Vinterfjälltur - nybörjarfrågor

Jag ska äntligen debutera på vinterfjälltur. Jag kommer bo på fjällstationen i Grövelsjön 3-8 april och göra dagsturer och då både på skidor och snöskor. Kommer även köra lite isfiske. Då detta är min debut så undrar jag:

1) vad tror ni om att ge sig ut på tur på kalfjället med snöskor, tänkte försöka ta mig ut till en sjö som ligger 6-7 km från fjällstationen?

2) Fungerar det att skida 6-7 km på kalfjället med "vanliga" skidor eller är turskidor ett måste?

3) Är det rimligt att gå på tur (med skidor eller snöskor) med vandrarryggsäck eller är pulka ett måste?

4) Behöver man specialgas för mattillagning med mitt triangiakök? Gissar att temperaturen kommer ligga runt -4 och uppåt

Något annat jag bör tänka på?
 
Jag ska äntligen debutera på vinterfjälltur. Jag kommer bo på fjällstationen i Grövelsjön 3-8 april och göra dagsturer och då både på skidor och snöskor. Kommer även köra lite isfiske. Då detta är min debut så undrar jag:

1) vad tror ni om att ge sig ut på tur på kalfjället med snöskor, tänkte försöka ta mig ut till en sjö som ligger 6-7 km från fjällstationen?

2) Fungerar det att skida 6-7 km på kalfjället med "vanliga" skidor eller är turskidor ett måste?

3) Är det rimligt att gå på tur (med skidor eller snöskor) med vandrarryggsäck eller är pulka ett måste?

4) Behöver man specialgas för mattillagning med mitt triangiakök? Gissar att temperaturen kommer ligga runt -4 och uppåt

Något annat jag bör tänka på?


1) aldrig testat snöskor, men har du gott om tid borde det väl inte vara några problem.

2) det beror väl på hur snön är för tillfället, men jag har sett många som åker vanliga skidor i jämtlandstriangeln.

3) pulka är bara ett "måste" om du har sjukt mycket grejer med dig.

4) Primus Winter Gas är bra att använda på vintern. Min erfarenhet är att även vanlig gas funkar bra när behållaren är ganska full, men mycket sämre när den börjar bli tom. Se till att hålla gasen varm (typ i en innerficka) så funkar den bättre.

Annat: ha koll på väderprognosen och se till att ha god tid på dig och planera så att du inte är ute när det blir mörkt så ska det nog gå bra =)
 
Spade, liggunderlag och vindsäck är bra både för att göra fikarasten behagligare samt för överlevnad om allt skiters ig och vädret vänder.
 
1) Har du tänkt ta dig 6-7km ill en sjö för att sedan fiske och gå 6-7km tillbaka ill stationen igen? Med snöskor kommer vandringen ta lång tid eftersom du inte kan glida någonting på vägen tillbaka. Det blir inte mycket tid kvar till att fiske om det var planen.

2 ) Det kan vara enklare att skida med smala skidor på kalfjället än nere i skogen utan spår. Om du måste skida i skog skulle jag inte prova. Allting går, men frågan är hur mycket svordomar du tycker det är värt. Jag skulle ordnat turskidor.

3) Det går jättebra med ryggsäck. Om du bara packar för dagsturer blir det inte heller väldigt tungt.
 
Du ska inte räkna med högre snittfart är 2 km/tim med snöskor. På fjället skulle jag absolut rekommendera skidor, men i skogsterräng som ibland kan vara lite besvärlig är snöskor både trevligt och praktiskt... men långsamt.

HåkanF
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.