Tältkåta

Det har sina fördelar att ha ett fritidshus för årentruntboende och som dessutom har valfri havs/sjö/fjällutsikt. Öppenspis är standardutrustning :)

LPLT
 
Vinter test.

Vinter rapport.
Just hemkommen från Jokkmokk, med färska erfarenheter av vinterliv i kåtan.

Vi reste kåtan på en gammal kåta-tomt för att inte göra nya spår i naturen (helig mark).
Laxen-kaminen placerades med luckan mot tältdörren. Rökröret med isoleringsklumpen på, gick på nåder att få upp mellan de stagremmar som rököppningen består av. Jag vågade inte montera på topphatten i detta läge, ansåg att den skulle komma för nära pipan. Så med rököppningen öppen och kaminröret upp genom denne, blev det bra luft i kåtan, men vedåtgången blev hög. Detta var den första utav 2 ogenomtänkta saker på denna resa. Den andra var att vi inte lade stockar från dörren och in längs sidorna på eldstaden. Konsekvensen av detta var att efter 2 dygns eldande så smälte snön/isen under renskinnen så pass att vi började glida i nedförsbacke mot kaminen. Detta är även en säkerhetsmiss.
Så lärdomar av denna resa är att:

A. Anpassa isoleringen av kaminröret så att topphatten går att montera vid kamineldning.
B. Lägg ut stockar på samiskt maner även vid kamineldning.

Sen för er som gillar det här med vinterliv kan jag ju berätta att en natt föll temperaturen så pass, att det började nypa i kinderna även fast kaminen var rödglödgad. Vargtimmarna mellan ca 02-04 hjälpte inte idogt eldande för att stå emot känslan av polarnatt. När temperaturdykningen gav med sig och kaminen åter räckte till för komfortvärme, gick vi ut och då uppskattade vi temperaturen till 16-17 minusgrader. I detta läge får vi från 2 olika termometrar veta att det då var -30c. Så vad vi upplevde denna natt var nog en kyla som hör hemma i Sibirien.
Sovsäckar och renskinn gjord bra jobb med att hålla oss vid liv.
Kaminen (Laxen) var ett bra köp (för turer där vikten inte spelar roll).

Jag har inga bilder från denna resa, att ens ta fram digitalkameran med sina 4 batterier i denna kyla kändes helt meningslöst.

Övrigt: Min kjol på kåtan som är av samma väv som tältduken, klarade av att skottas snö på och täta mot vinden. Min röda lina som skaffades in för att tillverka stormlinorna användes till att montera upp torklinan invändigt. Den var bra att tina fruset rökt renhjärta på. *smile* Trangias hänkelkittel är lite för konvex i botten för att användas på kaminen. Gjutjärnstekpannan fungerade däremot jättebra.

Lev väl!

Patrik

[Ändrat av chinerunner 2005-02-25 kl 10:20]
 
Bra temperatur att testa kaminen i;-)

Hur var det på morgonkvisten, när jag antar att kaminen varit slocknad under natten och ni legat och andats i kåtan hela natten, dvs. hade insidan av kåtaduken kondens? Och om den hade det, tinade den frusna ev. kondensen hela vägen ner till marknivå när ni väl drog igång kaminen igen?

Min lilla eldspis klarar att torka upp frusen kondens ner till marknivå t.o.m. säg -10 till -15 grader, men inte när det är kallare. Min kamin har jag bara haft förmånen att testa ner till c.a. -15 till -20, och den räckte till vid de temperaturerna. Om den täcker även för -30 för att torka upp frusen kondens ner till marknivå vet jag inte ännu.

Lev väl:)

Raskesven
 
Vi hade eldvakt (mig) som eldade varje halvtimme. Vi hade placerat packning längs tältväggen, ryggsäckarna, kängor, påsar, så det skymde duken från strålvärmen. Att vi sedan puttrade kaffevatten i hänkellkitteln under långa perioder, gjorde att vi hade is ca 60 cm upp på tältduken. Att dels packningen men även vi själva skymde strålvärmen, och att rököppningen var öppen, gjorde att denna is inte tinade. Ska försöka elda kamin med stängd rököppning nästa gång så får vi svar på detta. Men laxen ger nog rätt många kilowatt så det finns hopp :)

Patrik
 
Eld och is

Tänkte sammanfatta de erfarenheter jag har av kombinationen kåta, eldning och is. Förutsättningen är minus 20 grader.

