Världens lättaste och billigaste regnställ?

Men allt handlar ju inte om vinterturer...
Det är sant. Jag tänkte på övrig utrusning då jag nämde säkerhet ex. skulle jag inte ens på sommare banta för mycket på tält mm. Jag använder nallo2 på sommarhalvåret, ett tält som är lätt men fortfarande har tillräklig hållfasthet. På vintern däremot trivs jag bättre i mitt nammatj 3 gt.
 
Det är sant. Jag tänkte på övrig utrusning då jag nämde säkerhet ex. skulle jag inte ens på sommare banta för mycket på tält mm. Jag använder nallo2 på sommarhalvåret, ett tält som är lätt men fortfarande har tillräklig hållfasthet. På vintern däremot trivs jag bättre i mitt nammatj 3 gt.

Allt handlar heller inte om att vandra i fjällen:)

Fast ok, den gång jag haft störst problem med vind och tält var på Åby camping.

Men annars håller jag mest till i skogen och där är det inga större problem med blåst.
 
Men om man nu vandrar i skog är det kanske inte så funkis med ett regnställ som man måste vara rädd om? Sist jag var i en skog (i helgen, men då hade jag blåställ och röjsåg så då behövde jag inte vara orolig) så var det en massa grenar i stort sätt överallt, och dessutom en massa snår. Hur funkis är det då om man måste oroa sig för revor?
 
ITABs regnställ är ju något tyngre än de här extremt lätta jackorna, men prislappen är ju synnerligen tilltalande, så om jag skulle handla helt oberoende av Fjäderlätt-siten och intresset för att testa olika plagg, så skulle det nog bli ITAB Packaway eller Marmot Essence.

Jörgen

Okej. Nog för att jag skulle ha blivit förvånad, men jag hade ändå hoppats på ett "ess i ärmen" där :) Det hade inte varit tokigt att få namnet på en lätt och bra regnjacka i samma viktklass som Haglöfs pullover. Marmot Essence verkar inte vara så lätt ändå. Amazon.com, som fortfarande har något exemplar kvar, uppger vikten till 255 gram.

Så, låt säga att man skaffar en ITAB Packaway, som är avsevärt mycket billigare än de båda nämnda modellerna från Marmot och Haglöfs. Kan man då tänka att man bytt ut ett tyngre skal mot ett lättare och sedan använda denna på samma sätt som en Gore-Tex jacka, eller rekommenderas det fortfarande att ha en vindblus som komplement? Är de verkligen helt vattentäta? Kan man vara ute dagar i sträck med hällande regn utan att bli blöt igenom? Från utsidan och in alltså.

Vad säger ni?
 
Okej. Nog för att jag skulle ha blivit förvånad, men jag hade ändå hoppats på ett "ess i ärmen" där :) Det hade inte varit tokigt att få namnet på en lätt och bra regnjacka i samma viktklass som Haglöfs pullover. Marmot Essence verkar inte vara så lätt ändå. Amazon.com, som fortfarande har något exemplar kvar, uppger vikten till 255 gram.

Så, låt säga att man skaffar en ITAB Packaway, som är avsevärt mycket billigare än de båda nämnda modellerna från Marmot och Haglöfs. Kan man då tänka att man bytt ut ett tyngre skal mot ett lättare och sedan använda denna på samma sätt som en Gore-Tex jacka, eller rekommenderas det fortfarande att ha en vindblus som komplement? Är de verkligen helt vattentäta? Kan man vara ute dagar i sträck med hällande regn utan att bli blöt igenom? Från utsidan och in alltså.

Vad säger ni?

Det är sällan man finner den heliga Graal :)

Min rekommendation är att man alltid använder ett väl ventilerande vindplagg a k a vindblus utom när det regnar. Då tar man på sig något som är garanterat regntätt. Det bedömer jag nog att samtliga nämnda plagg är, undantagandes enskilda måndagsexemplar.

Genom att man inte dagligen och stundligen går och sliter på sin regnjacka även när det inte regnar, med ryggsäcksremmar etc så behöver man enligt min mening inte särskilt tjocka och slitstarka mextex-plagg. De nämnda plaggen funkar då bra.

Sedan är det ju så att efter flera dagars ihållande regn så blir det mesta blött, oavsett hur man beter sig och vad man har på sig. I det läget gäller det att ha snabbtorkande grejor (tunna syntetplagg) och sådant som värmer även när det är fuktigt (merinotröjor t ex).

Viktigast av allt (underströks av min nyliga vandring runt Glacier Peak, beskriven på Fjäderlätt-siten) är att man har något fullkomligt vattentätt att stoppa sovsäcken i. Så länge man rör sig och vandrar kan man hålla värmen även om man är blöt eller småfuktig, men man måste ha något som håller en varm om natten.

IMHO

Jörgen
 
Kan man vara ute dagar i sträck med hällande regn utan att bli blöt igenom? Från utsidan och in alltså.

Vad säger ni?

Min erfarenhet är att klassiska galon-regnkläder är de enda som är helt täta då det spöar ner dag efter dag. Galonkläder är dessvärre inte idealiska pga att de är tunga och helt täta (släpper inte ut svett). Så Texmex kläderna är och kommer troligen att förbli det minst dåliga alternativet....men helt täta....nope.
 
