Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Blackbird är otvivelaktigt en kapabel kniv. Dock kan jag personligen ifrågasätta det nödvändiga med en äkta fulltånge på en kniv av den här storleken och med ett helt plattslipat blad i Crucible 154CM-stål. Det ökar vikten utan att förbättra vare sig balans eller knivens "svagare del" d.v.s. det helt plattslipade bladet. Ett brott eller en skada kommer med stor sannolikhet att ske där och inte i handtaget.
Personligen hade jag hellre sett att tången konstruerats lättare, exempelvis som på en Becker BK7.

/Lux
Alltså om man bedömer den här kniven endast med utgångspunkt från att det handlar om en bushcraftkniv så är förstås stålvalet helt galet.

Som tur är så är dock designen sådan att kniven lämpar sig till allt från att bre mackor till jakt, fiske, camping-matlagning och även en del bushcraft. Filosofin bakom den var att skapa en mycket mångsidig kniv som klarar det mesta som man slänger på den. Med bakgrund av detta så anser jag att stålvalet är väl genomtänkt.

Om det är någon modell som tjänar på en fulltångekonstruktion så är det en rostfri kniv som är tänkt att användas i samband med arbeten där man vanligtvis väljer en kolstålare.

Som bekant så är rostfritt inte i närheten av kolstål när det gäller slagseghet. Därför har man begränsade möjligheter att kompensera för det. Det enda alternativet är att öka tjockleken på bladet och det andra att utrusta kniven med fulltånge.

Tack vare knivens förhållandevis rejäla grepp så är därför också det här valet väl genomtänkt. Balansen blir nämligen avsevärt bättre (även om den totala vikten blir förstås större). Som jag nämnde tidigare så anser jag att balansen är långt viktigare än vikten i sig.

Så också fulltångekonstruktionen är enligt min åsikt ett logiskt och korrekt taget steg. Helt klart är att fulltången ger en avsevärt stabilare kniv än sticktången oavsett var bladet eventuellt skulle kunna gå av ;). På tal om Beckers skelettoniserade tånge:

http://www.bladeforums.com/forums/s...o-fellow-blade-Lovers-and-OMG-I-broke-my-BK2-!!

Jag har den första generationens BK-2 och det är jag glad för ;).

~Paul~
 
Jag håller med Lux. Tången skapar massa onödig vikt.
Och om vi nu ska dra slutsatser om Beckers tångar efter enskilda incidenter, så har vi ju facit på Balckbirden här:

http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/1022653-Ontario-BlackBird-broke
Beckers skelettoniserade tånge har helt uppenbart blivit svagare jämfört med den homogena tången på tidiga modeller. Man kommer helt enkelt inte bort från fysikens lagar. Jag påstår inte att kniven på något sätt blivit skör men eftersom man lanserat kniven som "en stridsvagn i knivförklädnad" så är det tråkigt att man gjort konstruktionen svagare. Visserligen har man fått ned vikten en aning men det är procentuellt ganska liten skillnad med tanke på nackdelarna.

När det gäller Blackbirden så är det som redan sagts. Rostfritt är inte lika slagsegt som kolstål. Det får man ha i åtanke när man använder kniven. I mitt sinne så bör den därför inte användas på det sättet som gjorts i det aktuella fallet. Med tanke på vad ägaren till kniven säger sig har gjort så är dessutom frågan om det eventuellt varit något fel på värmebehandlingen (eller annan typ av försvagning)? En sticktånge hade knappast gjort saken bättre ;).

Återigen. Att utrusta en kniv med fulltånge gör hela konstruktionen stadigare/stabilare och starkare. Detta är speciellt viktigt när man har med knivar i rostfritt stål att göra eftersom det enda sättet att kompensera för bortfallet av kolstålets attribut (slagseghet/elasticitet) är att öka styrkan i den övergripande konstruktionen. Den eventuella viktökningen får man helt enkelt acceptera. Men som jag redan nämnt så är det inget problem för mig personligen eftersom viktfördelningen/balansen är extremt väl anpassad.

~Paul~
 
Om man ändå inte ska slå på kniven överdrivet, så kan man ju skippa fulltången och få en nättare kniv. Och lite kan man nog knacka på den ändå, en vanlig Mora med träskaft tål ju en hel del liksom, om nöden skulle kräva att man missbrukade kniven lite.
 
