Windscreen

Var får man tag på lite tjockare aluminium för en DYI Windscreen?

Jag har provat att vika vanlig ugnsfolie i flera lager, men är inte helt nöjd med designen. Det känns helt enkelt som att den inte kommer att hålla en hel fjälltur, eller oroar jag mig i onödan?
 
Ok tack för tipset,

Men var kanske mer ute efter typ tunn plåt eller rulle med lite tjockare gods. Kanske att det får bli en tur till Willys och sen prova...
 
Det finns dessa varianter också .
Denna från Biltema.
 

Bilagor

  • vindskydd.jpg
    vindskydd.jpg
    26.4 KB · Visningar: 1,479
Jag har använt 50 cl ölburk, dock är ju den plåten rullad så det är svårt att göra nåt som viks ihop till ett platt paket.

Biltemas vindskydd har jag också, men det är lite väl tjock plåt.

Tryckplåtar från offset-tryck lär visst vara 0,3 mm aluminium och skrotas tydligen när de börjar bli lite slitna, så har man kontakter på ett tryckeri kan man nog få tag på det.

I USA är det ju väldigt vanligt med så kallad "flashing" av aluminium, här i Sverige använder vi mer galvat eller koppar tyvärr.
 
Om den du viker själv fungerar rent praktiskt på fjället är det väl bara att ta med två eller flera? Kan inte bli många extra gram om det är gjort i ugnsfolie. :)

Andrew Skurka kör med sin variant i en vecka ungefär om jag minns rätt.
 
Det borde ju fungera också att klä kartongbitar (inte wellpapp utan sån karton som är massiv) med folie. Folien gör att det inte tar eld och kartongen ger stadga. Nackdelen är att kartongen inte tål väta, men det kanske går att lacka den först för att skydda bättre mot väta?

Jag har sett vindskydd byggda av wellpapp och folie, och kartong borde inte vara sämre (det är stadigare, wellpappen tror jag tar för mycket stryk av att packas ner).
 
Jag har kört med ugnsfolie vid flera vandringar. Fyrdubbelt o sen vikta kanter. Enda nackdelen är att den vill till på att blåsa iväg om det fläktar på med vinden:)
 
Tjockleken i engångspajformar tycker jag ger alldeles tillräcklig hållbarhet, bara man har rimligt vettig design på skyddet. Vikta kanter, krökta former etc.

Till toppmonterad brännare tar jag helt enkelt minsta storlekens runda pajform, formar den till en skål över den gaspatron jag tänkt ha med och gör ett hål mitt i botten som passar på patronöppningen. Skyddet förvaras alltså på gaspatronen, vänds bara uppåt när det ska användas och kläms fast med påskruvad brännare. Pajformens vulstade kant får man som bonus, så i det fallet slipper man t o m vika kanter.

Med markstående vindskydd får man anstränga sig lite mer, men jag tycker det går alldeles utmärkt med pajformsaluminium där också. Jag kavlar då ut plåten/folien med brödkaveln till en remsa med vikta kanter, förvarar den rullad och spänner ut den i en 3/4-varvsbåge på några nerstuckna tältpinnar av lättaste sorten (1g/st), varav de yttersta är invikta i skärmkanten.
Pinnarna är ändå med som nödersättning för någon ev. bortslarvad/sabbad ordinarie (bättre) tältpinne.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...