Världens lättaste och billigaste regnställ?

Ang. ul-regnställ

När man snackar UL-prylar är det väl inte bara att jaga vikt utan även välja grejer som fyller flera funktioner. Det är nog ingen här som har mer än 60l säckar på ryggen. Då vore Hillebergs Bivanorak med byxholkar perfekt!

Bivanorak-green.gif


Fanns nyligen en begagnad till salu så någon här har ju provat... ;)
 
För nån vecka sen köpte jag ett för mej okänt märke på rea hos Team Sportia. "Norsk Akla" står det på märket på bröstet. Jackan är en huvlös anorak och byxorna har resår i midjan och ben utan resår eller blixtlås. Slantade endast 298:- (tyckte priset motiverade en chansning ; ) för att kunna testa ett ställ som väger 250 gram totalt (!!!). Använde det idag i lätt regn och det höll emot bra. Har inga större förväntningar på att det funkar vid hårt regn direkt men ska testa så fort tillfälle ges.
 
250 gram är en bra totalvikt för regnkläder, men huva vill jag gärna ha, även om den gör det hela aningen tyngre. Tänk om de hade funnits ett riktigt bra ställ i den viktklassen... Det blir roligt att höra hur de där plaggen sköter sig när det regnar kraftigt. Hoppas de fungerar väl!
 
När man snackar UL-prylar är det väl inte bara att jaga vikt utan även välja grejer som fyller flera funktioner. Det är nog ingen här som har mer än 60l säckar på ryggen. Då vore Hillebergs Bivanorak med byxholkar perfekt! ...

Fanns nyligen en begagnad till salu så någon här har ju provat... ;)
Jo, jag har en till salu. Den där bilden visar med all önskvärd tydlighet att den dubblerar som munkkåpa om man får en plötslig lust att gå i kloster (ja, och inte bara är ute efter Klosterosten!)
 
När man snackar UL-prylar är det väl inte bara att jaga vikt utan även välja grejer som fyller flera funktioner. Det är nog ingen här som har mer än 60l säckar på ryggen. Då vore Hillebergs Bivanorak med byxholkar perfekt!
[...]
Fanns nyligen en begagnad till salu så någon här har ju provat... ;)

Men den är så attans tung. Jag funderar fortfarande på om man inte skulle satsa på poncho med byxholkar. Dissade det tidigare för att det kanske inte är så kul att fladdra omkring i långa loppet, men sen jag upptäckte vindblusens förträfflighet (klarar allt det lätta trista regnet) så har tanken dykt upp igen... Ponchon kan ju dubbla som tarp om man är hardcore. Eller i alla fall som golv under en tarptält utan inbyggt golv.
 
m/90 fungerar!!

Hos FM blev vi tvingade att pröva en massa nästan "engångsställ", inte nog med att de var för korta jackor och att både jackor och byxor gick sönder, man blev dessutom blöt under resten av övningarna. Den tiden har jag upplevt och vill inte utsätta mig för det igen. Regnställ 90 är ingen höjdare i hållfasthet.
//J
Detta är dålig propaganda!!

Jag har haft mitt 90 ställ i ca 6 år. Det väger 930g, Det är iof inget lättviktsställ men det var gratis:)
Nu har jag iof inte varit uppe på Everest i storm, dock övat SIB, stått bakom skjutvallen en heldag (hellregn), vandrat i mittådalsfjällen under flera dagar med växlande regn o uppehåll samt dagligt (regniga dagar) bruk.
Min slutsats är att det håller tätt utifrån, är lagom luftigt innifrån och väger endast knapt 300g mer än omtalade ITAB ställ, frågan är dock någon som vet hur många meter vattenpelare det klarar?
 
Detta är dålig propaganda!!

Jag har haft mitt 90 ställ i ca 6 år. Det väger 930g, Det är iof inget lättviktsställ men det var gratis:)
Nu har jag iof inte varit uppe på Everest i storm, dock övat SIB, stått bakom skjutvallen en heldag (hellregn), vandrat i mittådalsfjällen under flera dagar med växlande regn o uppehåll samt dagligt (regniga dagar) bruk.
Min slutsats är att det håller tätt utifrån, är lagom luftigt innifrån och väger endast knapt 300g mer än omtalade ITAB ställ, frågan är dock någon som vet hur många meter vattenpelare det klarar?

Jag håller inte med. Jag har inte haft ett M90 regnställ i sex år, men det behövdes inte sex år för att få uppleva de tydliga nackdelarna. Jag tänker speciellt på vår sommarfjällmarch där vi hade mycket regn. Jag och de övriga i min pluton blev blöta igenom regnstället och jag vill förtydliga att det kom inte inifrån. Min erfarenhet är att M90-stället inte håller måttet för det jag kräver av ett regnställ. Det håller alltså inte regnet ute. Min uppfattning är att många, åtminstone under min årskull, delar denna erfarenhet. Jag måste tro på dig att du har fått förbli torr i ditt ställ, men jag skulle aldrig påstå att det är ett bra val av regnställ. Det har fördelar men tyvärr finns inte "vattentäthet" med på den listan. M90-stället når sin begränsning långt tidigare än storm på Mt. Everest!
 
Det är bara att fråga efter slitstyrkan på 90 stället på närmaste SFD, de är närmast förb--de på sk--en. Trasor, hål och klagomål. Men vi har hört lovsånger om kängor, uniformer och underställ, t o m på 58, 59 tiden. Dylikt imponerar föga.
//J
 
Men den är så attans tung. Jag funderar fortfarande på om man inte skulle satsa på poncho med byxholkar. Dissade det tidigare för att det kanske inte är så kul att fladdra omkring i långa loppet, men sen jag upptäckte vindblusens förträfflighet (klarar allt det lätta trista regnet) så har tanken dykt upp igen... Ponchon kan ju dubbla som tarp om man är hardcore. Eller i alla fall som golv under en tarptält utan inbyggt golv.

Poncho och lårings är en funkis kombination utom uppe i blåsiga berg, vindblus är bland de bättre överplaggen.
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.