1. Om man ändå inte ska slå på kniven överdrivet, så kan man ju skippa fulltången och få en nättare kniv.

2. Och lite kan man nog knacka på den ändå, en vanlig Mora med träskaft tål ju en hel del liksom, om nöden skulle kräva att man missbrukade kniven lite.
1. Fast precis som jag skrev tidigare så vet man inte hur skadan har uppkommit eller ifall det eventuellt handlar om ett tillverkningsfel.

Jag har sett otaliga videor där man helt uppenbart använder kniven till klyvning av ved i olika dimensioner och aldrig tidigare noterat att den tagit någon som helst skada. Och återigen. En sticktånge hade knappast gjort kniven mer robust ;).

1.50 in i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=svVpA-ThFiM

6.30 in i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=c0k_Ju5kVXY

5.10 och 8.05 in i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=PAJ1aJ63j0w

10.12 och 11.50 in i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=uWxk_Ezx2sU

2. Moror är självklart också mina favoriter! Frågan är dock vilken specifik mora du tänker på? Det gäller ju att inte blanda ihop äpplen och päron. Det finns ju otaliga modeller med skiftande egenskaper och design. Jag antar trots allt att du syftar på en standardmora?

Om du skall göra en rättvis jämförelse så bör du självklart jämföra en rostfri mora med sticktånge i Sandvik 12C27 med denna rostfria variant från Ontario. Jag är tämligen säker på att den senare går segrande ur striden när det vi snackar robusthet ;).

~Paul~
 
Jag är övertygad om att Koltrasten är både mycket användbar och relativt robust. Och klarar av vedklyvning inom dess fysiska begränsningar,
Jag vill inte heller på något sätt påstå att fulltånge skulle vara en dålig design. Fulltånge är standard på många knivar oavsett bladform, slipning och stålsort och är erkänt robust och populärt.
De knivar/ sorter jag visade bilder på var inget försvar för dessa, ej heller menat som direkt jämförelse mellan dessa knivar. De var helt enkelt bara exempel.
Dock vidhåller jag att Koltrastens robusthet borde kunna behållas även med reducerad vikt.
Även med en annan design av tången har jag mycket svårt att se att handtaget skulle vara knivens svaga punkt. Det är trots allt en FFG i rostfritt stål. Med detta sagt är jag fullt övertygad om att Koltrasten är en bra och kapabel kniv med många användningsområden.
Det finns (som de flesta här redan vet) många sätt att öka robusthet. Laminering och ändrad värmebehandling är några exempel.
Nedan är ett exempel på hur handtaget/kniven görs lättare och samtidigt robust genom användning av den bärande triangeln (och då syftar jag inte på Opinelen...;)).

/Lux
 

Bilagor

  • P7270035.jpg
    P7270035.jpg
    48.3 KB · Visningar: 708
1. Fast precis som jag skrev tidigare så vet man inte hur skadan har uppkommit eller ifall det eventuellt handlar om ett tillverkningsfel.

Jag har sett otaliga videor där man helt uppenbart använder kniven till klyvning av ved i olika dimensioner och aldrig tidigare noterat att den tagit någon som helst skada. Och återigen. En sticktånge hade knappast gjort kniven mer robust ;).

1.50 in i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=svVpA-ThFiM

6.30 in i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=c0k_Ju5kVXY

5.10 och 8.05 in i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=PAJ1aJ63j0w

10.12 och 11.50 in i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=uWxk_Ezx2sU

2. Moror är självklart också mina favoriter! Frågan är dock vilken specifik mora du tänker på? Det gäller ju att inte blanda ihop äpplen och päron. Det finns ju otaliga modeller med skiftande egenskaper och design. Jag antar trots allt att du syftar på en standardmora?

Om du skall göra en rättvis jämförelse så bör du självklart jämföra en rostfri mora med sticktånge i Sandvik 12C27 med denna rostfria variant från Ontario. Jag är tämligen säker på att den senare går segrande ur striden när det vi snackar robusthet ;).

~Paul~

Det är oklart vad du försöker svara på här? Jag har inte hävdat att en sticktånge skulle göra kniven mer robust. Jag har inte hävdat att en Mora med sticktånge är starkare än Sk3:an heller.
 
