Packlista - Lättpackning

Montanejacka: jag köpte min på säsongsrea på Northstar, ser att den säljs till nedsatt pris nu också. 1200 kr känns inte dyrt för en jacka av den sorten. Mer om denna jacka här och här.

Montanejackan är sydd i Pertex Shield, vilket är samma material som i min egen regnjacka som heter Helium II från Outdoor Research. Den väger i storlek XL 175 gram på min våg och har fungerat mycket bra under de två säsonger jag använt dem som regnjacka på fjällvandringar.
 
OT (jackor i Pertex+)

Montanejackan är sydd i Pertex Shield, vilket är samma material som i min egen regnjacka som heter Helium II från Outdoor Research. Den väger i storlek XL 175 gram på min våg och har fungerat mycket bra under de två säsonger jag använt dem som regnjacka på fjällvandringar.
Det finns flera fina jackor sydda i Pertex Shield+, men OBS att de inte behöver ha identiska parametrar för det - det finns både 2,5-lagers och 3-lagersversion, och även de med samma antal lager redovisar olika värden på vattenpelare och andningsbarhet. Exempel:
Montane Minimus 777: 3-lagers, 20,000mm HH, 25,000 MVTR
RAB Flashpoint: 2,5-lagers, 20,000mm HH, 25,000 MVTR
RAB Atmos: 3-lagers, 20,000mm HH, 20,000 MVTR
OR Helium II: 2,5-lagers, 15,000mm HH, 20,000 MVTR

Heter bara membranet Pertex+, medan det yttre tyglagret varierar?
Allt över 20 000 mm vattenpelare får nog anses tillräckligt bra, så över de värdena fällde annat utslaget för min egen del -
t ex att Montanejackan var lite längre.
 
Det finns flera fina jackor sydda i Pertex Shield+, men OBS att de inte behöver ha identiska parametrar för det - det finns både 2,5-lagers och 3-lagersversion, och även de med samma antal lager redovisar olika värden på vattenpelare och andningsbarhet. Exempel:
Montane Minimus 777: 3-lagers, 20,000mm HH, 25,000 MVTR
RAB Flashpoint: 2,5-lagers, 20,000mm HH, 25,000 MVTR
RAB Atmos: 3-lagers, 20,000mm HH, 20,000 MVTR
OR Helium II: 2,5-lagers, 15,000mm HH, 20,000 MVTR

Heter bara membranet Pertex+, medan det yttre tyglagret varierar?
Allt över 20 000 mm vattenpelare får nog anses tillräckligt bra, så över de värdena fällde annat utslaget för min egen del -
t ex att Montanejackan var lite längre.

Tack för informationen, var inte medveten om att det fanns 2,5 och 3 lagers varianter. Min jacka har fungerat bra och håller regnet ute, däremot är väl inte andningsförmågan den bästa men vilken regntät jacka är det (oavsett namn på membranet) under kraftig anskrängning och med en större ryggsäck som effektivt stoppar ventilationen där bärsystemet ligger an mot kroppen;)
 
Här satte jag ihop en uppdaterad packlista för mig själv och en vecka, där jag kan se hur vikten skulle bli om jag tänkte till lite med maten och skaffade de grejer jag planerat - ett enmanstält och en lättare ryggsäck framförallt.

https://lighterpack.com/r/pwlzv

Vad gäller köksutrustningen kopierade jag in Joanna H:s set rakt av, ensam behöver jag bara en enda mindre kastrull. Jag utgick även från hennes matberäkningar där jag räknade med en lite lägre energitäthet samt gångrade energibehovet med 1,5 vilket verkar rimligt för mig. Tror inte jag ligger så värst högt vid "normala" dagsetapper, men det kan nog också behövas ändå mer om jag matar på längre sträckor. (Ska även införskaffa en sådan där Green Hermit drybag efter att ha sett den i hennes lista, den verkar mycket användbar genom att den dubblar som dagsturssäck om man ska upp och titta på utsikten någonstans.)

