Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja det är en go kniv. Har den i snickarbrallorna och ofta en Companion HD i friluftssammanhang. Håller för allt den utsatts för under renovering här hemma. Verkligen urstark. Greppet passar mina händer bättre än vanliga Companions men eggvinkeln är trubbigare som bekant.
 
Städade lite i några lådor idag och hittade ett antal knivar jag inte sett på länge. Hade nästan glömt att jag hade dem. Det är bra att röja ibland! :)

Först hittade jag de här...
Fastbladare.jpg

Några fastbladare bland alla fällknivar​

Sen några mer udda fåglar...
Finska%20knivar.jpg

Två små finska knivar​

Och en kniv som jag vet att åtminstone dePaul känner igen :)
Paradstickert.jpg


Paradstickert%202.jpg

Såväl den övre finska kniven som den sista är fynd från Antik- och samlarmarknaden i Stockaryd för många år sedan.

/ J

Fina knivar! :)
Jag känner igen de flesta men det vore ändå trevligt att få lite namn på på knivarna...
Gärna också en bild på den större samlingen utan fodral, tack!
/Lux
 
Senaste tillskottet är denna lilla fastbladare. RWL-34 och kolfiber från min danska favorit Jesper Voxnaes.
Gillar inte Kydex så jag gjorde en enkel läderslida till den. Avbildad tillsammans med Sebastian Larssons skapelse.


En liten fastbladskniv är inte dumt. Lutar mer och mer åt detta alternativ istället fär fällkniv.

//Per

Grattis till senaste tillskottet! :)
Jesper Voxnaes gör verkligen knivar som sticker ut. För några år sedan testade jag att använda en Böker Plus Voxknives Gnome i svenskt Sandvik 12C27-stål en del.
Snygg och annorlunda kniv men en stor kniv är det inte!

/Lux
 

Bilagor

  • IMG_4330.jpg
    IMG_4330.jpg
    61.9 KB · Visningar: 1,142
Fina knivar! :)
Jag känner igen de flesta men det vore ändå trevligt att få lite namn på på knivarna...
Gärna också en bild på den större samlingen utan fodral, tack!
/Lux

Det skall bli! :) Väntar bara på bättre väder för det. Tar mina bilder ytterst primitivt utomhus med en riktigt usel "klick och ta"-kamera (Canon Ixus 80).

Den där "vätten", Gnome, har fina linjer. Mycket sugen på en dylik.

/ J
 
3. Jag tog den enklaste vägen i den riktningen och har beställt ett knivblad modell Hunter av Seved.

Tanken är att jag skall ta trä antingen från en bortplockad stock eller från en fet golvplanka från en gammal 1800-talsstuga vi byggt ut till ett hus det senaste årtiondet. Inget speciellt material i sig, men roligt för mig att ha.

Megalomanisk som man är citerar jag mig själv. Jag sågade ur bitar från en gammal stock från stugan för att göra ett handtag, men det vart inte alls bra gjort. Osäker om inte handtaget man gjorde på mellanstadiet för evigheter sedan var snyggare. Dock fungerar det och jag hade tagit sån tid på mig att sätta mig ner och fixa ett handtag, så den får vara så tills jakten är slut. Mycket trevlig kniv, lagom stor/liten, dock har jag inte fått chansen att använda den ännu, vilket jag ser fram mot.

Sedan kunde jag inte motstå att Teknikmagasinet nu har Victorinox Hunter XT för 400kr, så den skall jämföras med Swingbladen, även om den känns krånglig att rengöra.

Casström 10 ligger också bra till för att uppgradera min Mora 2000 för att göra upp eld och annat täljande...
 
Megalomanisk som man är citerar jag mig själv. Jag sågade ur bitar från en gammal stock från stugan för att göra ett handtag, men det vart inte alls bra gjort. Osäker om inte handtaget man gjorde på mellanstadiet för evigheter sedan var snyggare. Dock fungerar det och jag hade tagit sån tid på mig att sätta mig ner och fixa ett handtag, så den får vara så tills jakten är slut. Mycket trevlig kniv, lagom stor/liten, dock har jag inte fått chansen att använda den ännu, vilket jag ser fram mot.

Sedan kunde jag inte motstå att Teknikmagasinet nu har Victorinox Hunter XT för 400kr, så den skall jämföras med Swingbladen, även om den känns krånglig att rengöra.

Casström 10 ligger också bra till för att uppgradera min Mora 2000 för att göra upp eld och annat täljande...

Upplagan av Hunter XT som säljs i USA har stjärnmejsel istället för korkskruv. Mycket bättre enligt mig. Bara ett tips, och du får hem den för under 400 kr på ebay.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...