1. Dock vidhåller jag att Koltrastens robusthet borde kunna behållas även med reducerad vikt.

2. Även med en annan design av tången har jag mycket svårt att se att handtaget skulle vara knivens svaga punkt. Det är trots allt en FFG i rostfritt stål.

3. Det finns (som de flesta här redan vet) många sätt att öka robusthet. Laminering och ändrad värmebehandling är några exempel.

4. Nedan är ett exempel på hur handtaget/kniven görs lättare och samtidigt robust genom användning av den bärande triangeln
1. Stål är stål och det väger vad det väger. På vilket sätt hade du tänkt att reducera vikten utan att minska på den befintliga robustheten utan att ändra på knivens yttre mått?

2. Jag har inte sagt att det handlar om en svag punkt. Däremot kan man alltid genom effektiv design öka eller minska på robustheten.

Fulltångekonstruktionen syftar till att öka den övergripande konstruktionens hållbarhet på samma sätt som i ett laminerat blad (precis som du skriver under punkt 3) där stålens olika egenskaper samarbetar för att öka dess hållbarhet/elasticitet (mjukt och hårt stål i samarbete). Kombinationen micarta och stål är nära nog idealisk.

3. Absolut. Och en fulltångekonstruktion är ett sådant sätt :).

4. Olika teorier bakom de olika knivarna, samt deras användningsområde och materialval resulterar förstås i olika typer av knivar. Den kniv du visar upp på bild är ett sådant exempel. Det betyder dock inte att den på något sätt skulle vara hållbarare eller för den delen lika hållbar eller på något sätt bättre än Blackbirden om materialvalen är identiska. Om jag inte ser helt fel så handlar det dock om en kolstålskniv? Det blir då lite svårt att göra en rättvis jämförelse.

~Paul~
 
Det är oklart vad du försöker svara på här? Jag har inte hävdat att en sticktånge skulle göra kniven mer robust. Jag har inte hävdat att en Mora med sticktånge är starkare än Sk3:an heller.

I ett tidigare inlägg skriver du att du håller med Lux. Lux hade en bild på en sticktångemora som exempel. Du skrev också: "Om man ändå inte ska slå på kniven överdrivet, så kan man ju skippa fulltången och få en nättare kniv." Det tolkade jag att det är just sticktånge som du avser med "nättare kniv".

Jag är mycket medveten om att du inte skrev att mora med sticktånge skulle vara starkare. Jag har heller inte hävdat det ;) Däremot tolkade jag det som att du anser att en sticktånge är fullt adekvat för en kniv av den här typen. Jag tycker som sagt annorlunda :).

~Paul~
 
I ett tidigare inlägg skriver du att du håller med Lux. Lux hade en bild på en sticktångemora som exempel. Du skrev också: "Om man ändå inte ska slå på kniven överdrivet, så kan man ju skippa fulltången och få en nättare kniv." Det tolkade jag att det är just sticktånge som du avser med "nättare kniv".

Jag är mycket medveten om att du inte skrev att mora med sticktånge skulle vara starkare. Jag har heller inte hävdat det ;) Däremot tolkade jag det som att du anser att en sticktånge är fullt adekvat för en kniv av den här typen. Jag tycker som sagt annorlunda :).

~Paul~

Ok vi kanske missförstod varandra lite. Det jag vill få sagt är att Sk3 snnolikt hade vart en lättare och trevligare kniv med sticktånge, och att det hade varit helt adekvat med en sticktånge på kniven så länge man inte har för avsikt att hamra hejvilt på den. Har man den avsikten så tror jag också att en fulltånge hade varit bättre, så klart. MEN kniven skulle ju så klart tåla en hel del vedklyvande även om den hade en sticktånge (det ville jag illustrera med att Moror tål en hel del, trots sina "smala" tångar). Tydligt ? :)

Generellt sett så tycker jag att fler knivar borde göras med genomgående sticktånge, och gärna med grepp i "gummi/plast" typ Mora, Peltonen, Fällkniven. Varma, komfortabla och säkra grepp blir det. Exponerade fulltångeknivar i kombination med micarta/g10/stabbat trä ger rätt kalla och hala grepp. Jag önskar personligen att den här trenden vände.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.