Mat för fjällvandring

Jag tycker absolut att du ska fortsätta på dina fjällvandringsplaner (men skippa badsemesterdelen :)). Men jag vill påpeka att det finns andra fjäll än de kring Riksgränsen-Kiruna. För en förstagångare kan t.ex. Jämtlands- eller Grövelsjöfjällen vara mer passande. De är lite vänligare och ligger dessutom inte så oherrans långt bort för oss sörlänningar. Även Norge kan vara värt att fundera på.

Om man har vettiga kläder/utrustning, tillräckligt med mat och karta & kompass så är det inget märkvärdigt att vandra i fjällen! Den största faran är väl att man blir fast och framöver kommer att "slösa bort" massor av tid o pengar på vandringar i fjäll, samt andra berg jorden runt :):):).

Tanken att bada var väl inte främst pga nöje utan mer för att duscha.
Har ingen koll på duschmöjligheter i fjällstugor.
Måste kolla upp det.

Anledningen till att jag har Riksgränsen och Kiruna som mål är att tåg och flyg går dit.
Allt ovanför 66˚ 33' 38" N är intressant.
Vart jag tar vägen sedan får jag se.

Jag slösar gärna bort tid på att få vara ute i naturen!
:)
Tack!
 
Jag tycker absolut att du ska fortsätta på dina fjällvandringsplaner (men skippa badsemesterdelen :)). Men jag vill påpeka att det finns andra fjäll än de kring Riksgränsen-Kiruna. För en förstagångare kan t.ex. Jämtlands- eller Grövelsjöfjällen vara mer passande. De är lite vänligare och ligger dessutom inte så oherrans långt bort för oss sörlänningar. Även Norge kan vara värt att fundera på.

Om man har vettiga kläder/utrustning, tillräckligt med mat och karta & kompass så är det inget märkvärdigt att vandra i fjällen! Den största faran är väl att man blir fast och framöver kommer att "slösa bort" massor av tid o pengar på vandringar i fjäll, samt andra berg jorden runt :):):).

Den tid och pengar man plöjer ner på detta äventyr gör mig bara glad. vetskapen om att man ska vistas så länge i naturen som man Kommer göra är helt galet.
Jag kan knappt sova om nätterna nu för jag längtar så efter att få komma i väg. Då kan jag säga att det är inte förens Augusti så det blir många sömnlösa nätter till innan man sitter där på natt tåget från Uppsala till Abisko.

Efter man har handlat på sig det man behöver så blir det ju inte lika dyrt nästa gång man ska ut på äventyr.

Jag ska bada kommer vara burrrrrrr men vafasen då har man gjortet i allafall. Dumt: ja Fånigt: kanske Men Varför: För att det är kul :)

Sen kan vi skapa en ny tråd, vi idioter som har badsemester på fjället.

Ska man ha med sig blommiga badbraller och en liten drink kanske hehehe.
 
Den tid och pengar man plöjer ner på detta äventyr gör mig bara glad. vetskapen om att man ska vistas så länge i naturen som man Kommer göra är helt galet.
Jag kan knappt sova om nätterna nu för jag längtar så efter att få komma i väg. Då kan jag säga att det är inte förens Augusti så det blir många sömnlösa nätter till innan man sitter där på natt tåget från Uppsala till Abisko.

Efter man har handlat på sig det man behöver så blir det ju inte lika dyrt nästa gång man ska ut på äventyr.

Jag ska bada kommer vara burrrrrrr men vafasen då har man gjortet i allafall. Dumt: ja Fånigt: kanske Men Varför: För att det är kul :)

Sen kan vi skapa en ny tråd, vi idioter som har badsemester på fjället.

Ska man ha med sig blommiga badbraller och en liten drink kanske hehehe.

Så du har åkt natt tåg från Uppsala mot Riksgränsen? Stannar det i Abisko?
Då kan man ju gå därifrån kanske mot Riksgränsen eller nått.

Jag drar väl iväg så fort jag har alla prylar, tagit reda på lite mer och eventuellt testcampat. Jag kanske hinner dra iväg på fler vandringsturer i sommar.

Vill till Treriksröset också och kanske kolla in någon sandstrand i Norra Norge.

Måste bada!
:)
 
Så du har åkt natt tåg från Uppsala mot Riksgränsen? Stannar det i Abisko?
Då kan man ju gå därifrån kanske mot Riksgränsen eller nått.

Jag drar väl iväg så fort jag har alla prylar, tagit reda på lite mer och eventuellt testcampat. Jag kanske hinner dra iväg på fler vandringsturer i sommar.

Vill till Treriksröset också och kanske kolla in någon sandstrand i Norra Norge.

Måste bada!
:)

Nix jag har inte åkt till Abisko en, men kommer göra det i Augusti när jag ätligen Har semester och ska upp och vandra.

Tåget går vidare eller får du byta i Abisko till riksgränsen.

