Rullskidor för dålig asfalt+ grusvägar

Halloj!
Vete tusan om detta är rätt forum, men tycktes passa bäst...

Hur som, funderar på att skaffa rullskidor så vi kan fortsätta träna under barmarkssäsongen. Tänkte mestadels träna klassiskt, eftersom jag skulle vilja åka Vasaloppet, och i förlängning kanske även Nordenskiöldsloppet.

Hur som, liten by, omgiven av vägar med taskig asfalt och små vägrenar, åka på grusvägarna kommer sannolikt bli nödvändigt för att få vettiga sträckor utan att bli överkörd. Samt bra så man kan åka till stugan (alltid roligare med ett mål :)).

Hur som, de tillverkare jag hittat som gör grejjer som kan funka verkar vara skike och powerslide. Tankar och rekommendationer om dem?
 
"Terrängrullskidor"

Provade åka på nåt dylikt med stora luftpumpade hjul på en rullskidtestning ifjol.
De gick lätt på vanlig asfalt.
Provade även på jord/gräs,men är nog högst tveksam för egen del.
Så snart det är en grop/svacka så är man ju nere på själva skidan= stopp.
Svårt se att de skulle vara funktionella,men man måste väl prova.
Det var en som representerade Vauthi,men minns ej om det var detta vallaföretag som gjorde skidan.
 
Grusvägar är ibland OK men oftast väl ojämna för fordon med små hjul. Jag har lång erfarenhet av inlines och obetydlig erfarenhet av rullskidor.

Jämnt underlag är mkt värt. Luftgummihjul och olika varianter av rullskidor för ojämnare vägar har inte blivit nån hit.

Thurw
 
Finns lite mer om detta på skidforum.se (som kryllar av skidåkare).

Min uppfattning är också att de flesta rullskidåkare hellre söker sig till vägar som funkar för traditionella rullskidor, än väljer off road-hybrider som t ex skike - för att få så skidlik träning som möjligt. Jag har också valt den vägen, så har inte så mycket att tillföra om annat än traditionella rullskidor.
 
Köp vanliga rullskidor. Swenor Fibreglass med 2or som däck. Fungerar hur bra som helst på en normal grusväg, och givetvis asfalt. Grusväg som liknar en krattad grusgång på kyrkogård typ är ju så klart inte att tänka på men en vanlig bilgrusväg är en baggis. Tänk på att rullskidor på asfalt å grus sliter hååårt på utrustningen så pjäxor kan du nog inte räkna med att köra kommande vintersäsong 😀

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Rullskidpjäxor

Köp speciell rullskidpjäxa,mycket svalare och skönare speciellt om det sen regnar.Så håller skidpjäxorna en vinter till kanske.
 
Skidforum.se har flera förespråkare för jenex med luftgummihjul. Fråga där. Jag har bara testat jenex v2 150s som kortast. Jag upplevde dem som förvånandsvärt lätta och stabila men kanske inte lika skidlika som ett par swenor eller marwe.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...