Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Appropå lagen "skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa"
Alla knivar jag har är att betrakta som verktyg och inte vapen...;-) Så länge du inte tar fram och viftar med den vid fel tillfälle varför oroa sig?

Tyvärr är det ju inte vad vi tycker som styr rådande praxis :)
 
Tyvärr är det ju inte vad vi tycker som styr rådande praxis :)

Borde man inte i samma glada anda förbjuda alla former av elddon, tändstickor och tändare. Bara tänk vad man kan göra med sådana!! Hur är det med mördarsaxar? Trubbiga föremål brukar vara populärt vid brott. Kanske bäst att stanna hemma. ;-)
 
Lagen om knivar och andra farliga föremål tillkom väl egentligen för att polisen innan dess i praktiken inte kunde ta en kniv alls om den inte stacks i någon. Nu kan de konfiskera vad som helst som de betraktar som hotfullt inklusive en penna om du viftar för mycket med den. Men som tidigare påpekats - man blir inte visiterad hur som helst. Gäller bara att komma ihåg att lägga av sig de skarpa föremålen vid rätt tillfällen. Jag har nog sällan mindre än två knivar på mig dagligdags :)

Förresten, skall gräsmattan se ut så här i december? Bilden togs i förmiddags.

ProTech%20Stinger.jpg
Pro-Tech Stinger​

Den är för övrigt laglig - i Kalifornien, eftersom det är en auto med ett blad vars längd understiger 2". Det finns många lagar att rätta sig efter.

/ J
 
1988:254

Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år.

Har för mig att det finns minst ett fall där någon blivit friad pga att det var just ett multitool och inte enbart en kniv. Mannen hade i det fallet blivit omhändertagen i samband med någon form av bråk på en krog men hade inte tagit fram det utan fanns vid visiteringen.
Ska se om jag kan hitta fallet.

Sen kan man åka dit för att man har något som ämnas användas som vapen, det behöver inte vara just en kniv utan kan lika gärna vara en skruvmejsel.
 
Jag håller på att arbeta fram ett handtag ur älghorn, men jag sågar inte det i bitar utan arbetar hela handtaget i en hel bit. Vad är bästa sättet att ta ur materiell för tången på bladet? Bladet är polar 82. Det jag har hittat hittills är att man ska borra samt hetta upp tången och trycka på plats. Angående borrningen, finns några bra tips på att få en så korrekt borrning så möjligt. Funderar på att införskaffa pelarborr och laser. Angående upphettningen, kommer bladet att sätta sig, eller kan man dra ur det igen för att limma? Handtaget är nästan färdigarbetat till finslipningspunkten, så det är inte jättemycket materiell som skall bort innan det är klart. Inser att jag kanske skulle fått bladet på plats först av allt och nu har försvårat en del för mig själv.

Tack för svar!
 
Terävä Skrama bush knife

Hej!

Någon som provat Terävä Skrama bush knife. Ser väldigt spännande ut.


Säljs såvitt jag vet endast av Varusteleka.

Finns i kolstål 80CrV2, 59 HRC, och i 4110 rostfritt stål X55CrMo14, 57 HRC (motsvarar Sandviks 12C27 enligt Varusteleka)

Kolstål:
Bladlängd: 240 mm, bredd 46 mm, tjocklek 4 mm.
Eggvinkel: 25 ° vid fästet för att tälja, resten av bladet slipas till 34 ° för huggande
Full längd: 430 mm.
Bladmaterial: Kolstål 80CrV2, 59 HRC
Grepp: Gjuten gummi, grov textur för ett bra grepp.
Vikt (utan slida): 525 g.

Rostfritt stål:
Bladlängd: 240 mm, bredd 46 mm, tjocklek 4 mm.
Eggvinkel: 25 ° vid fästet för att tälja, resten av bladet slipas till 34 ° för huggande.
Full längd: 430 mm.
Bladmaterial: 4110 Rostfritt stål (X55CrMo14), 57 HRC. Motsvarar Sandviks 12C27.
Grepp: Gjuten gummi, grov textur för ett bra grepp.
Vikt (utan slida): 490 g.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.