Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bilagor

  • ahti_9618.jpg
    ahti_9618.jpg
    127.5 KB · Visningar: 1,079
  • Ahti1.jpg
    Ahti1.jpg
    10.2 KB · Visningar: 1,049
Bark River Knives är riktigt fina. Kan hittas i Sverige på survivalstore.se

/Per

Tack, jo de ser riktigt fina ut men ligger i en prisklass som gör att jag skulle ha problem att verkligen använda dem hårt (sådär 1500 känns som en gräns där jag snart kommer tveka att hänga på mig kniven till skogs). Jag har länge funderat på att börja samla på knivar jag tycker om men i så fall kommer ett viktigt kriterium för mig vara att de ska användas också. Jag är exempelvis bra sugen på en Condor Kephart. Gillar både den enkla modellen och prisklassen. Enkel finish får jag ta med priset. :)
 
Jag har ett par Bark River till salu, en bravo hunter LT i 3v och svart micarta (ny i låda) och en bravo 1.5 i a2 och grön micarta (provad lite försiktigt en gång, annars mint i låda). 1600 respektive 1500/ st plus ev frakt.
Om någon är sugen.
 
Ahti, jo - mycket fina fastbladare. Hade det varit min grej så...;)

Om man bara haft mer pengar hade jag troligen haft fler och finare knivar kan konstateras. Men så var det den lilla detaljen med andra intressen som slukar likvida medel också. Mitt sista hjulpar till cykeln hade räckt till mååånga knivar. Alternativt ett par riktigt dyra.

Och knivträsket - mycket lätt att gå ned sig i! Värre än den värsta norrländska mosse faktiskt.

/ J
 
Mina två senaste skogsknivar. BCNW-01 & Terävä Jääkäripuukko 110. BCNW har ett 9,3cm blad i O1 stål och har ett skönt och ergonomisk handtag i alla fall för mina händer. Jägarkniven har ett 11cm blad i 80CrV2 stål och har ett gjutet gummihandtag. Eldståls skraptest: BCNW-01 väldig dåligt , Jägarkniven mycket bra. :)

har Jääkäripuukkon med. Toknöjd. Valde 110 mm versionen att ha som allround-kniv. Tidigare hade min FK S1 utgjort den positionen sedan ca 2002, rätt ohotat med konkurrens från Sissipukko M95 (lite väl lång som en allt i allo) och en Gerber LMF2 (urkass... men den såg ju frän ut.)
 
Och apropå intressanta blad. Ibland finner man sådana även på billiga knivar. Det här är ett sådant exempel. Ett enkelt okomplicerat blad utan krusiduller och med en egg som går så långt in som den skall. Heja!

http://cykligare.blogspot.se/2015/08/kershaw-amplitude-325.html

Kershaw%20Amplitude%203%205.jpg

Kershaw Amplitude 3.25


/ J

Och vad kostar den där då? Såg inget pris i länken.

Är ute efter en bra fällkniv för runt en trehundring. Gärna i en färg som syns när den ligger på marken.
 
Amplitude 3.25 gick på 240 riksdaler plus 105kr frakt Calico!

Eka-38:an har jag ett par av bland annat en militärutgåva. Det är inte riktigt samma sorts kniv för att uttrycka det milt. I mitt tycke skittråkig faktiskt.

Även den har enkelt stål liksom Kershaw men den saknar lås, har inget clip, känns precis så plastig som den är och saknar helt personlighet. En rent bruksföremål ungefär lika rolig som en mattkniv eller en sekatör. Av det skälet bär jag dem aldrig men har en gammal dylik liggande i trädgårdsboden för att öppna påsar med jord, gödning o dyl.

EKA%20Milit%C3%A4r.jpg

Eka​

/ J
 
Blev en Eka Swede 8 wood istället. Den såg lite rejälare ut än 38:an och duger nog för det lilla jag använder kniv. Blir mest lite linor att kapa eller filéa nån fisk. Sällan jag behöver kniv i friluftslivet men kan va bra att ha med nåt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...