Lättpackar-märke?

öringen;324081 sa:
Vad får man för arbetet att ta fram eran logga ? ;)

Nja, i och med att lättaste metoden att ta fram vår logga är att gå in på vår sajt, högerklicka och välja "spara bild som..." så kan du få betalt i ett ett glatt tillrop i förskott: "Heja!"
Annars kan jag själv ta fram den från min hårddisk i ett mer högupplöst format, eller till och med vektoriserat. ;)

Men vad ska man sätta den på? Det gör ju inget om det väger, men samtidigt känns till exempel ett tygmärke fel av flera anledningar:
  • Väger (i och för sig en struntsak sålänge man inte har hundra stycken fastsydda)
  • Suger åt sig fukt när det regnar
  • Kräver att man syr hål på sina fina, dyra vattentäta grunkor
  • Känns inte så 2007

Men olika typer av transfermärken kan vara läckert. Ett tunt märke som man själv värmer på. Men det måste såklart tåla tvätt och gå att applicera på såväl syntetplagg som ull. Jag har börjat kolla lite producenter och ska se. Problemet är att det kräver både värme och tryck om det ska sitta proffsigt. Kör man hemma med strykjärnet på tvåan är det inte säkert att resultatet går att garantera.

Vår bästa idé hittills var nog dramoj till dragkedjan (zipper pull eller vad det heter på svenska). Tar man bort en metallkläpp och ersätter med en tygdito (med snajsig logga) så sparar man faktiskt vikt, i alla fall principiellt.
Problemet var att en sån skulle kosta typ 20 spänn innan vi ens har stoppat den i ett kuvert till dem som vill ha.

En annan idé jag fick nu (kom precis hem från tekniska mässan) är ziplock-plastpåsar med tryck. Kanske kan vara nåt?

(Sorry Martin, men temat är bara för tacksamt för att hålla inne med småspydiga kommentarer :))

Det bjuder vi såklart, som vanligt, på.
(Jag tror att jag har läst i nån managementbok att självdistans är bra för varumärket)
 
Senast ändrad:
Om vi tittar på den tekniska biten och inte på utformningen(är inte så estetiskt lagd) så är ju en sprejmall det givna. Kostar lite att producera, fem o femti att skicka och man kan ju måla med vattenlöslig färg om man inte vill "sabba" sin fräna GoLiterygga... Kan med lätthet göras i olika storlekar för olika ändamål.

Ps. Eftersom det skulle vara "ännu roligare om man såg till exempel en rygga i skogen med ett Fjäderlätt-märke på" måste ni känna er stolta över att Getout annonserar fältugnen som "Inget för "fjäderlätta"." Ni har skapat ett begrepp.Ds.
 
Senast ändrad:
Om vi tittar på den tekniska biten och inte på utformningen(är inte så estetiskt lagd) så är ju en sprejmall det givna.

Smart! Då kan ju loggan dessutom dyka upp på elskåp, baksidan av vägmärken och i hissar!

... måste ni känna er stolta över att Getout annonserar fältugnen som "Inget för "fjäderlätta"." Ni har skapat ett begrepp.Ds.

Happy happy!
Kul, även när det används för att marknadsföra tungpackningsprylar!
Man kanske skulle skriva ett argt brev där man säger att de ska skriva "Inget för Fjäderlätt™a".
 
Smart! Då kan ju loggan dessutom dyka upp på elskåp, baksidan av vägmärken och i hissar!



Happy happy!
Kul, även när det används för att marknadsföra tungpackningsprylar!
Man kanske skulle skriva ett argt brev där man säger att de ska skriva "Inget för Fjäderlätt™a".

Spraymallen var det hittils mest lämpade förslaget, med fördel kan det göras som en nedladdningsbar fil att skriva ut hemma och klippas och osv...ni fattar! Där snackar vi självkostnadspris.
Annars uppstår det problem med fästförmågan på olika meterial för påvärmnadsgrejer eller nålhålsproblem för påsysmärken, detta förutom att de kostnadseffektivt bara bör göras i en färgsättning, som då kanske inte harmoniserar med alla underlag.

Dunet/fjädern är inte en dum ide men fågan är om det låter isg göras på ett snyggt sätt, annars är triangeln (med en 3a i inte dumt).

Elskåpen får man nog se som en bonus...

Sen måste ju vi som inte är lätthypade få möjligheten att lätt lägga ett rött ex över så klart..
 