Under första kvällen har det eldats i eldspisen, öppen eld. Allt är torrt och behagligt när vi somnar in för natten. På morgonen ligger det en tunn hinna av frusen kondens över enkeldukens insida. Eldspisen tänds och den öppna elden tinar och torkar upp allt, utom längst ner på duken, någon halvmeter upp från marknivån. Hade det bara varit minus 10 grader, så hade eldspisen räckt till för att torka upp den frusna kondensen hela vägen ner på duken. Bakom ryggsäckar, packpåsar och annat bildas det köldfack, så de grejorna måste man flytta på om man vill torka upp helt. Min kåta har en stormmatta av syntetmaterial. Tätas den inåt får man en syntetduk inne i kåtan, där kondens lätt bildas. Bättre att täta utåt, så blir man av med det problemet (vår-sommar-höst gäller motsvarande för fukt, blöthögar från kondens)

Efter nästa natt är det samma visa. Ett tunt lager frusen kondens över dukens insida, ett nu något tjockare lager sista havmetern-metern längst ner på duken. Eldspisen tänds och tinar upp allt, utom längst ner på duken, och nu börjar problemet. När den frusna kondensen på duken tinar rinner en del lite neråt på insidan av duken, till punkten längst ner dit värmen från elden inte når. Där fryser vattnet igen. Efter hand byggs det på ett islager längste ner runtom på duken. Det byggs på varje natt när vi sover, och förvärras av den smältande frusna kondensen ovanifrån när vi eldar efter natten. Efter 10 dygn sitter en tjock otrevlig av sot svart isskorpa runtom på kåtadukens insida

För att få en jämnare och högre värme än vad en öppen eld ger, skaffade jag en kamin. Kaminen räcker till för att torka upp helt i minus 20, när ryggsäckar etc. flyttas på. Men det gäller att aldrig börja bygga något islager. Antag att man inte plockar fram kaminen förrän tredje dagen; då har det redan hunnit bildas ett tunt islager längst ner på kåtadukens insida, som man får elda som en galning för att få bort och torka upp. Knappt det går att få bort om de väl börjat bildas is, så det gäller att dra igång kaminen rätt snart när man väl börjat vistas i kåtan.

Med kamin fungerar det att slippa is längst ner på duken vid minus 20, om man sköter det med snar eldning, flyttar på ryggsäckar etc. Men vid minus 30 verkar det alltså knepigt att tina upp isbildningen helt även med en Laxenkamin, t.om. med eldpost under natten? Började ni elda direkt, första dagen, dvs. så det aldrig hann "grundas" med is på dukens insida?

Återstår trästöttor och djurhudar för att isolera;)

Raskesven
 
Klargörande:

Kaminen klarade att hålla komfortvärme vid -30c.
Under 2 timmar en natt föll temperaturen till något som den inte klarade.
Vi hade ingen termometer men ca -40c kanske. Det var när vi tyckte det blivit varmt igen, som vi fick höra att det var -30c det vi kallade mildare. Så vad den natten bjöd på får vi inte veta, men det var friskt, det nöp i kinderna inne i kåtan.

Vi hade rököppningen öppen. Alltså ett stort hål mot himmelen där all värme steg ut från kåtan. Om vi hade haft på topphatten hade uppvärmd luft magasinerats i kåtan. Då hade temperaturen inomhus blivit högre och även kommit åt mer kring väggarna. Som det var nu var det endast strålvärmen från kaminen och kaminröret som värmde oss.

Inför nästa vintertur kommer jag att anpassa höjden på isolerklumpen så att topphatten kan monteras utan risk för att vidröra rökröret. Då kommer vi få se vad den magasinerade varmluften tillför i komfort.

Raskesven: Vi började elda direkt första dagen. Ånga från en sjudande vattenkittel i timme efter timme bidrog nog rätt fint till islagret på duken. Som 10 lager fernissa blev resultatet.

Vårvintersolen skiner i Piteå idag.
Patrik
 
Ok, då har vi intervallen för praktisk eldningsteknik i tältkåtan. Ner till drygt minus 10 räcker den öppna elden bra. Mellan drygt minus 10 och knappt minus 40 täcker kaminen. Efter det får man ev. fundera på djurhudarna, om nu inte tillstängningen av ventilmössan räcker för värma upp längst ner även i de temperaturerna;-)

Raskesven
 
La in en beställning på en gul Gålätt Trehäxa, ska bli intressant att använda. Öppen eld blir det inte, toppgasbrännare för matlagningen & kanske en dämpad marschall kan funka för lite värme och trivsel. Hukhöjd, inte ståhöjd, för 2 personer på vandring eller turer med vikcyklarna. Med titaniumpinnar blir nog vikten under 1200 gram, inte så dumt när 2-3 kan sova och 4 sitta. Jag kanske kan få ett juniormedlemskap i vänföreningen, hehe.. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...