Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna

Hej! Håller på att planera vandringsrutter åt en kompis som ska gå genom Sverige nästa år. Just nu tittar jag på lämplig rutt genom Värmland och Dalarna och här funderar jag på inlandsbanan som möjlig färdväg.

Frågan är om det går att vandra på inlandsbanan från ungefär Långban via Lesjöfors och Vansbro till ungeför Gävunda? På kartan är järnvägen markerad som "Dressinspår". Från Vansbro och norrut verkar det finnas dressinuthyrning så här borde ju järnvägen vara röjd (och dressincyklisterna bör väl inte cykla fortare än att en vandrare hinner kliva av spåret, de bör väl anpassa farten till ev. dressinmöte också...?)

Delen söder om Vansbro verkar vara det större frågetecknet, på flygfoton ser den på sina ställen väldigt överväxt ut, går det att följa järnägen hela vägen här utan att det stundtals blir en strapatsrik busk- och snår-hinderbana, någon som har färsk info? Hur länge sedan är det denna järnvägssträcka övergavs? Något annat trevligt vandringsförslag för ungefär samma sträcka (etappen är Nykroppa - Särna) som inte blir en allt för stor omväg? Tack!

Har inte koll på området, jag är bara allmänt intresserad. Ungefär hur ser rutten ut för att man ska hamna i Nykroppa?

I övrigt är makadam jobbigt att gå på.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har inte koll på området, jag är bara allmänt intresserad. Ungefär hur ser rutten ut för att man ska hamna i Nykroppa?
Hon har bekanta som hon vill stanna till hos i Nykroppa och Särna, därav denna rutt (Som i grova drag är Västra Vätterleden - lite Bergslagsleden - Karlskoga - Nykroppa).
I övrigt är makadam jobbigt att gå på.
Du har en poäng men tänker att makadamen inte ligger lika löst när det har kommit jord och ogräs mellan stenarna, men jag är kanske lite optimistisk?

P.S. Jag har tänkt att pm:a dig någon gång framöver med lite frågor om din vandring (bl.a. ang. Romboleden), hoppas att du inte har något emot det...?

Speciell? Nu blev jag orolig, den står på min bucketlist.

Jag gillar den starkt (har gått Älvdalen-Högvålen). Den bjuder på en upplevelse utöver det vanliga iochmed övergången från tajga till fjäll, men man får inte glömma sin karta och kompass hemma så att säga.

Flera av vindskydden är dock i förvånansvärt bra skick med tanke på hur tomma gästböckerna är. Jag skulle kunna ge en detaljerad beskrivning, men nu känns det som att det börjar bli OT.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips