Ultralätt i världens värsta väder

Man ska nog ta det där med att WMNP och speciellt mount Washington har "världens sämsta väder" med en stor skopa salt. Enligt vänner som varit i området finns det många ställen i både Norge och Sverige (å även Skottland) som har bra mycket värre väder. Däremot är det många oerefarna i området därav taskig olycksstatistik... :(
 
Ang. Ultralätt i världens värsta väder

Tack för rapporten!
Kul läsning, men som jag förstog det väntat de ut ovädret innan de begav sig?

Roligt att de förvånas över att det bildades stora mängd is på tältduken. Som de flesta vet bildas det stora mängder vattenånga inte bara från kropp och utandningsluft. Utan även som biprodukt vid förbränning och här eldar de ju med både dubbla kök för snösmälning och vekesljus för värme. Kanske var det därför man uppfann tält med både inner och ytter del så man får luft att dra ut fukten?

Undrar även hur ni tänkt när ni publicerar en packlista på svengelska som till stora delar består av produkt namn. Är det mening att man skall googla sig fram till vad det är för grejer?

Förstår att ni älskar att impa på varandra med era prylar och DIY tekniska lösningar (sovsystem...?). Men kanske det går att skriva några rader om era naturupplevelser någon gång? ;)
 
Fortsätt att komma med frågor till Brian och Jim. De ser fram emot detta. Fick följande svar som jag inte kan undanhålla er:

"Thanks Joe, looking forward to this.
Also Swedish to English translation online has a lot
to be improved upon. When translated on this end it
mentioned we camped low to avoid wild ducks, laughed
at that one.
Cheers
Jim"

Jörgen
 
De framstår ju utifrån de iaktagelser de själva gör som rätt amatörmässiga, eller åtminstone som att de kanske campat en del på barmark men väldigt lite/aldrig på snö och i kyla. Var kanske tur att vädret inte blev mycket sämre då.
 
Förångningen kyler så till slut måste du tillföra energi, dvs värme från omgivningen och då kommer cellplasten att vara ett hinder.

Om omgivningen är kallare än vad gasflaskan är så hjälper det att isolera den, eftersom man då åtminstone inte kyler gasflaskan från två håll utan bara från ett.

Bara om omgivningen är varmare än gasflaskan bör man låta bli att isolera.
 
Läs hela inlägget

Om omgivningen är kallare än vad gasflaskan är så hjälper det att isolera den, eftersom man då åtminstone inte kyler gasflaskan från två håll utan bara från ett.

Bara om omgivningen är varmare än gasflaskan bör man låta bli att isolera.

Läs hela inlägget.
Ok, att använda den för att skydda en uppvärmd tub som man burit innanför kläderna kan kanske ge lite effekt i början. Så för korta kaffekok kanske det funkar men knappast för längre matlagning. Förångningen kyler så till slut måste du tillföra energi, dvs värme från omgivningen och då kommer cellplasten att vara ett hinder.

Som jag skrev i mitt första inlägg så kyls en gastub som använd ner. Den kan inte vara varmare än omgivningen utan konstlade medel. Tar du fram en varm tub ur din innerficka på vintern så kan du, en kort stund, behålla denna extra värme i gastuben. En kort stund !

Mikael
 
Läs hela inlägget.
Ok, att använda den för att skydda en uppvärmd tub som man burit innanför kläderna kan kanske ge lite effekt i början. Så för korta kaffekok kanske det funkar men knappast för längre matlagning. Förångningen kyler så till slut måste du tillföra energi, dvs värme från omgivningen och då kommer cellplasten att vara ett hinder.

Exakt vad i mitt inlägg är det du inte håller med om, och varför?

Jag tycker att jag uttryckte mig väldigt enkelt: om omgivningen är kallare än flaskan så bör man isolera den (flaskan).

Menar du att det är fel på något vis?

(Så länge omgivningen är kallare än gasflaskan så kommer gasflaskan att värma upp omgivningen, inte tvärtom. Därför bör man isolera. Ditt råd, att man inte bör isolera, gäller bara om omgivningen är varmare än flaskan. Det borde vara rätt realistiskt att anta att man ibland vill laga mat i temperaturer som är lägre än vad flaskan kyls ned till, även om det är vanligare att omgivningen är varmast.)
 
Senast ändrad:
Jag håller med

Exakt vad i mitt inlägg är det du inte håller med om, och varför?

Jag tycker att jag uttryckte mig väldigt enkelt: om omgivningen är kallare än flaskan så bör man isolera den (flaskan).

Menar du att det är fel på något vis?

(Så länge omgivningen är kallare än gasflaskan så kommer gasflaskan att värma upp omgivningen, inte tvärtom. Därför bör man isolera. Ditt råd, att man inte bör isolera, gäller bara om omgivningen är varmare än flaskan. Det borde vara rätt realistiskt att anta att man ibland vill laga mat i temperaturer som är lägre än vad flaskan kyls ned till, även om det är vanligare att omgivningen är varmast.)

Jag menade att du skulle läsa hela mitt inlägg, eftersom jag tyckte att jag hade skrivit samma sak.
Men det kanska var otydligt, ursäkta i så fall.
Det som man kan diskutera är hur länge flaskan är varmare än omgivningen.

Mikael
 
Jag menade att du skulle läsa hela mitt inlägg, eftersom jag tyckte att jag hade skrivit samma sak.
Men det kanska var otydligt, ursäkta i så fall.
Det som man kan diskutera är hur länge flaskan är varmare än omgivningen.

Mikael

Efter att ha funderat så förstår jag vad du menar med att du skrivit samma sak. Jag hade en annan infallsvinkel så från mitt närsynta perspektiv var nyansskillnaderna oss emellan väldigt stora. :)

Jag har iofs inte mätt temperatur på gasflaskor, men skulle gissa att det nästan alltid på sommarfjället är bäst att inte isolera. Det allra bästa är väl iofs att värma med händerna, om man inte är riktigt frusen.

Situationen på bilden i Jörgens blogg verkar dock vara av det slaget att cellplastisolering är smart, åtminstone för att skydda mot snökontakt.

Ett tips som jag inte vet om någon skrivit i tråden är att man kan skaka lätt på flaskan för att åtminstone tillfälligt få extra fart i flamman. Det funkar väl iofs inte så bra med toppmonterade kök (och följaktligen har jag precis köpt ett msr windpro :)).
 
Efter att ha funderat så förstår jag vad du menar med att du skrivit samma sak. Jag hade en annan infallsvinkel så från mitt närsynta perspektiv var nyansskillnaderna oss emellan väldigt stora. :)

-----

Det är bara när skillnaderna är små som de syns tydligt ;)

På sommarfjäll vill jag påstå att det alltid är dumt att isolera burken, känn på den efter några minuters eldande, den blir "sval" ganska omgående, men även på vinterfjället om man ska använda köket till mer än korta kok. Och jag tror att det är korta kok vi pratar om.

Alla dessa tricks, inklusive att köra med tuben upp o ner osv, visar, i mina ögon i alla fall, att gaskök inte är det bästa valet på vinterfjället. Med mycket möda kan man på olika sätt få det att hjälpligt fungera men det verkar som att man prioriterar att använda sitt gaskök före allt annat.
Ett fotogen/bensinkök är mitt förstahandsval vid många minusgrader, ska jag vara ute så pass kort stund att det duger med ett gaskök då kan jag lika gärna ta termosen. Men det är min prioritering.

Sen kan det såklart finnas tillfällen då man verkligen prioriterar jättelåg vikt eller ultralåg packvolym, toppbestigningar etc då ett pocket rocket i titan är det enda som man kan tänka sig.


Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.