Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Med en dåres envishet

Fingertoppar läker långsamt men nu går det i alla fall använda den till att skriva med i omplåstrat skick. Alltid något! :) Och vad passar då bättre än att plita ned några rader inom ett av mina favoritområden?

Eftersom jag nu halvmaniskt är inne i en period av intresse för klassiska (främst) amerikanska knivmönster så följer här en presentation till.

Den här gången är den en historiskt intressant företeelse, en "doktorskniv".


Buck%20Creek%20Physicians%20Knife.jpg
Buck Creek "Doctor's Knife​

/ J
 
Fick i alla fall bort handtaget, väldigt enkelt....

I väntan på lite Micarta som skall beställas la jag på paracord, greppet passar min hand bättre redan nu.

From da Phone
 
Orginalgreppet på WM1 är inget vidare. Det är främst den skarpa kanter på greppets undersida som stör mig. Den trycks in i mitt långfinger. Jag har gjort en egen med buckeyevril i skaftet. Där slipade jag ner kanten en del, men måste nog ta en bit till för att få den riktigt bekväm.
 
re

Det är stor skillnad på köpta rena blad från fällkniven eller om man tar bort skaftet på en färdig fällkniven kniv. De rena bladena har större skaft tånge och gjorda så att det är bara att klappa på sidor som till en vanlig fulltånge. Däremot om du tar bort tex ett skaft från en f1a så märker du att det är en hel annan tånge innuti. Mindre och inte möjligt att göra en fulltångare av då det skulle bli mycket smalt skaft. Precis som med wm1an så är det smalare tångskaft innuti en färdig kniv än om du köper ett rent fällkniven wm1 blad
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...