Jag hamnar på en basvikt på 6,59 (6,27 utan paraply) och har svårt att se hur jag skulle kunna komma ner så mycket lägre. Det är i så fall den än så länge icke-existerande ryggsäcken som kanske kunde vara några hundra gram lättare, men i praktiken tror jag knappast det blir så. Med kaffekokning är det inte rimligt att räkna med en lägre gasanvändning heller, jag kommer behöva kring 200g.

Några förslag på att lätta på vikten:

Ryggsäckar under 900g har du Granite Gear Virga 54L, UAE CDT 52.5L, Montane Ultra Tour 55 och de lite dyrare varianterna som är lättast är Z-pack arch blast och det absolut bästa alternativet, en KS40 eller KS50.

Skyscape Trekker är lite samma modell som Notch men lite lättare och lite billigare. Och det är 2.5 väggsmodell och eliminerar lite av problemen med kondens.

Du kan använda regnjackan som vindjacka under dom dagar det blåser på och lämna vindjackan hemma.

Lämna sealskin-sockarna hemma om du inte känner ett allt för stort behov av dom.

Om du har bra regnkläder kan du lämna paraplyet hemma.

Tändstålet går att byta ut mot två mini bics eller en mini bic + extra tändstickor.

Kaffe är lite heligt för många så det kan bli svårt att övertala dig att byta ut din Isolermugg mot en stor (0.5L) vikbar mugg. Men det är ett alternativ.

Du kan köpa en träsked och äta direkt ur trangiakastrullen och lämna plastskålen hemma. Träskeden är lättare och repar inte upp din kastrull.

BRS3000T är världen lättaste brännare på 26g och kostar dig bara 122:-

Ditt medicinkit och reparationskit kan gå att få ner runt 60-65g
Mike Clelland har två mycket bra klipp om hur man kan få ner vikten.
Dinky stuff 1
Dinky stuff 2

Införskaffa en liten tub resetandkräm och en tandtrådsbygel från glide. En bygel räcker för 2-3 veckor och har en tandpetare i änden.

Byt ut din 1.5L mot en 1L flaska om du tror att du klarar dig på det.

Om man har en sopsäck att packa i och ett regnskydd till ryggsäcken kan man om man vill skippa flera dry bags till sovsäck, tält, liggunderlag, kläder m.m.

Klipp bort plastkanterna på flaskorna för att spara ett gram eller två :D
Klipp även bort alla tvättlappar på alla kläder och utrustning.
Trimma dina kartor med sax för att skala bort ett par extra gram.
Och vill du spara ett par gram till så klipp naglarna och håret kort.
 
Senast ändrad:
Det går även göra ett par lätta skor av ett liggunderlag som man kan ha när man vill lufta fötterna som väger runt 45g. Det är inga skor att vada med men funkar ypperligt för att lufta fötterna.

Camp shoes
 
Använder deo i kakform som finns att köpa på lusch, skär ut en liten tärning...
Använder också deras shampotvål cocomania tror jag den heter. Funkar till både hår, kropp o tvätt av kläder

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Använder deo i kakform som finns att köpa på lusch, skär ut en liten tärning...
Använder också deras shampotvål cocomania tror jag den heter. Funkar till både hår, kropp o tvätt av kläder

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Själv hittade jag inte deo i kakform utan hällde lite i en droppflaska (köpt på eBay ~50 flaskor för en 20-lapp) som jag sedan pressar ut lite i armhålan och smetar ut med handen. Väger 23g fyllt och funkar hyfsat.

Jag gjorde samma sak med myggmedlet då man sällan behöver en hel flaska för en tur.

Här är förresten min uppdaterade packlista för två veckor i Sarek i sommar för den som är intresserad. Kan dock hinna ändras innan turen blir av.

https://lighterpack.com/r/3f8v7c
 
Askel: är Southwest 4400 och Ultamid 2 nya? Berätta gärna vad du tycker när du har använt och hur det funkar utan innertält (ser att du har bivy). Är det 16 linor på Ultamid?
 
