Den perfekta frukosten

T o

Jag är tillbaka från min tur, det var jag som startade tråden. Och jag är mer än nöjd med frukosten, men på slutet så blandade jag ihop allt till en soppa nästan med mycket olja och kanel uppå. Jag åt den frukosten i tolv dagar och märkte att jag kunde hälla i mycket mer rapsolja om jag ville. Är det farligt på nått sätt med för mycket olja. Jag åt en liter på tolv dagar fördelade mellan frukosten och kvällsmaten.
 
Näe det är inte farligt med olja bara kroppen tar hand om det.
Det är slöseri att köra mer än nödvändigt , man skiter glansigt om det bara åker ut , 1 liter på nästan 2 veckor är väl ganska vettigt vintertid men på gränsen till för mycket - du slipper förstoppning iaf - haha.
På sommaren kanske max hälften är nog som komplement till matens fett

Dock måste man bara se till så kroppen använder det - skiljer sig mellan folk,kost och anstränging - det går att träna upp kroppen innan och använda mera speciellt i kyla är det värdefullt i maten.
 
Läst att man kan få leversvikt av för mycket olja/fett. Men vet ej hur mycket som krävs fört. Kan va värt att söka på. Med förbehåll för att jag kan ha fel :)
 
Är det farligt på nått sätt med för mycket olja. Jag åt en liter på tolv dagar
Nej, jag är rätt säker på att det inte är farligt med mycket fett, i alla fall inte om kroppen redan är inställd på fettdrift i stället för kolhydratdrift. Med det sagt...

hälla i mycket mer rapsolja om jag ville.

Jag hade valt en annan olja. Just den oljan är det eventuellt inte så bra att äta mycket av, även om den är betydligt bättre än majsolja, solrosolja eller matolja.

Här är en artikel som påstår att ovan nämnda oljor kan leda till koncentrationssvårigheter, alzheimers och demens :(
http://nypost.com/2017/01/31/eating-vegetable-oils-could-lead-to-fatigue-migraines-and-dementia/
 
Herrejösses...

Jag tyckte rubriken på denna tråd var spännande, men alla skriverier om allt annat än den "perfekta frukosten" gjorde att jag tappade sugen att fortsätta läsa efter ett par sidor.

Jag ska läsa igenom allt, men tröttnade rejält efter ett par sidor. Behöver ladda om lite.

Hoppas att resten av diskussionen är bättre. Jag ska vandra i sommar, så jag är ute efter tips på bra frukostar.

Frulle...den grundar dagen :)
 
Jag tyckte rubriken på denna tråd var spännande, men alla skriverier om allt annat än den "perfekta frukosten" gjorde att jag tappade sugen att fortsätta läsa efter ett par sidor.
Jag ska läsa igenom allt, men tröttnade rejält efter ett par sidor. Behöver ladda om lite.
Hoppas att resten av diskussionen är bättre. Jag ska vandra i sommar, så jag är ute efter tips på bra frukostar.
Frulle...den grundar dagen :)
Förlåt, känner mig medskyldig. Trådarna verkar ta krokigare vägar än vanligt på sista tiden, kanske för att vi sitter hemma och längtar ut...

Det finns flera "frukosttrådar" som kanske håller sig bättre till ämnet, t ex denna,. Sök på "frukost" så hoppar de fram.

Det enklaste (och mest bränslebesparande) är ju att blanda ihop sin egen "powermusli" precis som man vill ha den. Större andel frön och/eller nötter ger högre kaloriutbyte, men vill man ha lite mer inslag av (långsamma) kolhydrater, är rostade havrekärnor jättegott som bas. Recept:

Blanda ca 50/50 solrosfrön och havrekärnor, bre ut jämnt i en långpanna. Påsarna med havrekärnor brukar vara på 350 g, så det blir sammanlagt ca 700 g. Sätt ugnen på 200 grader, men sänk temperaturen till 175 grader efter att långpannan satts i. De första 10-12 minuterna kan man göra annat, sen gäller det att passa ugnen. Det får absolut inte bli brunt (=bränt), och det blir det på nolltid just efter att det verkar "lagom".
Efter att blandningen svalnat blandar jag i rikligt med grovhackade valnötter och ibland lite nyponskalspulver. Vill man ha söta inslag, kan man ta med russin, torkade tranbär eller annan torkad frukt efter tycke och smak. Äts med mjölk blandad på fullfett mjölkpulver, typ Nido, alt. kokosmjölkpulver.

Man blir länge mätt på detta, men gillar/behöver man nåt sött som kickstarter (jag gör inte det) kan man backa upp med sesamkakor, mörk choklad, russin, dadlar och annan torkad frukt. Samt inte minst halva...
 
Jag tyckte rubriken på denna tråd var spännande, men alla skriverier om allt annat än den "perfekta frukosten" gjorde att jag tappade sugen att fortsätta läsa efter ett par sidor.

Att det lätt blir så har en väldigt enkel förklaring: Frågeställningen är för otydlig.

Alla har sin egen bild av vad som är den perfekta frukosten.

Det blir likadant i trådar där folk frågar efter "det bästa tältet" eller liknande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.