Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Någon frågade tidigare vad det var för klocka o det är en prc 200 som någon gissade.

Det var jag. Väldigt vad den var populär här! Den passar baske mig bra i ett sånt där svart läderarmband också. Jag har stållänken men funderar på att testa lädret nu vintertid. En bild på min.

IMG_0870.jpg


Även min plånbok/iPhone fodral av Hard Graft samt Vic Spartan. Aptitligt bröd också!
 
Någon som skulle kunna berätta lite om denna? Hittade den vid en utgrävning i förrådet. Har precis slipat den lite snabbt och stålet verkar rätt mjukt. Kan det vara någon rostfri Sandvik variant?

9q08p.jpg


4K1eu.jpg


eIvFI.jpg


01DFb.jpg


G1Rwe.jpg
 
Mikael W skrev något om en Bowie tidigare så jag lägger fram den här bowien jag gjort:)

tv-739.jpg


Och för att prata lite mat så kommer en bild på ett par limppor jag gjort i en gammal hederlig vedugn här hemma:)

brd.jpg

Brödet ser fint ut och den där Bowiekniven är nog mer som en "äkta Bowie" än de flesta av mina.
Jag menar då att mina är byggda mer för camping än som vapen.

Skillnaden ligger i bladgeometri, tjocklek och vikt.
Nya tiders Camping Bowies är kraftigare och inte så kvicka som en vapen Bowie.

Nedan visade Bark River Bowie var ursprungligen gjord för att visa hur en Sheffield Bowie från 1850-talet kunde kännas att hantera.
Jag har byggt om den till en allround stor brukskniv och mer orienterad mot att kapa slanor i trädgården än att kännas som en vapenkniv.
Som sådan funkar den utmärkt i hushållet och jag gillar att använda den till allt från matberedning till trädgårdsjobb.



Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4753.jpg
    IMGP4753.jpg
    57.9 KB · Visningar: 571
Någon som skulle kunna berätta lite om denna? Hittade den vid en utgrävning i förrådet. Har precis slipat den lite snabbt och stålet verkar rätt mjukt. Kan det vara någon rostfri Sandvik variant?

9q08p.jpg


4K1eu.jpg


eIvFI.jpg


01DFb.jpg


G1Rwe.jpg

Pia där har Du samma sorts fiske Martiini som jag!

Jag undrar också över stålet,men härdningen verkar mycket bra och flexibiliteten går inte att klaga på.

Mikael
 
Tack Kimmo!
Glömde säga att Du har en fin känsla för detaljerna i Dina knivar.!

Som Du mycket riktigt påpekar,så gillar jag William W. Scagel.
J.Behring gör ju otroliga Scagelvarianter!
Jag är inte proffs och det märks i vissa val av proportioner i mitt designarbete.
Ni proffs är mycket skickligare på detta än vi hobbypulare och det syns i Din Bowie.

Den där BR Bowien vållade veckor av huvudbry innan jag bestämde att det får bli som den ser ut idag.

Hade jag varit proffs hade jag bara valt en mindre kurvig hornbit,för att nå dit jag ville.
Nu är mitt dilemma att jag inte har tillgång till horn på samma sätt som proffsen,så jag gör vad jag kan med det som går att få tag i.

Förresten, ang. Scagel style,vad tycks om 2G knives från Mallorca?

Mikael
 
Någon som skulle kunna berätta lite om denna? Hittade den vid en utgrävning i förrådet. Har precis slipat den lite snabbt och stålet verkar rätt mjukt. Kan det vara någon rostfri Sandvik variant?
Det är inte Sandvikstål i dessa knivar. Den första, äldre utgåvan körde på ett franskt Bonpertuisstål. Denna är tillverkad i 420J2 (som jag redan skrivit ett antal tidigare).

~Paul~
 
Alrighty. Jag som gillar Sandvikstål :(
Jo, det hade varit bättre med Sandvikstål. Fast jag tycker trots allt att dessa knivar funkar ganska OK. Har tre stycken sådana. Den äldsta med det franska stålet är bäst. Riktigt sliten är den, den främre delen har gått av så jag har fått fila ner den och skapa en ny spets. Faktum är att den tjänade på ingreppet.

~Paul~
 
Nu är slidan till Northwoods Scagel #9 klar.
Mycket enkel och jag tänker mig nå't liknande till den antika Solingen African Trade modellen.

Originalet till #9 hade en nitad slida av konventionell modell.
Kanske blir det en sådan någon gång framöver.

Idag finns det rätt många #9 kvar hos nuvarande ägarna till Scagel,men ingen har slida så det får man sy själv.
Lite kul och lärorikt på samma gång.

Originalkniven var till salu och såldes för 14.000 $!
Nu "missade" jag tillfället så istället blev det en av kopiorna för 165 $.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4959.JPG
    IMGP4959.JPG
    121.3 KB · Visningar: 500
  • IMGP4960.JPG
    IMGP4960.JPG
    143.2 KB · Visningar: 512
  • IMGP4956.JPG
    IMGP4956.JPG
    151 KB · Visningar: 516
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...