Jörgen Fjaderlatt.se;331942 sa:
Det är sällan man finner den heliga Graal :)

Min rekommendation är att man alltid använder ett väl ventilerande vindplagg a k a vindblus utom när det regnar. Då tar man på sig något som är garanterat regntätt. Det bedömer jag nog att samtliga nämnda plagg är, undantagandes enskilda måndagsexemplar.

Genom att man inte dagligen och stundligen går och sliter på sin regnjacka även när det inte regnar, med ryggsäcksremmar etc så behöver man enligt min mening inte särskilt tjocka och slitstarka mextex-plagg. De nämnda plaggen funkar då bra.

Sedan är det ju så att efter flera dagars ihållande regn så blir det mesta blött, oavsett hur man beter sig och vad man har på sig. I det läget gäller det att ha snabbtorkande grejor (tunna syntetplagg) och sådant som värmer även när det är fuktigt (merinotröjor t ex).

Viktigast av allt (underströks av min nyliga vandring runt Glacier Peak, beskriven på Fjäderlätt-siten) är att man har något fullkomligt vattentätt att stoppa sovsäcken i. Så länge man rör sig och vandrar kan man hålla värmen även om man är blöt eller småfuktig, men man måste ha något som håller en varm om natten.

IMHO

Jörgen


Konstigt att skriva om vad man "alltid ska använda", oavsett vem, vad eller när, som om det fanns en optimal utrustning som passade alla människor, under alla förutsättningar.

Och jag håller inte alls med om att "det mesta blir blött" efter flera dagars vandring i regn - det skulle jag se som ett misslyckande som i bästa fall bara är obehagligt. Under utflykter då jag vill slippa sånt så använder jag just trelagers "texmex-kläder". Utsidan av skalet blir genomblött, men det gör inget - den typen av plagg torkar förvånansvärt fort om man har dom på sig en stund inne i tältet. (Vilket funkar fint för mig eftersom jag ändå sitter och lagar mat inne i tältet när jag rest det). Bra underkläder av den typ du nämner tycker jag sällan blir svettigare under texmex än att de torkar på ett kick inne i tältet. (återigen, så länge man använder kroppen som torkskåp - att försöka hänga något på tork i tältet en regning natt är helt meningslöst). På så vis går det alldeles utmärkt att krypa ut ur tältet även den femte morgonen i sträck med skitväder - torr, mätt och redo för nästa dag!

Däremot hållar jag helt med om att se till att hålla sovsäcken torr, men det gäller ju alla andra 'mjukvaror' oxå? Själv packar jag ofta sovsäcken i en vakum-pack-påse, och mina extrakläder i en annan.

Per
 
Senast ändrad:
Konstigt att skriva om vad man "alltid ska använda", oavsett vem, vad eller när, som om det fanns en optimal utrustning som passade alla människor, under alla förutsättningar.


Per

Jag menar naturligtvis att man alltid skall använda detta OM det finns behov av ett vindplagg för att hålla värmen i det sammanhang man befinner sig. Därmed kan det kanske sägas gälla alla människor och alla förutsättningar.

Sedan skrev jag att det var min rekommendation. Jag kan inte gärna skriva på annat sätt om det nu är det jag rekommenderar, vilket jag gör. Var och en har sedan full frihet att tycka annorlunda och strunta i mina rekommendationer. Hela inlägget avslutades också med IMHO, vilket betyder att detta inte är något kategoriskt kommando från min sida, utan min högst personliga uppfattning som var och en får bedöma själv.

Jörgen
 
Mkt semantik blir det...

Men fortfarande tycker jag det känns konstigt att köpa ett regnställ från andra sidan jorden som verkar kunna betraktas som ett engångsprodukt. Är det bara jag som känner så eller? Finns det någon spec. på materialet vad gäller vattenpelare och diffusionsförmåga? Är det bara ett membran eller är det laminerat mot något ytternon-wovenmaterial?
 
Men om man nu vandrar i skog är det kanske inte så funkis med ett regnställ som man måste vara rädd om? Sist jag var i en skog (i helgen, men då hade jag blåställ och röjsåg så då behövde jag inte vara orolig) så var det en massa grenar i stort sätt överallt, och dessutom en massa snår. Hur funkis är det då om man måste oroa sig för revor?

Tjaa, de gånger jag har vandrat längre sträckor i skogen så har jag ju gått på leder. Där är det ingen snårighet att ta sig igenom, det är ungefär som att promenera i valfritt motionsspår.

Går man "off-trail" så blir det väl en annan situation.

Sen är ju ett sånt där ställ inget man tar med på en oktobervandring när man förväntar sig tre dagars ihällande regn utan snarare nåt man tar med sig på juli-vandringen IFALL det nu skulle börja regna mitt i veckan.
 
Mkt semantik blir det...

Men fortfarande tycker jag det känns konstigt att köpa ett regnställ från andra sidan jorden som verkar kunna betraktas som ett engångsprodukt. Är det bara jag som känner så eller? Finns det någon spec. på materialet vad gäller vattenpelare och diffusionsförmåga? Är det bara ett membran eller är det laminerat mot något ytternon-wovenmaterial?

Uppgifterna om materialet är knapphändiga. Det jag beskrev i artikeln är väl ungefär: De finns. De är vattentäta, de andas, de är billiga, de är mindre rivhållfasta än traditionell mextex. Jag beskrev sammanhang där de skulle kunna vara användbara och sammanhang där jag inte tror på användningen. Sedan får var och en göra en avvägning mellan kvalitet, pris och egna användningsområden. Jag varken råder någon eller avråder någon från att köpa.

Jörgen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...