Glutenfri vandringsmat?

Halloj!

Har ni några heta tips på glutenfri vandringsmat? Insåg ganska snabbt att de flesta "vanliga" pulversåser och soppor går bort...
 
En av mina favoriträtter när jag vandrar är veggo tacofärs (färdig påse som man bara blandar med kokande vatten, finns ex. på ica och coop) som jag blandar med snabbris och svarta bönor (färdigkokta som jag sedan torkat i ugn). Det är klart på typ en minut och smakar som chili con carne!
Man kan så klart ha vanligt ris om man föredrar det, men det tar ju längre tid. Kanske finns det torkad tacofärs med vanlig köttfärs också, jag är inte så bevandrad på köttutbudet, men veggo tacofärsen är riktigt god!
 
Hej!
Det är inte så svårt att få till det med glutenfritt, men då får man åtminstone delvis släppa tanken på färdigköpta hela maträtter och blanda själv. Inte alls svårt, roligare, godare, billigare och mer näringstätt i förhållande till vikten. De flesta ingredienserna går att hitta i vanliga mtaffärrer, vissa oftare i affärer med mat från Asien och Mellanöstern.
Nedan bara några exempel:

Lunch/middag

Blanda en bas av 50/50% basmatiris med minsta möjliga storlekens röda linshalvor (de pyttesmå finns oftast i invandraraffärer). Bägge har samma koktid, ca 10 minuter. De går dock utmärkt att laga mer bränslebesparande med "grytmysarmetoden": koka upp, sjud i någon minut, stoppa kastrullen i grytmysaren*, låt dra i ca 10 minuter - klart. Måtta hellre lite för mycket än lite för lite vatten - det gör ju inget, om det blir en mer "såsig" gryta, men det är svårare att fylla på, om vattnet sugits upp innan allt svällt färdigt till rätt mjukhet.

Vill du förkorta koktiden ytterligare och få både mer smak och fler kalorier per viktenhet, kan du rosta blandningen i något matfett du gillar (godast med smör, men det blir ju inte veganskt). Använd tjockbottnad stekpanna, inte alltför hög temperatur, och rör om hela tiden, tills blandningen absorberat fettet, blivit genomhet och börjat dofta gott, men absolut inte blivit brunbränd.

Denna bas kan du variera i all oändlighet genom "redning" med en rejäl mängd kokosmjölkpulver (eller soja- alt. kikärtsmjöl, men det blir inte lika gott IMHO) och blandning med valfria torkade grönsaker och/eller soltorkade tomater (hacka gärna upp de färdigköpta i mindre bitar), torkade oliver, torkad svamp, jordnötter (alt. redning med jordnötssmör), andra nötter och frön, med mycket mera.

Kryddor efter tycke och smak; jag brukar blanda i grovt delade vitlöksklyftor (färska!), citrongräs eller torkad lime (även den går att köpa i invandraraffärer), svartpeppar och torkad mynta, alternativt jordnötter eller kokosflagor, spiskummin, koriander, saffran och torkade äpplen. Till vissa varianter passar det att toppa med färdigköpt torkad stekt lök. Nötter, sesamfrö, kokosflagor, pumpa- eller solrosfrön passar till alla :). Men man kan med stor behållning röra i någon färdigblandad thai- eller indisk kryddpåse från ICA:s "Asienhylla", t ex grön eller röd curry, någon sorts masala e.d.

En annan veggo-variant är att utelämna linserna och äta ris/grönsaksgrytan ihop med en portion näringsrik hummous, som man rör till vid sidan om. Hummouspulver finns oftast att köpa i affärer med mat från Mellanöstern, behöver bara röras ut med vatten och svälla en stund. Det går dock utmärkt att göra själv, brukar bli mycket godare. Såhär eller (mer traditionellt) såhär. I det senare fallet blir det inte pulver, utan mer en grynig halvtorr massa, som man får packa med lite mer omsorg.

Vill/kan du ha en icke-vegansk variant, går ju kokosmjölkpulvret att byta ut mot (äkta fullfett) gräddpulver och/eller torkad färskost som man löser upp i "såsen" (de gråvita bullarna i mellanösternaffärer), och linserna mot torkad köttfärs, små torra korvbitar, riven eller smulad parmesanost, torkade flagor av renskav eller parmaskinka, torkade småräkor (finns i Asien-affärer) e.d.
Man får dock tänka på att ingredienserna skall ha ungefär samma tillagningstid som riset, annars får man ha dem i två olika portionspåsar, börja tillagningen med den del som tar längst tid och slänga i den mer snabblagade delen efterhand.

Man kan lätt torka allt ovan själv, men vill man inte det, finns mycket färdigt att köpa i vanliga mataffärer och affärer med invandrarmat. Ett stort urval av fina lufttorkade grönsaker, kött och fisk, samt även äkta gräddpulver och äggpulver att fixa utmärkt omelett av på Friluftsmat, som vi Utsidare har lite rabatt på. Det blir ändå rejält dyrt jämfört med hemtorkat, men i förhållande till näringsinnehåll trots allt mer prisvärt än färdiga påsar med frystorkade rätter.

