Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag och min bror tänkte köpa en kniv till vår mamma som fyller 60 hon älskar att vara ute i skogen och att fiska. Har tittat på Fällkniven GP och Juni. Pristak är 3000kr. Har ni några tips?

Min röst hade gått till Fällkniven Juni. Bra stål, SNYGG!( det är ju en present..) lagom stort och tjockt blad. Min enda fundering är om handtaget är stort nog. Kan vara en idé att känna på den innan köp. Fällkniven går bort till användning i skogen.
Kjell
 
Min röst hade gått till Fällkniven Juni. Bra stål, SNYGG!( det är ju en present..) lagom stort och tjockt blad. Min enda fundering är om handtaget är stort nog. Kan vara en idé att känna på den innan köp. Fällkniven går bort till användning i skogen.
Kjell

Jo det blev en Juni och jag tror det kommer bli kanon morsan är ingen stor kvinna och förhoppningsvis kommer det passa henne bra. Jag tror hur den ser ut kommer tilltala henne också så det blir nog kanon tack för svaret:)
 
Jo det blev en Juni och jag tror det kommer bli kanon morsan är ingen stor kvinna och förhoppningsvis kommer det passa henne bra. Jag tror hur den ser ut kommer tilltala henne också så det blir nog kanon tack för svaret:)

Trevligt val!
Juni är kanonfin för de mindre jobben i skogen och vid fiske!
Ett tips är att gnida in skaftet med en droppe kokt linolja, lite då och då.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5355.JPG
    IMGP5355.JPG
    120.1 KB · Visningar: 1,282
Köpte för ett tag sedan en gammal, men oanvänd brusletto stor-hallingen. Föregångare till storbukken. Tog med den på lite fiske och annat skogsbestyr. Blev glatt överraskad.
Måste säga att det här med ett långt rejält blad har varit alldeles för underskattat, av mig iaf. Riktigt härlig kniv som är kapabel till det mesta. Att den tillverkats ungefär samtidigt som mig själv gör det hela ännu bättre. :)
 
Ny modell från Victorinox

"Walker", tillhör 84 mm linjen. Trevlig.
 

Bilagor

  • 8921414664222_SAK_0_2313__S1_86235_tif_1.jpg
    8921414664222_SAK_0_2313__S1_86235_tif_1.jpg
    20.9 KB · Visningar: 902
Har bara sett den i en schweizisk webbutik hittills. Verkar helt ny, så det tar väl några veckor innan den dyker upp.
Generellt brukar man hitta bäst priser på Victorinox på tyska ebay.
 
Egentligen är väl inte modellen riktigt "ny". Lumberjack hade ju samma verktyg och var 84 mm. Skillnaden skulle väl vara att Lumberjack tillhörde Ecoline och hade sidor i nylon då antar jag.
 
Någon som vet något om denna gamla fällkniv.
Årtal 1903
Sidor av aluminium med 6 månaders kalender på var sida
Knivblad märkt A.C (fabrikat??)
Andra sidan på bladet märkt Ges.gesch 1445 (Ges. geschutzt 1445)
Längd utfälld 143mm
 

Bilagor

  • GR.Fällkniv A.C 1903.1.jpg
    GR.Fällkniv A.C 1903.1.jpg
    143.1 KB · Visningar: 799
  • GR.Fällkniv A.C 1903.2.jpg
    GR.Fällkniv A.C 1903.2.jpg
    134.5 KB · Visningar: 787
Någon som vet något om denna gamla fällkniv.
Årtal 1903
Sidor av aluminium med 6 månaders kalender på var sida
Knivblad märkt A.C (fabrikat??)
Andra sidan på bladet märkt Ges.gesch 1445 (Ges. geschutzt 1445)
Längd utfälld 143mm
Den enda tillverkaren av anrika tyska knivar med dessa initialer är Alcoso/Alexander Coppel. Dock saknar jag logotypen i form av en postvåg.

Ges.gesch betyder "Gesetzlich Geschutzt" skyddat varumärke (Trade Mark), samt numret associerat med objektet/artikeln, i det här fallet 1445.

~Paul~
 

Bilagor

  • Alcoso logo.gif
    Alcoso logo.gif
    6.7 KB · Visningar: 768

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.