Hahaha jag e på om det blir expedition hitta sandstrand i Nord Norge med bad och drinkar hehehe.
Badbegärret är inte lätt att stoppa :)
 
Tips på mat och annat!

Såg tråden med din fråga om mat på fjällvandring. Läste och märkte att det var fler frågor som kom upp.

Vill tipsa om min sida som har en guide som handlar om just att planera för fjällvandring.

Uteliv/planerafjällvandring
 
(...) Funderar på om jag är helt fel ute med att vandra i "fjällen". Jag kanske mer ska vandra inåt landet om det är varmare där så jag kan bada. (...) Stannar det i Abisko?
Då kan man ju gå därifrån kanske mot Riksgränsen eller nått. (...)
Njae, när du väl stigit av tåget i Abisko (ja, det kan man), tar du dig naturligtvis rakaste vägen, gärna med linbanan, upp till de vida vyerna uppe på kalfjället. Det är ju det du drömmer om, och inte något långsegande genom ett vattensjukt mygghelvete nere i videsnåren ;)

Mer på allvar: låt dig inte skrämmas upp till att bara våga traska nere i dalgångar eller, som du tror, längs "snälla" men ack så enformiga vägsträckor bortom det egentliga fjällområdet. Kommer du upp, får du inte bara så mycket vackrare utsikter, utan oftast också en torrare, myggfriare, mer lättgången och mer lättorienterad tur.

Börja alltihop med att skaffa och studera kartan - du kan börja här, och sen köpa pappersversionen av de delar du fastnat för - de kartorna behöver du ändå ha med :). Ta god tid på dig - få känsla för skalan, lär dig läsa hur brant det är av hur tätt nivåkurvorna är ritade, observera olika vegetationstyper (kalfjäll är som sagt trevligare än träsk och videsnår), observera var man måste korsa bäckar, etc.
Då får du mycket mer på fötterna, kan göra en preliminär grovplanering, och får betydligt mer utbyte av vandringen. Ovanpå den kunskapen är det sen mycket trevligt att improvisera och pröva sig fram, men det är ju retligt att i efterhand inse att man valde en jobbig väg, som ändå missade precis alla de häftiga vyerna, och slog läger i ett trist busksnår en halvtimmes väg från världen vackraste tältplats.
Jag drar väl iväg så fort jag har alla prylar, tagit reda på lite mer och eventuellt testcampat. Jag kanske hinner dra iväg på fler vandringsturer i sommar.
Första säsongen skulle jag, som flera varit inne på, satsa på på sensommaren - det är inte lika blött, vaden är snällare, och har det varit några frostnätter så är myggen förhoppningsvis på upphällningen. Då hinner du också med ett par provturer i hemmaterrängen för att fintrimma utrustningen.

Utsidan är en guldgruva. Sök t ex på "packlistor" eller "nybörjare" så har du mycket matnyttig läsning framför dig. Kanske också "kök" "skor" och "regnkläder".

Kolla gärna på packlistorna som folk länkat till i den här tråden. -Låt dig inte avskräckas av att rubriken "lättpackning" - listorna är rätt allmängiltiga, och du har stor nytta av att redan från början tänka på vad din ryggsäck väger. Det kan snabbt bli mång onödiga kilon extra om man packar enligt "bra att ha"-principen, och jag lovar att de kilona känns mer än du tror efter ett par dagar.

Du kan säkert också ha nytta av att läsa trådarna i forumdelen "Friluftsmat". Det finns många enkla sätt att äta gott på fjället utan att behöva bära jättetungt, och färdiga påsar med frystorkat är varken det enda eller ens mest effektiva sättet. Det finns också ett antal artiklar om mat på Utsidan, med konkreta tips och recept att plocka bland efter eget tycke och smak - t ex denna.

Sammanfattningsvis: läs gärna på, ställ gärna frågor på detta forum, ta dig fram med små steg, men låt dig som sagt inte skrämmas upp av hur "avancerat" allt detta måste vara. Visst ska du upp i fjällen! Går du på sommaren, längs hyfsat frekventerade, markerade leder med broar över större vattendrag, kan du säkert få en mer än nödvändigt blöt, kall, myggbiten, tungburen och skoskavig tur om du nybörjarmissar med din utrustning och rutiner, men du kommer knappast att dö av den ;).

Såhär gick det till när jag själv gav mig ut för första gången - och jag lever än ;)
 
Senast ändrad:
Njae, när du väl stigit av tåget i Abisko (ja, det kan man), tar du dig naturligtvis rakaste vägen, gärna med linbanan, upp till de vida vyerna uppe på kalfjället. Det är ju det du drömmer om, och inte något långsegande genom ett vattensjukt mygghelvete nere i videsnåren ;)

Myggen, hade glömt bort dom! Tack för påminnelsen!
:)
Ibland låter det som vandringen kan vara väldigt avancerad och ibland låter det som att det är "bara o åk"! :)

Den här sommaren kanske det mer blir en testvandring och det är väl bättre att kanske inte satsa på något alldeles för avancerat.

