Slipa kniv

bara en slipsten och vatten.

Tänkte också köpa mig ett gäng stenar i olika finheter. Hur vet man om man skall ha olja/vatten eller inte? Eller är det generellt så att det alltid är bättre att köra olja/vatten än utan?
Har en fiskars rollsharp som jag brukar köra köksknivarna i. Och ibland också bruksknivarna i brist på annat. Har på senare tid börjat köra olja i den lilla behållaren och märker att det tar mkt bättre. Fast det kanske är inbillning?
 
Tänkte också köpa mig ett gäng stenar i olika finheter. Hur vet man om man skall ha olja/vatten eller inte? Eller är det generellt så att det alltid är bättre att köra olja/vatten än utan?
Har en fiskars rollsharp som jag brukar köra köksknivarna i. Och ibland också bruksknivarna i brist på annat. Har på senare tid börjat köra olja i den lilla behållaren och märker att det tar mkt bättre. Fast det kanske är inbillning?

en sten med Kornstorlek 240/120 kör bara vatten.
och ett keramiskt slipstål till köksknivar.
fiskars roll sharp kan du ha före slipstålet.
kör tormek om jag måste göra ny egg.
och det är inte ofta.
gillar att laga mat och alla köksknivar är skarpa, lövtunna skivor på tomat skarpa
 
Har nu läst in mig en hel del på knivslipning och har vägen ganska klar för mig. Kanske ni frihandsslipare inte gillar att höra detta..:)

Har beställt keramiska stavar medium och fin. Tänkte ta en regel och borra hål i olika vinklar mellan 15 - ca 22 grader. Tänkte dels prova den varianten. Har ännu inte hittat extra- och ultra fine stavar men jag vet att det skall finnas.

Vidare tänkte jag bygga en enkel rigg som hjälper mig att hålla konsekvent fasta vinklar. Var mest sugen på något liknande "wicked edge" systemet men jag har inte hittat någon bra klämma som är smal nog som gör att jag kommer åt kniveggen från båda sidor samtidigt.

Så jag kommer köra en hemmabyggd stativ där jag har en bräda liggande rakt framför mig, i bortre änden vinkelrätt fastsatt en stående bräda där det finns ett spår. Där kommer jag sätta en bult med muttrar på båda sidor. På denna/ i springan skall det löpa en ganska lång pinne som når bort till mig. I vilken jag kommer göra fast en klyvd bit rundstav. På vilken jag kommer göra fast sand/slippapper i olika finheter. Höjden på vilken jag gör fast bulten anger vilken vinkel jag får. Kommer göra en liten upphöjd plattform närmast mig där kniven ligger, med eggen mot mig. Halvan rundstav drar jag över eggen och det blir min fil. Rundstav därför att då kommer jag kunna slippa alla typer av blad inkl recurve. Det enda som inte går är konvexa eggar.

Har beställt slippapper i 1000, 1500, 2500, 5000 och 7000(!) grit.
Skall bli spännande att se hur detta funkar i praktiken. Kanske måste ha stålpinnar om det vinglar för mkt.

Läst mycket bla om folk som använder sandpapper och hemmagjorda riggar med stor framgång och får spegelblanka otroligt vassa eggar. Eftersom man kan få fasta exakta vinklar blir det enkelt att leka med mikroeggar och semikonvexa eggar också.

Bygger om några veckor :)
 
Kul. Lägg upp bilder här sen :)

Det lovar jag :)
I teorin verkar det ganska enkelt. Men det är nog ändå lite inlärningskurva, tänker på att slipa jämt över hela eggen. Markeringspenna och en lupp kan nog va till hjälp här i början tills man får in känslan. Tänker speciellt på recurveknivar t.ex en sådan här. (Bild nedan)

Men jag älskar denna kniven så jag ska fanimig lära mig underhålla den också :) Grym arbetshäst, kan säga att jag inte använder yxan i pannrummet längre. Kan inte riktigt säga om det beror på att jag gillar kontrollen man får och finliret man kan köra, eller jag helt enkelt bara gillar knivar...
 

