Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej.
Tänkte dra iväg på en fisketripp till nordnorge i slutet av sommaren och kommer då förhoppningsvis att behöva rensa och filea en hel del större fisk.
Gissar då att det behövs lite kraftigare doningar för att ta sig igenom lite kraftigare ben och kötta på lite.
Någon som varit iväg eller kanske rent av jobbat med fiskrensning som har förslag på excellenta knivar för ändamålet?
Som jag tänker nu så åker det med en vanlig rapala file 20cm och Frost laxfile 30cm.
Den ena känns dock lite klen och den andra lite väl robust iom att den inte har någon flex öht.
En tanke är då Mora 333 isolerkniv!:http://www.passionepericoltelli.com/images/P1040476.JPG

Vad tror ni om dessa? Egna förslag?
 
Som lite kontrast kommer här tre riktiga bruksknivar från vårt kök. Tråden har inspirerat mig till att test Victorinox skalknivar, billiga och med lite extra bryning riktigt vassa. Man den lilla kniven jag köpte först har ett lite litet handtag och lite kort blad. Den långa Victorinox visade sig vara just lite för lång men det kanske går att göra något åt!

Skulle det gå att köra kapskiva i Dremeln för att få en längd ungefär som min gamla Duka-kniv i mitten eller kommer jag direkt att förstöra härdningen?

/Andreas

Ta det lugnt, lite i taget, och kyl ordentligt så är det inga problem.
 
Vågar man ens skära upp frukt med den? Typ bända skal på en apelsin.

/Andreas

Ja för tusan! Jag bär den just nu och testar den till lite av varje för en presentationstext jag skriver på och som kommer snart. Men just till enklare köksförberedelser är den riktigt bra. Det är en slank wharncliffe men den är något modifierad eftersom eggen har en svag buk. Det gör den till en något dyr med exemplarisk skalkniv.

Fick för övrigt en idé när jag fick din fråga. Skall skriva ned några ord för bloggen om hur jag tänker innan jag pesenterar en ny kniv. Det är några steg jag tar och saker jag testar innan jag plitar ned raderna. Sen är det förstås stor skillnad när man visar upp en gammal trotjänare då vet man mer från början. Men tack för uppslaget! :)

Planerar också ett gästspel med en presentation av en kniv från en släkting som fick en kniv i 40-års present, en puma. Den skall enligt uppgift ha tagit ur och styckat runt 200 älgar, ett hundratal harar och nästan lika många rådjur. Apropå att använda knivar och tidigare inlägg på temat då! :)

Och med tanke på att han är storjägare och med i ett flertal jaktlag och även storviltjägare med jaktresor till Afrika, Kanada, Polen mm på sin merit och samlar en del på Fällkniven så kanske det kan bli ett stående inslag.



/ J
 
Hej.
Tänkte dra iväg på en fisketripp till nordnorge i slutet av sommaren och kommer då förhoppningsvis att behöva rensa och filea en hel del större fisk.
...

Vi brukar använda 'vanliga' slaktknivset för havsfisket i Norge. Kan man slakta älg med dem räcker de till för de största fiskarna också:)
Ta med nån bra platt-tång också - bra för att dra skinnet av tex lubb, långa och havskatt.
Mora 333 skulle då inte jag ta med, ser väldigt liten nytta med ett så långt, brett och flexibelt blad för att rensa fisk...
 
Vi brukar använda 'vanliga' slaktknivset för havsfisket i Norge. Kan man slakta älg med dem räcker de till för de största fiskarna också:)
Ta med nån bra platt-tång också - bra för att dra skinnet av tex lubb, långa och havskatt.
Mora 333 skulle då inte jag ta med, ser väldigt liten nytta med ett så långt, brett och flexibelt blad för att rensa fisk...

Vid närmare eftertanke har du nog rätt. 333an är nog inget vidare till det här.
Bra tips med tången! :)


Ahh, ser mycket bra ut, mångsidig och stabil med bra grepp. Nått att tänka på helt klart.

Eller Fällkniven G1 (Garm) som är extremt mångsidig och perfekt till det mesta! ( :) )
Njae..
 
Min fiskevän doktorn hade köksstora knivar, file, slakt och kockkniv med sig. Själv klarade jag mig bra med en mora
filefällis. Doktorn drog upp några laxar på över 20 kg, jag kom sällan över 15.
150 kg svärdfisk fångar få i Nordnorge.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.