Rekommendation tålig regnbyxa

Jag har nu tröttnat på att ständigt laga min superkänsliga Marmot Essence Pant, och undrar om någon klok lättpackare har en rekommendation av ersättningsprodukt. Min Essence Pant går loss på 160 g (inte 142 som specen säger), och även lika lätt kanske är omöjligt om jag kräver tålighet, så vill jag ogärna lägga på för mycket vikt.
 
Jag bytte också upp mig från superlätta Montane Minimus och är väldigt nöjd med mina nuvarande Berghaus Light Hike Hydroshell. 220 g inkl.nästan hellånga vattentäta sidoblixtlås. Byxorna vaskades fram med ovärderlig, och delvis självuppoffrande ;) assistans från Utsidans som alltid hjälpsamma medlemmar - tack igen! Mer detaljer och återkoppling i denna tråd.
Sen dess har jag hunnit använda byxorna på fler turer, med närkontakt med bl a isrännor och vass Tatragranit, och de har varit förvånansvärt stryktåliga.
Sidoblixtlåsen, som jag varit så misstänksam mot, uppskattar jag nu väldigt mycket. De klarar faktiskt ett snabbt vad, man kommer åt fickorna i sina ordinarie byxor, kan vädra hela benen med byxorna på och slipper täta av- och påtagningar vid växlande väder
 
Tack för rekommendation och länk -- det var i sanning en redig utredning ni bedrivit, det känns nästan obligatoriskt att välja Berghaus nu!