Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Snöat in mig på Moraknivar, senaste tillskottet är:

63b3975aaeb3724becd06919466f2fdb.jpg


Mora Classic No.2.

Avsevärt mycket bekvämare grepp än Classic 2/0 även om bladet känns väl stort.....
Nåväl, man kan inte få allt antar jag, kanske Classic No.1 ramlar ned inom kort, får se hur 2:an känns runt nacken efter en liten skogstur.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Ett år nu den här kniven. Har tyvärr blivit 300 kr dyrare sedan jag köpte den. Kanske oklart om Den är prisvärd för över 1000 kr. Förutom priset ser jag inga nackdelar. Den är nitad på ett sätt som gör den hållbar. Det är ju förvisso en liten kniv så bruket blir inte så hårt så att den egentligen skulle bli ranglig. Just nu fortfarande helt stadig. Färgen på skaftet sitter på någorlunda. Bladet är av hårt pulver stål. Håller skärpan bra och är inte alltför svår och bryna med diamant och keramik typ dc 3 eller 4. Har inte haft den konsekvent i fickan under hela året. Bland annat var den hemma ifrån Island när jag for dit och någon vecka prioriterade jag en barlow från great Eastern. Fast nog lär jag haft den åtminstonde 350 dagar i fickan nu. Pågrund av priset äger jag bara en men skulle inte tveka att köpa en likadan om den här kom bort.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3133.jpg
    IMG_3133.jpg
    26.3 KB · Visningar: 2,618
Ett år nu den här kniven. Har tyvärr blivit 300 kr dyrare sedan jag köpte den. Kanske oklart om Den är prisvärd för över 1000 kr. Förutom priset ser jag inga nackdelar. Den är nitad på ett sätt som gör den hållbar. Det är ju förvisso en liten kniv så bruket blir inte så hårt så att den egentligen skulle bli ranglig. Just nu fortfarande helt stadig. Färgen på skaftet sitter på någorlunda. Bladet är av hårt pulver stål. Håller skärpan bra och är inte alltför svår och bryna med diamant och keramik typ dc 3 eller 4. Har inte haft den konsekvent i fickan under hela året. Bland annat var den hemma ifrån Island när jag for dit och någon vecka prioriterade jag en barlow från great Eastern. Fast nog lär jag haft den åtminstonde 350 dagar i fickan nu. Pågrund av priset äger jag bara en men skulle inte tveka att köpa en likadan om den här kom bort.

Bosse
Inget namn och modell på kniven?
 
Bra pris du hittade på kniven vanheden. Hade de haft en grön hade jag klippt till. Skickar en bild här på två goa grabbar. Den svarta PS4 Är nog egentligen kanon för EDC och den blanka micra är riktigt bra i samband med resor i necessären samt framför allt kanonbra vid flugfiske stående forsen heller sittande i uppblåsbar kanot I båda fallen fastsatt så att den inte går att tappa.
 

Bilagor

  • IMG_3138.jpg
    IMG_3138.jpg
    82.5 KB · Visningar: 2,309
Bra pris du hittade på kniven vanheden. Hade de haft en grön hade jag klippt till. Skickar en bild här på två goa grabbar. Den svarta PS4 Är nog egentligen kanon för EDC och den blanka micra är riktigt bra i samband med resor i necessären samt framför allt kanonbra vid flugfiske stående forsen heller sittande i uppblåsbar kanot I båda fallen fastsatt så att den inte går att tappa.

Nu börjar det klarna... saknat min borttappade Skeletool länge men tvekat lite att ersätta den då den är lite tung till vardags. Det är ju en PS4 jag ska ha. Tack för tips!
 
Fällkniv med skandinavisk slipning.

Det är ju ont om fällknivar med skandinavisk slipning. Men här är en. Real Steal Puukko G3 Scandi. Inte någon skogskniv direkt men en riktigt trevlig fickkniv är det iaf.
 

Bilagor

  • PuukkoG3.jpg
    PuukkoG3.jpg
    102.9 KB · Visningar: 2,247
Senaste favoriten MORA Light my fire, med eldstål, lätt, bra grepp, synlig färg om man tappar den, å rakknivskarp!!
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    54.3 KB · Visningar: 2,170
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?




~Paul~

1: Victorinox climber

2: Wenger rangergrip 79 eller Mora Flex tillsammans med en karasjokk 8"

3: Victorinox Swisscard classic

4: nån kökskniv efter behov
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...