Här är förresten min uppdaterade packlista för två veckor i Sarek i sommar för den som är intresserad. Kan dock hinna ändras innan turen blir av.

https://lighterpack.com/r/3f8v7c

Funderar på en detalj i din packlista, du har - om jag förstår det rätt - ingen mobil, men en Adlibris Letto och en rejäl powerbank. Som jag har förstått det har Letto riktigt lång batteritid, uppemot en månad enl hemsidan, men de kanske är överdriven marknadsföring, för i så fall borde det inte behövas en powerbank på 353g?
 
Askel: är Southwest 4400 och Ultamid 2 nya? Berätta gärna vad du tycker när du har använt och hur det funkar utan innertält (ser att du har bivy). Är det 16 linor på Ultamid?

Det är 8 fästpunkter mot marken (en i varje hörn plus en mitt på varje sida) sedan finns det tre fästpunker för stormlinor mittpå alla sidor utom dörrsidan. Det finns även en fästpunkt halvvägs upp på tältduken i vardera hörn.

Jag har hittills bara använt mitt Ultamid en handfull nätter, men jag är nöjd än så länge. Det är ju väldigt rymligt för en person, trots den låga vikten. Jag skrev en kort första-intryck recension efter de första nätterna här om du är intresserad.

Jag har dock inte helt bestämt mig för vad jag tycker om att använda bivy. De första nätterna behövde jag inte använda den, men gjorde det för att prova, då jag aldrig använt den innan. Jag har vissa funderingar på att köpa ett nät-innertält istället.

Senast jag var ute så var det väldigt myggigt ena natten, och jag hade en del surrande ganska nära ansiktet.

Ryggsäcken är ny och har bara gått ca 50km än. Jag börjar så smått närma mig slutet på matförberedelserna för tvåveckorsturen och anade att det skulle bli lite väl kämpigt att få ner allt i en 60l säck när jag såg volymen.

Jag är 177cm och valde en stl L. Det gäller att mäta ryggen innan man beställer. Jag tyckte först inte att den var lika bekväm som min Exped Lightning, vilken varit den bekvämaste säck jag använt. Men efter att ha traskat på en helg med den, och hittat rätt inställning på den så tycker jag den är jättebekväm. Jag har inget att anmärka på, mer än att det är knöligt att få ut vattenflaskorna från sidofickorna.
Den komprimeras bra. Genom att rulla ner toppen kan man komprimera den ner till (vad jag uppskattar) ~45L.

Den kändes också mycket mer robust än jag trodde. Mer robust än min Exped Lightning. Jag såg det här klippet nyligen, som ger en fingervisning om hur tåligt materialet är. Jag får väl skriva ner en recension när jag använt den lite mer, men första intrycket av den är väldigt bra. 100% vattentät i ett material som inte suger åt sig vatten är inte heller fy skam.

Funderar på en detalj i din packlista, du har - om jag förstår det rätt - ingen mobil, men en Adlibris Letto och en rejäl powerbank. Som jag har förstått det har Letto riktigt lång batteritid, uppemot en månad enl hemsidan, men de kanske är överdriven marknadsföring, för i så fall borde det inte behövas en powerbank på 353g?

Oj, jag hade glömt att lägga till den i denna lista. Jag har flera packlistor parallellt efter hur lång tur det är.

Jag har en iPhone, som ska fungera som både kamera och gps (bara för att dubbelkolla position de gånger jag är osäker) Adlibrisen är jag väldigt nöjd med. Jag har använt den i en vecka i streck utan att det märkts på batteriet, så jag tror inte jag kommer behöva ladda den. Den åker med varenda gång jag ger mej ut.
 
Då förstår jag. Jag har funderat på att köpa en Kindle, men läser inte så mycket när jag är ute, vill mer ha tillgång till ett antal böcker ifall jag vill kolla upp något (och tracking). Så jag tänker försöka klara mig med mobilen (som jag ändå har med) och en mindre powerbank. Vi får se hur det går, det är ju inte hela världen om batteriet tar slut, karta och kompass etc har jag separat i vilket fall som helst,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 349
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar