Hur använda stighudar?

Har också E109 Crown och är nöjd. Korta hudar fungerar oftast tillräckligt bra för mig. Mina heter BD Kicker skins.

Thure
 
Har också E109 Crown och är nöjd. Korta hudar fungerar oftast tillräckligt bra för mig. Mina heter BD Kicker skins.

Thure

Ja efter lite trådsurfande här på utsidan har jag förstått att du är såld på den lösningen Thure. Tänkter att hellånga hudar ger mycket bättre grepp men kanske ska fundera ett varv till om BD Kicker skins kan va nåt ändå.
Varför valde du just dom och inte ett par fullängds?
 
Å jag har nästan hellånga på mina Fischer E109Crown. Det är mina första stighudar och affären som sålde (Alewalds) nämnde inte att det fanns korta. Jag har kapat dem så att de slutar ca 20 cm framför skidans bakkant. Jag upplever att de ger onödigt bra fäste och tror korta räcker gott, och är lättare att hantera och bära.
 
Fördelen med hellånga är att man kan gå brantare. Men då har man nytta av hälförhöjare och det har jag inte på mina skidor som har BC-bindningar.
Med långturspackning går jag inte lika brant uppför som med bredare lagg vid skidbestigningar.

Är det isig skare kan nog hellånga vara att föredra även med långturspackning. Fast jag har inte behövt det ens när jag fick ta över pulkdragning från hunden. Foto Carl André, Totte fick hjälpa till att dra framför mig men skaren var så hård att pulkan riskerade dra honom nedför om han varit ensam att dra pulkan speciellt på skrå..

Thure
 

Bilagor

  • IMG_2611.jpg
    IMG_2611.jpg
    32.8 KB · Visningar: 461
Senast ändrad:
Bumpar en över tio år gammal tråd. :)
Var för några veckor sen på tur med mina fischer e109 crown. Allt som oftast har dom vallningsfria belagen fungerat bra för att ta sig upp men denna tur var det lite väl kämpigt. Det var hård hård skare och det slutade med att vi alla tre tog av oss skidorna och knatade upp på dagens sista fjälltopp.
Jag kan tänka mig att det hade fungerat mycket bättre med stighudar och tror att hellånga skulle vara ett bra komplement till mina vallningsfria belag.
Är jag rätt ute? Och har någon tips på vilka som skulle fungera till mina skidor? Såna där man skär till själv kanske.
Är alltså ute efter maximalt grepp vid dom tillfällen när fiskfjällen inte räcker till.
Nästa fjälltur blir om två veckor.
Jag använder Åsnes hellängdshudar till mina E109. Funkar utmärkt. Jävulskt bra grepp. Passar ju nästan rakt av, fick skära av ett par mm per sida. Man kan ju också välja en smalare variant (jag har 65 mm) och slippa tillpassa bredden.
 
Jag har precis kommit hem från en pulkatur Abisko till Ritsem. Jag körde med hellånga hela vägen. Förutom att jag provade utan mellan Sälkastugorna och singistugorna, det var hård skare och mer nedför än uppför, men det var väldigt jobbigt och halt även på platten, så resten av resan fick bli med stighudarna på. Jag tycker nog att med pulkadragning känns det bäst att ha dem på hela tiden. Och att vara helt utan skulle absolut inte vara ett alternativ.
 
Nylon eller Mohär?

Jag använder Åsnes hellängdshudar till mina E109. Funkar utmärkt. Jävulskt bra grepp. Passar ju nästan rakt av, fick skära av ett par mm per sida. Man kan ju också välja en smalare variant (jag har 65 mm) och slippa tillpassa bredden.

OK!
Körde du på nylonvarianten eller den i mohär?
Har aldrig kört med hudar och faktiskt inte heller gjort så många turer på skidor då jag mest ängnat mig åt fartfylld utförsåkning i pist tidigare så ber om ursäkt redan i förhand om jag ställer självklara frågor här i tråden.
Har jag förstått det rätt att nylon är hållbarare men också ger bäst grepp men sämre glid jämfört med mohär? På denna sida står det att nylonen passar bra för blöt och tung snö. Hur är det då med skare, är mohär bättre där?
 
OK!
Körde du på nylonvarianten eller den i mohär?
Har aldrig kört med hudar och faktiskt inte heller gjort så många turer på skidor då jag mest ängnat mig åt fartfylld utförsåkning i pist tidigare så ber om ursäkt redan i förhand om jag ställer självklara frågor här i tråden.
Har jag förstått det rätt att nylon är hållbarare men också ger bäst grepp men sämre glid jämfört med mohär? På denna sida står det att nylonen passar bra för blöt och tung snö. Hur är det då med skare, är mohär bättre där?
Jag kör mohair. Jag har mest gått i skoterspår eller pistade backar med dem, vilket de funkar bra till. Inte slitit dem jättehårt, så jag kan inte tala för slitstyrkan (vilket du förvisso inte frågade om) men som brukar vara en del i valet mellan nylon och mohair.
 
Återkoppling

Hej!
Idag blev första turen jag prövade med hudar på mina vallningsfria E109. Det var i en hyfsad uppförsbacke mellan Malbäckstugan mot Andersborg i Tänndalen.
Fungerade prima! Min fru fick saxa den långa backen och jag kunde gå
Rakt upp utan att ta hjälp av stavarna. Köpte BD Glidelite Nordic 50mmhellånga hudar i en mix av mohär och nylon. Föret var ganska mjukt så i detta fall hade det säkert även funkat prima med BD kicker skins.
Dock fick dom tas av innan den långa backen ned mot Andersborg. Noll och intet glid. Hudarna kommer fortsättningsvis användas just i långa stigningar där crownbeläggen inte biter och tas av vid flackare terräng.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
memmeli Stighudar och turskidor Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.