Man spar ju lika många kronor som gram!

Att lättare prylar är billigare än "vanliga" är kanske ingen nyhet utom för de mest inbitna lättpackningsmotståndarna (om såna ens finns...). Men jag var sugen på att ta reda på exakt hur mycket billigare en lätt utrustning skulle vara om man köpte allt nytt på en gång.

Det visade sig att man sparar lika många kronor som man sparar gram!


http://www.fjaderlatt.se/2007/06/du-spar-lika-mnga-kronor-som-gram.html

Jag har säkert varit tendentiös och antagligen räknat fel här och där, men jag tror ändå att teorin håller på ett ungefär. I mitt urval är det mest "märkesgrejer". Om man gick mot billigare grejer skulle det kanske jämna ut sig eftersom utbudet av lättviktsgrejer är mindre.
 
Senast ändrad:
Har försökt öppna din länk i en kvart nu. Verkar inte funka. "Servern hittades inte/sidan kan inte visas". Kanske fel hos mig bara?
 
Det är ett PR-trick för att höja spänningen bara!

Verkar vara tjall hos oss eller hos Blogger, men just nu funkar det hos mig i alla fall. Sen försvann artikeln...
 
Senast ändrad:
Men detta är ju en rätt löjlig jämförelse.

Du kunde ju t.ex. tagit biltemas kök som väger mindre än trangia. Eller deras gaskök med deras kokkärl.

Istället för kängan kunde tagit ett par gympadojor som alla har. Eller jämfört kostnad per km man får ut av skodonen.

Samma sak med tältet, det är ju lite att jämföra äpplen och päron. Ett kaitum har ju lite mer användingsområden än hybriden, och tält med liknande prestanda som kaitum finns ju för mkt mindre. Det föreslagna tältet verkar ha prestanda jämförbart med ett festivaltält från jysk (möjligtvis mer vattenpelare).

Liggunderlag? Jämför cellplast som lättpackare verkar gilla.

Ryggsäck? Kolla på everest t.ex.

Värmeplagg? Fiberpäls 250 spänn (exkl iofs), fulfleece från everest..

Summasumarum, du har jämfört vad folk här på utsidan förordar jämfört med ett högst selektivt, utstuderat och optimerat paket. Rätt fånigt faktiskt tycker jag. Det hade varit mer intressant om du gått på snålalternativen från flera olika webshoppar för de 'tyngre' alternativen.

Varför utgå från de 'klassiska' (jag har förmodligen missat att detta var klassiker, missade jag ett möte?) sakerna?
 
Funkar

Hej,

Länken fungerar och jag kunde komma in på hemsidan och även till artikeln. Lustigt att artikeln publicerades detta idag för det digitala numret av TGO damp ner i inbox-lådan idag. Där var det en artikel av Chris Townsend om att det inte behöver vara så dyrt att investera i lättpackning-grejor. Precis vad artikeln på Fjäderlätt också handlade om :) Han gjorde också en liten lista med jämförelser bla med GoLite Jam 2 med viktangivelser :)

Jag vet inte vem som "tänkte först" men antaligen är det väl vanligt inom UL-världen att resonera utifrån detta sätt.
 
Senast ändrad:
du har jämfört vad folk här på utsidan förordar jämfört med ett högst selektivt, utstuderat och optimerat paket.

Precis som jag skriver har jag jämfört vad jag själv har haft (eller motsvarande) med vad jag själv vill ha. Relevantare kan det knappast bli!

Optimerade, selektiva och utstuderade är båda urvalen förhoppningsvis. Fast det är ju faktiskt inget UL-paket mot ett ultratung-paket, utan ett normalpaket mot ett "lätt komfort"-paket.
Självklart är Kaitum ett tåligare tält, men vad behöver jag tåligheten till? Jag ska inte till nordpolen, och det är ju min poäng. Varför kånka på Kaitum och Vulcan om man varken är nordpolsfarare eller fallskärmssoldat?

Jag kunde såklart ha tagit budgetalternativen på de klassiska (i bemärkelsen "gamla vanliga") och samtidigt tagit budgetvarianten för de lätta prylarna. Biltemagrejer finns ju både för lätt- och tungpackare. :)
 
Senast ändrad:
Men detta är ju en rätt löjlig jämförelse.

Jag tycker listan var OK. Martin skrev själv att det är subjektivt urval dvs baserat på hans smak och tycke. Chris Townsend gjorde något liknande också faktiskt men andra märken och modeller istället :) Jag ser även där att man sparar ca 200 pund i mot komfortabel-listan. Man kan alltid diskuteras vilken modell/märke/pryl som bör läggas in i listan. Poängen är ju att det inte behöver kosta så mycket på att investera i lättpackning-grejor.
 
Senast ändrad:
Martin Fjäderlätt;340067 sa:
Precis som jag skriver har jag jämfört vad jag själv har haft (eller motsvarande) med vad jag själv vill ha. Relevantare kan det knappast bli!

Optimerade, selektiva och utstuderade är båda urvalen förhoppningsvis.
Självklart är Kaitum ett tåligare tält, men vad behöver jag tåligheten till? Jag ska inte till nordpolen.

Jag kunde såklart ha tagit budgetalternativen på de klassiska (i bemärkelsen "gamla vanliga") och samtidigt tagit budgetvarianten för de lätta prylarna. Biltemagrejer finns ju både för lätt- och tungpackare. :)

Ja, men då borde ju titlen följaktligen vara: "Jag kunde ha sparat lika många kronor som gram", eller "Jag kunde kommit undan billigare och lättare, och allt jag fick var den här gröna ryggsäcken". Nu har du ju inte sparat någonting.

Ska man gå på vad som blir billigast kommer ju tungpackarna undan mkt billigare i slutändan ändå. Om man låter fåfängan stryka på foten. (kokkärl av en gammal kaffeburk, cellplastunderlag, sovsäck från rusta, byggpress, fulryggsäck, gympadojor, vindrock m/59, regnponcho osv.)
 
Jag tycker listan var OK. Martin skrev själv att det är subjektivt urval dvs baserat på hans smak och tycke. Chris Townsend gjorde något liknande också faktiskt men andra märken och modeller istället :) Jag ser även där att man sparar ca 200 pund i mot komfortabel-listan. Man kan alltid diskuteras vilken modell/märke/pryl som bör läggas in i listan. Poängen är ju att det inte behöver kosta så mycket på att investera i lättpackning-grejor.

Visst, men jag tycker att poängen borde vara att man inte behöver investera så mkt överhuvudtaget. Och ska man jämföra 'billighet' så borde man ju utgå från att personen är snål, och alltså kanske inte går direkt på HB kaitum.
 
Visst, men jag tycker att poängen borde vara att man inte behöver investera så mkt överhuvudtaget.

Inte poängen, men väl slutklämmen. Duger inte det?

"Mest pengar sparar man såklart genom att inte köpa nytt, hitta smarta budgetlösningar eller sy eget, men det gäller ju både lätt och tung utrustning."

Det är ju en överordnad, alltid gällande sanning som är underförstådd utan att vi säger det. Precis som "upplevelsen är faktiskt viktigare än prylarna".
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...