Tips vid skavsår av pjäxor

Hej jag har ett problem, köpte nya pjäxor denna säsong till mina turskidor- Alpina 1550.
Men jag får skav på ovansidan av vänster stortå- alldeles nedanför nagelbandet. Det är när jag böjer skon framåt för att ta fart som ovansidan av skon hugger ner på det utsatta området. Någon som har tips hur jag kan lösa det hela. Pjäxan isig är skön, och på högra foten har jag inga problem. Känns som att den ovansidan böjer sig längre ner och därmed inget skav.
Jag har testat att tejpa, jag har testat med skavsårplåster, jag har testat med olika tjocklek på strumpor, jag har testat med skumgummi runt tån, men inget hjälper. Efter 3-4 km börjar det skava och jag får en blåsa.
 
Att byta till andra pjäxor.

Det är kanske inte lösningen du vill höra men känns som det enda som kan funka.
Själv fick jag helt otroliga skavsår av ett par pjäxor och det kan förstöra en hel tur.
 
Du har ett klassiskt kängproblem. Du har för lite luft kring tårna. Mitt råd blir oxså byt pjäxor. Styva skor som pjäxor förorsakar flest skavsår.

Med iläggssulor och två par sockar på foten skall du kunna föra fram foten så att du får plats med två fingrar bredvid varandra bakom hälen.
Vicka på alla tårna.

go tur
 
Synd på ett par nya pjäxor. Vet inte vad det är för material, men om det är läder kunde du kanske fråga en skomakare till råds, om det skulle hjälpa att lästa ut på problemstället?
 
Ja jag har samma pjäxor med samma skavsår på stortårna för mig hjälper det med plåster runt tån i förebyggande.
 
Du har ett klassiskt kängproblem. Du har för lite luft kring tårna. Mitt råd blir oxså byt pjäxor. Styva skor som pjäxor förorsakar flest skavsår.

Med iläggssulor och två par sockar på foten skall du kunna föra fram foten så att du får plats med två fingrar bredvid varandra bakom hälen.
Vicka på alla tårna.

go tur

Det storleksrådet låter som du skulle få för stora skor för min(a fötters) smak - med två fingrar luft bakom foten skulle jag garanterat få hälskav av att foten skidar omkring inuti pjäxan istället för att förmedla kraften till skidorna.

Dock håller jag med om att du troligen måste byta pjäxor eller åtminstone lästa ut/karva bort en bit invändigt i befintliga pjäxor.
Att kunna vicka på tårna är bra för att hålla värmen när det är bistert.

/Patrik
 
Vet inte om ni missförstått- pjäxorna är inte trånga och det är bara vänster fot jag har problem med. Dom är rätt hårda upptill. Och det är när jag böjer foten - står på ta för att ta fart- så trycks ovansidan ner på ovansidan av stortån, alldeles mitt på stortån. Och detta hårda veck som då blir skaver som en pil ner på ovansidan av stortån- precis nedanför nageln, Så det är inte något skav på sidor eller dyl av trånghet. Och dom är bekväma förutom just det.
Jag har testat och tejpa men det funkar inte...
Är det tejpning för alltid som gäller isåfall- det går inte bort av sig själv på något vis? Hade det varit trånghet hade jag kunnat försöka töja ut dom på sidorna, men det är på ett så konstigt ställe...
 
Vikmönstret.....

Hejsan,

Har upplevt samma problem på vissa pjäxor och även jag noterat en irriterande skillnad mellan fötterna. Min tolkning har är (tills någon kommer med en annan förklaring som jag upplever som mer realistisk...) att det beror på HUR och VAR pjäxan "väljer" att vika sig då man börjar skida med dom. Problemet uppstår just för lite styvare pjäxor som får en mycket tydlig viklinje, som så att säga blir kvar.

Min gissning är att det beror på att tjockleken/styvheten varierar slumpmässigt över foten där pjäxan viker sig och har man oflyt så viker den sig på fel ställe eller på fel sätt. På ett par pjäxor jag hade fick jag två viklinjer på högra pjäxan = mjukt och bra men bara en djup på vänstra vilket ofelbart ledde till problem med lokala tryckpunkter på tårna.

Kan dock tyvärr inte komma med någon bra lösning som jag testat och vet hjälper :-(

Men man kanske kanske kanske skulle kunna typ lägga i en "kloss" där problempjäxan viker sig, sätta den i bindningen och böja den xxxxx-antal gånger med händerna så att en extra viklinje uppstår längre bak.....

/ Stefan
 
Kan man missförstå så är det många som gör det. Två fingrar bredvid varandra, tvärs foten, bakom hälen med uppsnörd plös för längd kontroll av skodonet.

Undvall är inne på ett riktigt spår. Böjlinjerna vissa pjäxor gör så det passar och andra gör vidare samverkan omöjlig. Jag har sålt opassande pjäxor vidare eller bytt bort dem.
Det är många variabler, vänster fot är oftast störst och starkast hos högerhänta.
Ovanlädret består av olika läderbitar, sömmarna är olika lagda. Ovanlädret böjer sig olika.

Det finns goda grunder till varför naturfolks skodon är/var av betydligt mjukare ovanläder.

Kan du inte få vecket över stortån att bli snällare, förr brukade man skorasp, d v s man tunnade ovanlädret på insidan där det förorsakade skav.

Har du prövat att smörja det besvärande vecket med minkolja, in och utvändigt, massera in minkoljan vid minst två tillfällen innan du prövar igen.

go tur
 
Kan man missförstå så är det många som gör det. Två fingrar bredvid varandra, tvärs foten, bakom hälen med uppsnörd plös för längd kontroll av skodonet.

Undvall är inne på ett riktigt spår. Böjlinjerna vissa pjäxor gör så det passar och andra gör vidare samverkan omöjlig. Jag har sålt opassande pjäxor vidare eller bytt bort dem.
Det är många variabler, vänster fot är oftast störst och starkast hos högerhänta.
Ovanlädret består av olika läderbitar, sömmarna är olika lagda. Ovanlädret böjer sig olika.

Det finns goda grunder till varför naturfolks skodon är/var av betydligt mjukare ovanläder.

Kan du inte få vecket över stortån att bli snällare, förr brukade man skorasp, d v s man tunnade ovanlädret på insidan där det förorsakade skav.

Har du prövat att smörja det besvärande vecket med minkolja, in och utvändigt, massera in minkoljan vid minst två tillfällen innan du prövar igen.

go tur

Jag missförstod inte med avsikt men även ett finger i längd och två fingrar i bredd med öppen plös är på gränsen till för stort för min smak - det skulle säkerligen ge mig skav på hälen.
Men vi är helt överens om att det ska finnas luft i skon, särskilt kring tårna, så man kan vicka på dem och hålla värmen då det är bistert.

Att mjukgöra kring vecket kan ev funka på Alpina 1550 men att fila tror jag matrialet är för klent för - det hade jag inte vågat prova på mina Alpina 1550 - därmot skulle filen kunna fungera på något av mina par grövre kängor.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.