Bilagor

  • 20170323_203850.jpg
    20170323_203850.jpg
    32.3 KB · Visningar: 575
sten och kniven det ända du behöver.

Det beror på hur noga man är med en bra egg. Är man perfektionist så är man.
Sen är det svårt att slipa en recurve på en plan sten. Den välda delen kommer inte i kontakt med ytan. Vissa kör på kanten på stenen dock...med "hyfsat" resultat..och det duger inte för mig. Nu när jag insett att det är väldigt enkelt att hålla exakta vinklar varje gång så kommer jag inte sitta och gnida på en sten med den inlärningskurva som tillkommer. :)

Jag är en som, när jag kommer på en enkel grej jag kan bygga som tillåter mig förenkla sysslor enormt och ge mig perfekt resultat, ja då måste jag bara testa det.
Jepp jag tror en lupp kan hjälpa mig få koll på hur slipningen verkligen tar i början, så att jag övar upp tekniken åt rätt håll så att säga. :) Testa, undersöka hur det blev, förbättra, undersöka igen osv. :) Det är dumt när man sitter och tror man gör rätt och så lär man in fel vanor i ryggmärgen, som blir svårare att lära bort. :)
 
Det beror på hur noga man är med en bra egg. Är man perfektionist så är man.
Sen är det svårt att slipa en recurve på en plan sten. Den välda delen kommer inte i kontakt med ytan. Vissa kör på kanten på stenen dock...med "hyfsat" resultat..och det duger inte för mig. Nu när jag insett att det är väldigt enkelt att hålla exakta vinklar varje gång så kommer jag inte sitta och gnida på en sten med den inlärningskurva som tillkommer. :)

Jag är en som, när jag kommer på en enkel grej jag kan bygga som tillåter mig förenkla sysslor enormt och ge mig perfekt resultat, ja då måste jag bara testa det.
Jepp jag tror en lupp kan hjälpa mig få koll på hur slipningen verkligen tar i början, så att jag övar upp tekniken åt rätt håll så att säga. :) Testa, undersöka hur det blev, förbättra, undersöka igen osv. :) Det är dumt när man sitter och tror man gör rätt och så lär man in fel vanor i ryggmärgen, som blir svårare att lära bort. :)

sen plutt har jag bara använt bryne och läder. kan garantera dig att du skulle älska min egg
 
sen plutt har jag bara använt bryne och läder. kan garantera dig att du skulle älska min egg

Säkerligen :) Använder du nån pasta när du striglar på lädret? Diamant/polerpasta? Nåt bra tips på sort isf?

Saken är bara den att det finns olika grader av "jävligt vasst". Din egg rakar säkert håret av armarna. Men det går enkelt att få fram eggar, hållbara semikonvexa/multibevels som när du drar kniven längs armen, fångar de finaste håren utan att du drar den längs huden och får dem att bara hoppa av och samlas på kniven. Har sett flera exempel på det men då folk använder dyra maskiner men som ger exakta vinklar. Det är det jag vill se om går att få fram med enkelt hemmabygge som bygger på samma principer :) Såna eggar, som när folk sen provar strigla dem efteråt, blir sämre. :)
 
Säkerligen :) Använder du nån pasta när du striglar på lädret? Diamant/polerpasta? Nåt bra tips på sort isf?

Saken är bara den att det finns olika grader av "jävligt vasst". Din egg rakar säkert håret av armarna. Men det går enkelt att få fram eggar, hållbara semikonvexa/multibevels som när du drar kniven längs armen, fångar de finaste håren utan att du drar den längs huden och får dem att bara hoppa av och samlas på kniven. Har sett flera exempel på det men då folk använder dyra maskiner men som ger exakta vinklar. Det är det jag vill se om går att få fram med enkelt hemmabygge som bygger på samma principer :) Såna eggar, som när folk sen provar strigla dem efteråt, blir sämre. :)

inget på lädret.
det har jag ingen aning om. funkar till slakt och trä lite tyg pyssel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.