Man vill ju inte äta ris som bas alla dagar, men det går utmärkt att variera med vanligt hederligt potatismos från pulverpåse, eller någon glutenfri gryn- eller pastasort. Välj gärna en supertunn "änglahår"- variant för kort koktid = bränslebesparing. Tål du havre, så finns det ju även mathavre med kort kok/svällningstid - väldigt gott som omväxling, tycker jag själv. Preparera den gärna hemma med rostning enligt ovan, så blir även den godare, näringstätare och snabbare tillagad.


Annan mat, frukost, tilltugg

En extra energirik "musliblandning" av t ex 50/50% lättrostade solrosfrön och havrekärnor (välj den "rena" havren om du är känslig för även små spår av gluten). Bre ut blandninge i en långpanna - påsarna med havrekärnor brukar vara på 350 g, så det blir sammanlagt ca 700 g. Sätt ugnen på 200 grader, men sänk temperaturen till 175 grader efter att långpannan satts i. Sen brukar det ta lite drygt 10 minuter innan det börjar dofta gott och fröna/kärnorna få lite färg, men passa noga! Alla ugnar är olika. Det får absolut inte bli brunt (=bränt), och det blir det på nolltid just efter att det verkar "lagom".
Efter att blandningen svalnat blandar jag i rikligt med grovhackade valnötter och ibland lite nyponskalspulver. Vill man ha söta inslag, kan man ta med russin, torkade tranbär eller annan torkad frukt efter tycke och smak. Äts med mjölk blandad på fullfett mjölkpulver, typ Nido, alt. kokosmjölkpulver.

Alla sorters nötter, mandlar och frön - mycket näringstätt och nyttigt.
Naturligtvis en smakfråga, men själv har jag nötter i allt :)

Mycket av "godis" från Mellanöstern är glutenfritt, t ex sesamkakor som bara är hopklistrade med smält/brynt socker, men du får kolla från fall till fall.

Mörk choklad, russin, dadlar och annan torkad frukt, halva...

Jag fixar ibland också egna "power bars" - antingen med tahina (sesamfröpasta), sockerfri kakaomassa alt. kakaosmör (dyrt), om jag vill slippa söt smak (vilket jag oftast vill), eller med dadelpasta som bindemedel. Se exempel här.
En god, enkel och inte alltför söt variant är att blanda grovmixade valnötter (eller färdigköpt mandelmjöl, men det blir inte lika gott), rejält med kakaopulver och bara så mycket dadelpasta att det hela binds ihop till en styv smet. Krydda valfritt, t.ex. med lite rivna pomeransskal för mer sting. Rulla till kulor eller platta ut och skär till små tärningar - det senare efter en stund i frysen. Skaka kraftigt runt alla bitarna i någon stängd plastask med överblivna malda valnötter och/eller kakaopulver, så får de en hanterlig yta som inte klibbar ihop. Packas ändå lämpligen i var sin bit matfolie, om man ska kunna småsnaska "on the go" :).




* en grytmysare - dvs ett värmeisolerande "fodral" till kastrullen - tillverkar du enkelt själv av ett gammalt uttjänt (eller billigaste sortens nya) liggunderlag av skumplast. Tejpa ihop, med öppningsbart lock.
 
Senast ändrad:
Wow! Tack så mycket!
Jag ska definitivt testa era tips. Tänkte inte på att kolla i matlagningsdelen... Nu känns det genast mer överkomligt att vara glutenfri, och bli vandrare!
 
En av mina favoriträtter när jag vandrar är veggo tacofärs (färdig påse som man bara blandar med kokande vatten, finns ex. på ica och coop) som jag blandar med snabbris och svarta bönor (färdigkokta som jag sedan torkat i ugn). Det är klart på typ en minut och smakar som chili con carne!
Man kan så klart ha vanligt ris om man föredrar det, men det tar ju längre tid. Kanske finns det torkad tacofärs med vanlig köttfärs också, jag är inte så bevandrad på köttutbudet, men veggo tacofärsen är riktigt god!

Låter intressant. Min tanke har varit att det är mest tonfisk på påse och ölkorv som är dom tillgängliga alternativen. Kommer tacofärsen på fryspåse?
 
Bäst och godast blir det nog om du torkar själv. Men om du nu liksom jag inte är road av det så finns det faktiskt en hel del frystorkat om du inte är mer allergisk än att du kan äta det om inga ingredienser innehåller gluten. Det står vanligen inte glutenfritt på påsen så det blir en hel del läsande av innehållsförteckningar, men rätter som borde vara glutenfria är ofta det.

För att få en hyfsad energität frukost brukar jag köpa gröt på avdelningen för småbarnsmat. Mango och banan är godast av de glutenfria, jag inte sett den på sistone, förhoppningsvis har den inte utgått. (Från 6 mån och uppåt - alltså OK för mig!)
 
Blev glutenintolerant i vuxen ålder men har inte behövt ändra friluftskäket nämnvärt. Jag är av motsatt uppfattning och tycker snarare det är väldigt få soppor/frystorkat etc som innehåller gluten. Pastabaserade halvfabrikat går givetvis bort. Men havregrynsgröt, pulversoppa och de flesta frystorkade går fint att käka. Glutenfri pasta, pulvermos, snabbris etc.
Semper hade några frystorkade/pastarätter ett tag, testa inte dom, smakar mukkojärvi!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...