Kanske börja gå någon led och känna efter och övernatta någonstans inte för långt ifrån där jag startade ifall jag skulle behöva gå tillbaka.

Skulle det visa sig att det inte är så komplicerat så kanske jag kan ta någon extra vandringstur i sommar eller på sensommaren.

Svårt att veta hur jag upplever vandringen innan jag har provat på ju.
:)

Supertack för alla tips!
Ska undersöka allt du nämnde och kolla vidare här på Utsidan!

Tack än en gång!
:)
 
(...) Kanske börja gå någon led och känna efter och övernatta någonstans inte för långt ifrån där jag startade ifall jag skulle behöva gå tillbaka.

Skulle det visa sig att det inte är så komplicerat så kanske jag kan ta någon extra vandringstur i sommar eller på sensommaren.
(...)
...eller rentav fortsätta vidare på samma tur efter lite "finjusteringar". Inte så dumt tänkt med en "provslinga" som tillåter en temporär taktisk reträtt ;)
Liften upp från Björkliden är som sagt inte fel ur den synvinkeln, samtidigt som du slipper de trista uppmarchsträckorna.

/citerar delvis mig själv från en gammal tråd/
Första gången jag var i fjällen med det äldsta barnet var hon precis fyllda 7 år, och jag var i samma läge som du - inte alls säker på om det överhuvudtaget skulle gå att genomföra.
Vi startade med att stiga av tåget i Björkliden, åka upp med liften, beundra utsikten, traska över passet bakom Njulla ner till Abisko och... sova på fjällstationen.
Nästa dag... lekte vi vid strandkanten och åt våfflor eftersom det regnade (HÄR kan du få ditt bad ;)) .
Nästa dag var det fint väder och jag hade fått en viss koll på alla småfötretligheter typ veck i strumpan och skavande ryggsäcksspänne. Vi gick mot Kårsavagge och tältade strax utanför nationalparksgränsen.
Nästa dag hade vi sovmorgon p g a regn, men det klarnade dramatiskt och vi hade en fin tur till Kårsavaggestugan, där vi sov "i riktiga sängar", som det fick heta.
Nästa dag hade jag svårt att hinna med uppför branten mot Låktatjåkkastugan. Men väl uppe tog orken (eller intresset) tvärt slut, och vi slog läger vid sjön. Nådde stugan under små lekar dagen därpå. Bodde där två nätter, åt våfflor, tog en kravlös "leka toppbestigning"-dag i ospårad terräng. Sedan var det kul igen att vandra och sova i tält, så vi tog oss lugnt österut och ner till Björkliden igen, med en tältnatt och ett par små snedsprång upp på några anonyma småtoppar däremellan. Vi hade tittat oss mätta på fantastiska utsikter över berg och vatten, och tyckte bägge att turen varit alldeles lagom lång.

Jag frammanar detta nu avlägsna minne för att avdramatisera det hela i din fina "pröva sig fram"-anda och ge dig tips på en kravlös men inte enformig första tur. Så enkelt kan man faktiskt göra det utan avkall avkall på dramatiska fjällvyer.
Ta till så många extra dagar i din planering, att du kan ha det såhär avspänt. Du skall ju helst få mersmak i stället för att avskräckas, eller - än värre IMHO - se fjällvandring som en häftig men plågsam prestation.
 
...eller rentav fortsätta vidare på samma tur efter lite "finjusteringar". Inte så dumt tänkt med en "provslinga" som tillåter en temporär taktisk reträtt ;)

Jag frammanar detta nu avlägsna minne för att avdramatisera det hela i din fina "pröva sig fram"-anda och ge dig tips på en kravlös men inte enformig första tur. Så enkelt kan man faktiskt göra det utan avkall avkall på dramatiska fjällvyer.
Ta till så många extra dagar i din planering, att du kan ha det såhär avspänt. Du skall ju helst få mersmak i stället för att avskräckas, eller - än värre IMHO - se fjällvandring som en häftig men plågsam prestation.

Ja precis vad jag hade tänkt. En avslappnad vandringstur i fjällen!
:)
Testa hur det känns att vandra iväg en kortare sträcka och kolla hur jag upplever allt.
Skulle det uppstå några problem så kan jag lättare vandra tillbaka igen om jag inte går så långt ifrån vart jag startade.

Det är svårt att vara rutinerad om man är nybörjare! :D
Även om jag inte är helt främmande för uteliv, vandring, natur osv.

Kan ju vara så att jag är oroligare eftersom jag ska vandra ensam men som jag har uppfattat det så verkar det inte vara helt folktomt på lederna så om det skulle vara något så kan jag väl alltid fråga osv.

Tack för ditt svar! Intressant att läsa om dina och andras upplevelser!
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 39
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.