Jag kommer absolut att skaffa märket. Oavsett hur det ser ut m.m
Är inte heller så estetiskt lagd utan ser gärna att märket är synligt så man kan se det på lite avstånd om man är ute i skogen.
Tyvärr har jag inget direkt förslag på utformning av märket. Är inte så artistiskt lagd heller.
Däremot så tycker jag förslaget med "Hermes bevingade skor" låter tilltalande.

Materialmässigt så ser jag gärna inte heller att det är ett tygmärke. Det både suger åt sig fukt men framförallt skit.
Sitter märket exempelvis på ryggan så kan det bli svårt att tvätta det. Jag får i alla fall inte in min rygga i tvättmaskinen (ja, det finns andra metoder att tvätta den, det vet jag)

Man behöver ju faktiskt inte sy dit det utan det finns textillim som fungerar alldeles utmärkt.

Angående materialet så har jag själv ett gammalt märke som det var tänkt att jag skulle limma på min våtdräkt. Nu har det inte blivit så men märket finns i alla fall.
Det är i lite gummiaktigt material och suger varken vatten eller skit och går alldeles utmärkt att limma.

Bara en tanke!

//Peter
 
Ser att flera har tänkt till om den här "nödvändiga" symbolen. Om vi skulle vara eniga med ideen borde symbolen vara utförd i en utstansning. Men alla proselyter vill nog inte göra hål i dyra prylen.
Ett textilt märke behöver inte suga vatten och kan som ovan nämts klistras fast. SWENOVA är ett företag som är expert på textila märken. Broderat i Microfibertråd suger det inte vatten....
I mina ögon vore nog en dekal med hålprincipen mest rätt, fördelen med en dylik är att färgen i hålen kommer att vara individuellare samt att den kan göras tämligen stor, dvs vara synbar på håll. Exponeringsfaktor skulle öka. Dessutom är jag fräck nog att föreslå en mindre storlek som man kunde ha på jackan-t-tröjans framsida med symbol och förnamn. Trevligt när man möts ute i sten och grönsakslådan att veta med vem man utbyter vänliga stigtips med.
Hermesfoten är mönsterskyddad sedan länge....i Tyskland och vi är medlemmar i EU så nu ser ni varåt det drar.
Men dunet eller den duniga fjädern är bra som utgångspunkt, kanske hålet. Men resten då? Var är den verkliga kreativiteten?
//J
 
Spraymallen var det hittils mest lämpade förslaget, med fördel kan det göras som en nedladdningsbar fil att skriva ut hemma och klippas och osv...ni fattar! Där snackar vi självkostnadspris.

I princip har du rätt men i praktiken uppstår flera problem. För det första måste man vara lite händig för att det ska bli bra. Märken till små ULryggor måste ju också vara små och då kan det bli klurigt att skära ut. Om man är en hemmafixare kanske man inte upplever det som ett problem men de som köper sina tarpar, inte rippar ryggor eller bygger läskburkskök, ja kort och gott vi med tummen mitt handen kanske inte fixar att skära ut ett 10cmX10cm märke med detaljer så att det blir snyggt. För det andra kräver det en skalpell som inte alla har hemma. Det blir ytterligare en grej att handla. Man kan kanske köpa den på samma ställe som sprejburken dock. För det tredje tror jag att Jörgen&Co kan få ett såpass förmånligt pris på sprejmallar i närmaste copyshop att självkostnadspriset med frakt ligger på en tia, säg en tjuga för lite profit.
Med detta sagt tycker jag dock mallen dock kan ligga på hemsidan för den fixige eller den som vll ha en storlek som inte Fjäderlätt erbjuder. Till elskåpet eller så...;)

Fotnot. Att spreja på elskåp är en brottslig handilng och den som gör det kan dömas för skadegörelse till böter eller sex månaders fängelse. Varken jag eller Fjäderlätt (?) uppmuntrar sådant beteende.
 
Martin Fjäderlätt;324141 sa:
Man kanske skulle skriva ett argt brev där man säger att de ska skriva "Inget för Fjäderlätt™a".

Kolla -> http://www.getout.se/

ill_getout-fjaderlatt.jpg



Där fick man så man teg... :D

Jag vill i sammanhanget officiellt påpeka att det finns såväl andra tillverkare av tunga köksattiraljer (till exempel Hackman) som webbutiker för friluftsprylar (till exempel Addnature). Samt att man inte ska spreja saker på elskåp eller i hissar. Och inte cykla utan att hålla i styret.
 
Senast ändrad:
Vikt

På något sätt borde man själv kunna skriva produktens vikt i själva logotypen. Allt för att visa andra vandrare vad sin hemmagjorda utrustning väger.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.