Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den enda tillverkaren av anrika tyska knivar med dessa initialer är Alcoso/Alexander Coppel. Dock saknar jag logotypen i form av en postvåg.

Ges.gesch betyder "Gesetzlich Geschutzt" skyddat varumärke (Trade Mark), samt numret associerat med objektet/artikeln, i det här fallet 1445.

~Paul~

Tackar för informationen!
 
Mina två senaste skogsknivar. BCNW-01 & Terävä Jääkäripuukko 110. BCNW har ett 9,3cm blad i O1 stål och har ett skönt och ergonomisk handtag i alla fall för mina händer. Jägarkniven har ett 11cm blad i 80CrV2 stål och har ett gjutet gummihandtag. Eldståls skraptest: BCNW-01 väldig dåligt , Jägarkniven mycket bra. :)
 

Bilagor

  • 20610831701_a0e60ce778_z.jpg
    20610831701_a0e60ce778_z.jpg
    80 KB · Visningar: 1,531
Mina två senaste skogsknivar. BCNW-01 & Terävä Jääkäripuukko 110. BCNW har ett 9,3cm blad i O1 stål och har ett skönt och ergonomisk handtag i alla fall för mina händer. Jägarkniven har ett 11cm blad i 80CrV2 stål och har ett gjutet gummihandtag. Eldståls skraptest: BCNW-01 väldig dåligt , Jägarkniven mycket bra. :)

En BCNW skulle jag gärna prova. Den ser verkligen fin ut och fungerar nog väldigt bra till det den är tänkt. Jägarkniven verkar väldigt genomtänkt men är för mig helt ointressant på grund av gummihandtaget.

Visst hade du en LT Wright Genesis också? Vad tycker du om den nu när du har haft den ett tag?
 
En BCNW skulle jag gärna prova. Den ser verkligen fin ut och fungerar nog väldigt bra till det den är tänkt. Jägarkniven verkar väldigt genomtänkt men är för mig helt ointressant på grund av gummihandtaget.

Visst hade du en LT Wright Genesis också? Vad tycker du om den nu när du har haft den ett tag?

Jo jag har en LT Wright Genesis och jag tycker mycket bra om den, handtaget är riktigt bra och knivbladet i A2 stål håller skärpan mycket bra i alla fall på min kniv, har bara stroppat upp den och man river av ett eldstål som bara den med knivryggen, nu är det inget krav för mig att man ska kunna skrapa ett eldstål med en knivrygg då jag mest tänder min brasor med tändare eller tändstickor.
 
Önskar som, antar jag, många andra några konkreta köptips. Mina knivar har under många år varit en sliten Mora 2000, en liten fin och enkel men opraktisk knivmakarkniv med en alltför smalt och tjockt kolstålsblad, samt en tämligen värdelös Marttiini med ett svårslipat blad i rostfritt.

Jag använder kniv vid allmänt friluftsbruk/vandring, vardagssysslor på gården, vid fiske och för lite enklare täljning. Inser att ingen kniv fångar allt detta. Jag är svag för enkla, funktionella men ändå estetiskt tillalande bruksknivar. Traditionella med handtag i naturmaterial och kolstålsblad. Samtidigt har jag inget principiellt emot funktionella knivar av mer moderna material.

En vän till mig skaffade just en Strömeng samekniv modell större. Blev också sugen på det - mest för lite grövre arbeten när man skogsvandrar etc - men eftersom jag av naturen har svårt för kollektivism kunde jag ju inte köpra samma kniv. ;) Överväger nu en Ahti Leuku 180 (kommentera gärna) eftersom jag gillar utseende och materialval.

Men en finsk 30 cm mördarkniv duger ju inte till alla arbeten. Så jag vill gärna ha rekommendationer på någon mindre kompletterande kniv. Alternativt något som, mot förmodan, både kan spänta ved och tälja tandpetare.

Mycket tacksam för tips!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.