Weekend rygga?

Som rubriken säger så söker jag en rygga för korta resor och inte vandring utan jag vill kunna få med mig saker jag behöver för en weekend eller någon vecka från stan till landet och då jag kommer att åka kollektivt samt på 2 hjuligt motorfordon så är rygga mest lämpligt.

Vill ha en rygga med flera fack som är nåbara både utifrån men även fack inuti, alltså kunna komma åt saker jag behöver ofta utan att öppna hela ryggan och plocka ut packpåsar.
Behöver inte ha med kläder och ombyten utan det är personlig utrustning, kamera och lite blandat så ingen jätterygga, gissar att ca 30l borde funka men vilka fabrikat och modeller det är ju en djungel med ryggor?

Har ryggor till kameragrejorna med flyttbara avdelare och det är smidigt men samtidigt inte helt optimalt för småprylar men hellre 2-3 mindre avdelningar än ett enda stort, svårt att beskriva men jag hoppas Ni förstår hur jag menar och kan komma med tips.
 
Datorväska (ryggsäck) torde kunna motsvara ditt behov. Har tyvärr inget konkret förslag på sådan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har en Osprey Quasar 28 som vardagsryggsäck och den tror jag skulle kunna funka för dina behov.

Den har ett stort fack, i vilket det finns en avdelare som ger ett laptopfack intill ryggen. Utanför det stora facket finns ett mindre fack med tre stycken småfickor i. Och utanför det finns ett litet fack som jag brukar har småpinaler i, typ nåt hänglås, en tuggummipåse, mobilladdare, och lite annat. På båda sidor finns stretchiga fickor för vattenflaskor etc.

Det är lite oklart för mig hur mycket interna fickor och avdelningar du vill ha. Det stora facket på Quasar 28 är just bara ett stort fack (förutom laptopavdelningen då), och om du inte tänkt packa kläder i det kanske det blir väl stort (d.v.s. om man lägger i många hårda småprylar är det facket stort nog att bli svårnavigerat).
 
Jag har en otroligt MÖP-ig polare (med visst fog dock, eftersom han är flitig hemvärnsman) som har köpt sig en 5.11 Rush 72 ( http://www.511tactical.com/rush-72-backpack.html )

Den verkar i ärlighetens namn jäkligt bra, även om jänkarna har den egenheten att gärna bygga på tjocken istället för på höjden. Men ska du inte kånka jättelångt och tungt spelar det nog mindre roll. Och stryktålig lär den vara.

72:an är rätt stor, men det finns två mindre varianter också, 12 och 24.

/L
 
På din beskrivning låter det som en säck med flera fack och lite över 30 liter. Kanske Osprey Nebula 34 kan funka?
 
Flera intressanta tips som jag kollar vidare på, tackar för dessa och tar gärna fler även om det ökar på beslutsångesten men det får jag ta ;-)
 
Kikat lite mera och jag gillar de varianter som kalls Tactical som öppnas på framsidan (samma ide som kameraryggan) och så har flera fack med det var enormt vad priserna skilde finns vissa för 3-400kr och andra för 1500-3000kr så vad är skillnaden på dessa för det kan inte bara vara bättre bärremmar?

Datorrygga är ju lite lika kamerarygga och visst har jag med en dator ibland men det går ju att packa annat i det facket med, har även sett att vissa benämns vattenavvisande och andra inte kan tänka mig att det är en fördel med vattenavvisande om jag ska ha den med mig i alla väder men så finns ju lösa regnskydd att dra på om det behövs så vilket är bästa lösningen?
 
Kikat lite mera och jag gillar de varianter som kalls Tactical som öppnas på framsidan (samma ide som kameraryggan) och så har flera fack med det var enormt vad priserna skilde finns vissa för 3-400kr och andra för 1500-3000kr så vad är skillnaden på dessa för det kan inte bara vara bättre bärremmar?

Datorrygga är ju lite lika kamerarygga och visst har jag med en dator ibland men det går ju att packa annat i det facket med, har även sett att vissa benämns vattenavvisande och andra inte kan tänka mig att det är en fördel med vattenavvisande om jag ska ha den med mig i alla väder men så finns ju lösa regnskydd att dra på om det behövs så vilket är bästa lösningen?

Märke/fabrikat. Och förmodligen kvalité på sömmar och dragkedjor och väv. Kanske ska du kolla Varustelekas variant. I stort sett samma design som många andra, men deras egna (kinesiska?) tillverkning. Jag har handlat lite smågrejer av deras prylar, de har varit bra. Dessutom är butikens produktbeskrivningar både användbara och ärliga (och ofta roliga!) och kundservicen bra.

https://www.varusteleka.com/en/product/sarma-assault-pack/34400

Annars är kamerarygga inte alls så dumt. Jag petar ner dator och lite annat i en Lowe kameraryggsäck ibland, men den är tyvärr lite för liten när jag ska ha träningskläder med mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.