är det ju ännu värre med fuktbelastning utifrån pga kondens i tält etc. Det är i detta läge som det känns bra att inte all isolering är dun, utan att man har åtminstone några plagg som behåller sin isolerande förmåga även under blöta omständigheter.

Vid en tur vid temperaturer under 20 minus är det möjligt att jag skulle komplettera med en lätt dunjacka eller dunväst, men skulle förmodligen ändå behålla Cocoon-stället eftersom det viktmässigt skiljer sig ganska lite från motsvarande i dun.

Jörgen
 
Vintertid är det ju oftast torrt!

För att förtydliga Jörgens svar: Det är inte fukt utifrån man oroar sig för utan fukt inifrån. Huden ger ifrån sig stora mängder fukt (stoppa in handen i en plastpåse och tejpa runt handleden så märker du det).

På vintern så hinner den fukten ofta både kondensernas och frysa till is innan den lämnat kläderna. På polarexpeditioner nyttjas ångspärr (plastsäck i dunsovsäcken) rätt flitigt.
 
För att förtydliga Jörgens svar: Det är inte fukt utifrån man oroar sig för utan fukt inifrån. Huden ger ifrån sig stora mängder fukt (stoppa in handen i en plastpåse och tejpa runt handleden så märker du det).

På vintern så hinner den fukten ofta både kondensernas och frysa till is innan den lämnat kläderna. På polarexpeditioner nyttjas ångspärr (plastsäck i dunsovsäcken) rätt flitigt.
Jotack, jag vet att man svettas :) Tricket är ju att inte ta på sig isolationskläderna så länge man svettas (=rör på sig), och sen minimera fuktavgången vid stillasittande.

Och visst, vill man sova i kläderna är det väl bra att de värmer även när de är fuktiga. Alternativet är en varm sovsäck och fuktspärr på längre turer (>7dagar, typ). Jag har uppfattningen att det är en varmare lösning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.