Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Vikt enligt nedan. Finns säkert mer effektiva kök och även säkert mycket bättre men har inte direkt bråttom
 

Bilagor

  • 20170223_180730.jpg
    20170223_180730.jpg
    35.2 KB · Visningar: 709
  • 20170223_180750.jpg
    20170223_180750.jpg
    24.8 KB · Visningar: 700
  • 20170223_180801.jpg
    20170223_180801.jpg
    26.3 KB · Visningar: 660
Vikt enligt nedan. Finns säkert mer effektiva kök och även säkert mycket bättre men har inte direkt bråttom

Köket i rostfritt antar jag. Gissar att du kompletterar med ett vindskydd när du använder det.

Vilken av brännarna ger bäst tryck? Man vill ju gärna tro den öppna som har mycket mer area där spritångorna kommer ut - även om syretillförseln är begränsad mitt i - och som borde värma spriten effektivast, men sådant där är ju inte alltid lätt att förutsäga.
 
Köket i rostfritt antar jag. Gissar att du kompletterar med ett vindskydd när du använder det.

Vilken av brännarna ger bäst tryck? Man vill ju gärna tro den öppna som har mycket mer area där spritångorna kommer ut - även om syretillförseln är begränsad mitt i - och som borde värma spriten effektivast, men sådant där är ju inte alltid lätt att förutsäga.
Jag tror att den stängda är mest effektiv då den trycksätts. Men den är bökigare då brännaren måste förvärmas...
Det blåste för övrigt rätt bra när jag provade mitt hem hemmabygge, klarade mig utan ytterligare vindskydd. Skulle jag göra om skulle jag ta bort hålen helt i översta delen på den rosfria skålen, mer likt ett trangia. Massa hål finns mellan över och underdel. Hade ursprungligen en tanke om stt inte behöva något stativ, men då kvävdes lågan. Därav triangeln.
 
Jag tror att den stängda är mest effektiv då den trycksätts. Men den är bökigare då brännaren måste förvärmas...
Det blåste för övrigt rätt bra när jag provade mitt hem hemmabygge, klarade mig utan ytterligare vindskydd. Skulle jag göra om skulle jag ta bort hålen helt i översta delen på den rosfria skålen, mer likt ett trangia. Massa hål finns mellan över och underdel. Hade ursprungligen en tanke om stt inte behöva något stativ, men då kvävdes lågan. Därav triangeln.

Arghh förvärmning omkullkastade mitt resonemang, men jag är inte förvånad att det kan bli bra fart på den om man mara får upp ångbildningen i den, Hur förvärmer du den, blir det lite sprit kvar i "skålen" när man fyller som räcker till förvärmning?
 
Arghh förvärmning omkullkastade mitt resonemang, men jag är inte förvånad att det kan bli bra fart på den om man mara får upp ångbildningen i den, Hur förvärmer du den, blir det lite sprit kvar i "skålen" när man fyller som räcker till förvärmning?
I ärlighetens namn - jag tycker det är bökigt och har därför bara använt den den hemmavid i köket ;). Då värmde jag under med en tändare. Från början var den stora likadan, men jag skar upp mitten.

Jag gillar den öppna varianten, enkelheten tilltalar mig. Tog inte många minuter att koka upp kaffepannan ändå!
 
@CampDavid

Jag har en Trail Design Sidewinder Ti-tri kon (titan) med Toaks 900 ml kastrull (titan). Med den breda Zelph's Starlyte brännaren upplever jag att det fungerar perfekt utan att konen blir överhettad. Inte en chans att den skulle smälta.

Jag använder köket som enmanskök vid fjällvandring och kokar nästan uteslutande vatten, kaffe eller mat med stort vatteninnehåll på det.

Om man t. ex. steker lök och lagar finmat, så finns det alldeles säkert bättre lämpade kök för det.

Mitt Trangia med gasinsats använder jag när jag familjecampar, fast då är det en helt annan grej, då är även bil, båt eller pirran med.

Nej det var cone-modellen i aluminium som hade det problemet med den större brännaren.

smältpunkt
aluminium=660,3 °C
titan=1 668 °C

Som du ser tål titan 1000 grader mer än aluminium.
Så där uppstår aldrig problemet.

Vad gäller trangia25/27, så är den ett alternativ så fort man är mer än en person på en längre hike, då man kan dela extravikten. Den är klart ett alternativ för en kortare hike, när man inte har så mycket annat att bära.
Och given vid friluftsaktiviteter där man inte bär bohaget på ryggen.
Vad man har för brännare i den är mera en smakfråga eller säsongsfråga.
Dyr är den inte heller. Shoppar du runt den här årstiden hittar du trangia27sprit eller trangia25sprit enklaste modellen för mellan 300 o 400 kronor.

/John
 
Visst är det billigt!

Men det är kul att göra egen utrustning, det har ett värde i sig.

Japp, onekligen, så nu vill man hitta lite olika, helst specade, byggbeskrivningar och sedan med skjutmåttet i ena handen och magneten i den andra rajda Willys, Maxi & Citygross efter lämpliga burkar för experiment [emoji106]

Så, tål Gullfiber, Rockwoll m.fl. temperaturen så man får fyr på köket i kyla?

Vad är det för mått på Starlytearna? Kanske kunde mäta upp och beskriva dem..?

Kramkram


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Vad är det för mått på Starlytearna? Kanske kunde mäta upp och beskriva dem..?

52mm diameter, 25mm höjd. Höljet i aluminium, nätet över öppningen i rostfritt. Om nätet är blött av bränsle när man tänder behövs ingen förvärmning i övrigt, man "förvärmer" via nätet. resten ser du bäst på bild t ex via Zelph hemsida.

Mega Starlyte som är gjord utan skarv i höljet (se hemsidan) kan vara en bättre princip att utgå från för att undvika läckageproblem i skarven. Jag har dock inga mått på den.
 
52mm diameter, 25mm höjd. Höljet i aluminium, nätet över öppningen i rostfritt. Om nätet är blött av bränsle när man tänder behövs ingen förvärmning i övrigt, man "förvärmer" via nätet. resten ser du bäst på bild t ex via Zelph hemsida.



Mega Starlyte som är gjord utan skarv i höljet (se hemsidan) kan vara en bättre princip att utgå från för att undvika läckageproblem i skarven. Jag har dock inga mått på den.

Stort tack för mått! Har börjat skrapa ihop erforderligt material och testar just nu min första "kattmatsbrännare" på 6 gr efter håltagning. Lite svårt att få den att brinna, men efter det i princip Trangiaprestanda. På 6 gram!!!

096003290ab31a5e11cdad82bc15c221.jpg
dead72305b68edd66eb44ecf8d01233d.jpg
0cbd9d28b9c47750e7b11a2ea9ccf73e.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Var inte helt nöjd med #1, så testade med en tätare, mer symmetrisk hålbild; vips så brann den mycket blåare. Om även det faktum att jag denna gången gjorde hålen inifrån & ut hjälpte, är för tidigt att svara på. Mätte tiden till uppkok på ca 8 min, men ett vindskydd pressar säkert ner tiden, det får bli morgondagens lekskola..
92571f861252fdd9d0be1fc34e0b7a4f.jpg
3f7a023e776fbf584a82222ba5bb6671.jpg

Jag använde den billigaste håltagaren från Clas Ohlson, tyvärr var största hålet 5 mm. Någon som känner till verktyg med större kapacitet..?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.