Gissa position

Måskotjåhkkå?

Kan inte påstå att jag känner igen branten, men den andra bilden påminner om utsikten upp mot Ruoksotjåhkkå + Tjoarvek i Stora Sjöfallet. I så fall är vattendraget Vakkasjjåhka som jag följde för 5 år sedan i runda slängar :)

/ Stefan
 
Rätt!

Visst är det Måskotjåhkkå. Gick här den 11:e juni 2014 och hade fantastisk tur med vädret: soligt, svag vind och behaglig temperatur. Några dagar senare när jag lämnade Saltoluokta yrde snön och det blåste rejält, jag var glad att jag inte var kvar här uppe då... Ny bild!
 
Visst är det Måskotjåhkkå. Gick här den 11:e juni 2014 och hade fantastisk tur med vädret: soligt, svag vind och behaglig temperatur. Några dagar senare när jag lämnade Saltoluokta yrde snön och det blåste rejält, jag var glad att jag inte var kvar här uppe då... Ny bild!

Märkligt att jag inte kände igen den vyn, gick ju där i Augusti förra året. Men som sagt då var det ingen snö kvar och vattendraget (Báktegiesjjåhkå) helt torrlagt i övre delen. Vi var på väg från Gukkesvagge via dalen mellan Gähppo och Vouvres mot Saltoloukta (blockterrängen mellan Gähppo och renvaktarstuga i väster undviker jag gärna i framtiden:().
Vi hade inte läst på den vägen i förväg, och efter att konsulterat kartan och kikaren befarade vi att Avtsusjjåhkå inte var vadbar i nedre delen före sjön varför vi tog den säkra vägen att rundade upp mellan Sjäksjo och Måskotjåhkkå, därefter vada Avtsusjjåhkå vid renvaktarsutgan där vi anslöt till Kungsleden.
 
Inte alls märkligt, Smux. Positionen för sökt klippa, Måskotjåhkkå (som Stefan mycket riktigt prickade in), finns på andra sidan av Sjöfallsdalen, norr om Nieras. Efter avslutad vandring deltog jag i en sjukvårdskurs i Saltoluokta, vilket kanske bidrog till förrvirringen...? Men tack för redogörelsen, har någon gång även funderat på framkomligheten runt Måskostjåhkkå, söder om Saltoluokta.
 
Inte alls märkligt, Smux. Positionen för sökt klippa, Måskotjåhkkå (som Stefan mycket riktigt prickade in), finns på andra sidan av Sjöfallsdalen, norr om Nieras. Efter avslutad vandring deltog jag i en sjukvårdskurs i Saltoluokta, vilket kanske bidrog till förrvirringen...? Men tack för redogörelsen, har någon gång även funderat på framkomligheten runt Måskostjåhkkå, söder om Saltoluokta.

Aha, där ser man;), inte först gången namn upprepar sig i fjällvärlden.

Den turen jag beskrev är lättvandrad (några lätta vad) med fina vyer. Vi gick från västsidan av Gähppo till en punkt på 840m kurvan där Báktegiesjjåhkå rinner ut (någon km väster om renvaktarstugan) på en dag. Báktegiesjjåhkå skapar en ganska djup ravin med rasbranter, och vi gick på norrsidan.
 
Senast ändrad:
Grattis!

Vill bara gratulera tråden på tioårsdagen och passa på och tacka alla som bidragit med kluriga bilder och intressanta gissningar genom åren!

Ser fram emot tio år till...
/Pär
 
Vill bara gratulera tråden på tioårsdagen och passa på och tacka alla som bidragit med kluriga bilder och intressanta gissningar genom åren!

Ser fram emot tio år till...
/Pär

Oj, det var uppmärksamt! Instämmer, utsidans bästa tråd; en ständig källa till underhållning och inspiration. Kämpa på ni som kan, vi andra får läsa och vara tysta (för en gångs skull).

Gissning: Lappland, ~900 m höjd, påminner spontant om Hierttajavri.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.