Vad är detta för ryggsäck?

Jag har fått tag på en liknande. 100 kr för inköp och reparation. På min sitter loggan annorlunda dock.

Jag frågade Haglöfs vad det var för något, men de hade aldrug sett något liknande.

Edit: Jag såg nu att ramen var annan.

2dabcaafd2906ef68e4c37d4cfaba086.jpg


55b01a8c1ae550c0cb11579d021eb81b.jpg

Skarja har aldrig haft en ram med fyrkantiga profiler, det hade däremot modellerna Alaska & Grönland.
 
Nån som kan beskriva känslan å skillnaden av att vandra 10-15 mil med en gammal ramryggsäck av detta slaget, jämfört med en modern? 15-16 kg
 
Jag har en alaska och en grönland, alaskan har ett gammalt tunnt bärsystem med midjebälte men utan toppstramare. Grönlandssäcken har ett mer vadderat bärsystem med både midjebälte och toppstramare, men den är också betydligt tyngre. Ingen av dem har dock lika tjockt bärsystem som det visas exempel på som "modernt" bärsystem tidigare i tråden.

8 mil och 12-13kg med alaskan (tunnaste bärsystemet) gav mig inga bekymmer alls sist jag använde den. Luftigt och trevligt, tyckte jag.

Så det är väl svårt att svara på hur det kommer funka för just dig, prova! :)
 
Nån som kan beskriva känslan å skillnaden av att vandra 10-15 mil med en gammal ramryggsäck av detta slaget, jämfört med en modern? 15-16 kg
Ja :)
Jag har fortfarande en gammal Alaska stående i garderoben. Den bästa och skönaste vandringsryggsäck för tyngre laster (i intervallet 12-25 kg) jag någonsin haft (OBS gäller endast med höftbälte!). Oöverträffade bäregenskaper, särskilt vid stora laster, och ändå inte orimligt tung. Ramens s-form (sett från sidan) är nog hemligheten bakom den perfekta balansen: tyngdpunkten hamnar nära ryggen och packningen "ställer sig" helt på höftbältet. Jag hatar att bära tungt, avskyr att ha någon last alls på axlarna, och har altid packat mycket lätt för egen del, men när jag var småbarnsmamma och mulleledare, hade jag inget val - och Alaskan var räddningen. Det hände att den blev lastad med 25-30 kg gemensam utrustning, och jag kunde fortfarande bära hela tyngden med höfterna, och tycka att det var helt ok efter flera långa dagar.
Den "ventilerade" ryggen var bara ett bonus, men ÅH så skönt att slippa svettpölen.

Att den kära gamla säcken numera mest får samla damm, beror alltså inte på bäregenskaperna, utan helt enkelt på att den
  • är flera gånger om för stor för mina behov efter att barnen vuxit upp och bär själva ;)
  • inte går att ta med som handbagage på flyget,
  • inte är optimal till mer högalpina turer,
  • är lite tung i förhållande till den packningsvikt - oftast väl under 10 kg - som jag nuförtiden hamnar på.

Sammanfattning: en bra ramygga som Alaska (det finns säkert även dåliga) är en skön slitvarg, men naturligtvis ingen liten smidig klättersäck. Den kommer mer till sin rätt, ju tyngre man bär och ju mindre alpint betonade turer man är ute på.

Det finns dock moderna ryggsäckar, t ex Osprey Exos, Mammut Creon Light m fl, som med sina"halvexterna" ramar och nätspända, ventilerade ryggar tar vara på många fördelar med de gamla ramsäckarna, och lyckas förena dem med mer praktiska detaljer (spännen, fästen etc), större smidighet och låg vikt.
 
Nån som kan beskriva känslan å skillnaden av att vandra 10-15 mil med en gammal ramryggsäck av detta slaget, jämfört med en modern? 15-16 kg

Jag har en Haglöfs Alaska ramsäck från slutet 90-tal, med modernare avbärarbälte och axelremmar. Väldigt bra bärkomfort för tunga vikter 20+ kg, bär man lättare så är den för stel och blir obekväm. Då kör jag min 55L softpack (för ex veckoturer). Burit 33kg som kursledare i Alaskan (nästan halv kroppsvikt) på ett klart bekvämt sätt. Känslan att bära jämfört med softpack är:

- att Alaskan är stelare att röra sig i, mindre rörlighet för axlar och armar, man sitter "mer fast".
- märks tydligt att man bär mer vikt med höftbältet, och att man bär mer upprätt och balanserat som joanna skriver. Har prövat en mängd kvalitets-"softpacks" och ingen har haft samma upprätta känsla vid tunga vikter.
- Alaskan har inget "gung" i avbärarbältet som andra säckar har tendens till, tex Norröna Para Ranger 95, Black Diamond, Haglöfs (Sec, Matrix, Oxo) mfl jag använt.
-Alaskan är den bäst ventilerade stora säcken jag testat.
-Nackdelen är stelheten som man gärna undviker om man bär 20kg eller mindre.
 
(...) Nackdelen är stelheten som man gärna undviker om man bär 20kg eller mindre.
Till skillnad från andra ramsäckar jag provat upplevde jag inte detta som något störande hos Alaskan. I och med att hela dess tyngd fördes så perfekt balanserat ner på höftbältet (i alla fall på just min kropp), fick axelremmarna endast en lätt styrande funktion, med enda anliggningsytan framtill på axlarna (uppåt var det ett rejält mellanrum). Jag kunde röra axlarna och ryggen fritt i "spalten" mellan remmarnas framsida och ramen, utan att säcken började vingla, och kände mig aldrig "fastspänd".
Men det fungerar säkert inte lika på alla ryggar, så prova är enda sättet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
petmeu VAd är detta för något? Transportera 5
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...