Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har inte varit här på ett bra tag, fullt upp med allt möjligt..

Fick testa en prototyp som Seved har gjort. Har haft den nästan ett år nu.

Jag jagar mycket och går uteslutande med hund ( tyska jakt terriers och Laika). Mest vildsvin men allt som är lovligt jagar vi ;)

Kniven är 200 mm lång totalt och bladet 80 mm. Stålet och härdning har jag ingen koll på..

Har tagit ur och flått allt ifrån grisar upp till älgar och kniven har funkat bra, lite kort handtag för mina dasslock till händer ( det känns när man har flått ett par grisar på en dag..).
Fångade av en råbock i aug och det räcker bladet till.

Slidan är i Kydex och det är bra passform, det jag personligen inte gillar med slidan är att kniven ligger horisontellt och eftersom jag ofta hamnar i täta snår med en del krypandes och klättrandes så är risken stor att man tappar kniven. Slid upphägningen är ingen problem att ändra så det är inget större dilemma, jag har haft kniven i ryggväskan på min varsel väst.

Jag är ofta ute flera dagar i sträck och vården av bl.a. Knivarna blir ofta eftersatta( hundar, radio/gps, bössa och kläder går i första hand när jakt dagen är slut..) och det syns även på den här kniven....

Skärpan har hållit bra, lite beroende på vad den har använts till ( vildsvins pälsar är en mardröm för eggen..), har brynt/ slipat relativt ofta.

ImageUploadedByTapatalk1410087677.823354.jpg

J.
 
När man sitter på ett kalhygge med 1/2 km sikt och vet att de betande älgarna är annorstädes och så även jämthundarna är det lätt att hungern sätter åt en enkel passare. Således sitter jag här med hönökaka, greveost och bra salami. Det fina med det är att jag får skära lite, vanligen brukar jag använda nån slipjoint i kolstål till maten men i år drar min nya wm1a i mig. Har haft tid med brynet nu sen den köptes! Den rakade från fabrik och nu är den riktigt roligt vass. Jag har alltid haft lätt med vg10 och det här blir bra. Fin och välbalanserad kniv. Lite fyrkantig i skaftet men ligger gott i handen. Avsmalnandet bakåt känns bra. Tunnt skaft förstås så troligen jobbig för handen när det blir dags för älg. Sliret sitter bra på bältet och kniven sitter bra i sliret. Sitter även bra i omvänt läge och det är fint när man är vänsterhänt. MEN. Kniven skramlar i sliret när jag går, inte mycket, inte högt, troligen betydelselöst men irriterande. Måste nog hitta på en lösning på det.

Bosse
 
Hur går det människa vs djur kanske ni undrar. Jaktkompis såg Björn igår men det är fullskjutet så björnen vann på walk over. Älgen är klart mer sällsynt men hundarna har haft upp älg varje öft. Inga stopp för ståndskall och endast en passare ivägen. Den passaren hade älgen på 15 meter men hade i brådskan tagit 2 steg framåt och lämnat skjutkäppen. Den behövs om mas har frozen shoulder, gjorde anlägg men det blev för högt för armen och tillfällig förlamning ilade till och armen föll ned. Kvigan blev kvar i 15 SEK men armen kom inte igen på så kort tid. Hur vet jag alla detaljer kanske ni undrar? Jag var där! 1-0 till älgen!

Klart slut
Bosse
 
När man sitter på ett kalhygge med 1/2 km sikt och vet att de betande älgarna är annorstädes och så även jämthundarna är det lätt att hungern sätter åt en enkel passare. Således sitter jag här med hönökaka, greveost och bra salami. Det fina med det är att jag får skära lite, vanligen brukar jag använda nån slipjoint i kolstål till maten men i år drar min nya wm1a i mig. Har haft tid med brynet nu sen den köptes! Den rakade från fabrik och nu är den riktigt roligt vass. Jag har alltid haft lätt med vg10 och det här blir bra. Fin och välbalanserad kniv. Lite fyrkantig i skaftet men ligger gott i handen. Avsmalnandet bakåt känns bra. Tunnt skaft förstås så troligen jobbig för handen när det blir dags för älg. Sliret sitter bra på bältet och kniven sitter bra i sliret. Sitter även bra i omvänt läge och det är fint när man är vänsterhänt. MEN. Kniven skramlar i sliret när jag går, inte mycket, inte högt, troligen betydelselöst men irriterande. Måste nog hitta på en lösning på det.

Bosse

Bosse, jag löste frågan om mer skaft i handen vid långvarigt arbete, med ett nytt skaft.
Fortfarande platt och den får plats i originalslidan utan skrammel.
Jag använder också den ursprungliga läderslidan till WM1 modellen.
En tredje variant som också funkar, är en " Hunter's Pocket Sheath " från KnifeShipFree i USA.

Å andra sidan finns det en Alligatorjägare i USA, som tar ur Alligatorerna med en Fällkniven U2!
Lycka till på passet!


Mikael
 

Bilagor

  • WM1 red black box elder.jpg
    WM1 red black box elder.jpg
    137.1 KB · Visningar: 1,034
Fint skaft Mikael. Klart är att ditt slöjdande är superior mitt. Är det stabiliserat trä eller betsat. Fint, passar det modera bladet. Jag hoppas just i detta fall att plasten ska bli till belåtenhet då det liksom passar så bra mot slire och blad.
Jag har 2 U2or. När den första va ny troligen 2003 använde jag den som enda kniv i älgjakten några dgr. På den tiden var vi nedlusade av älg ännu och jag minns en dag jag tog ur och flådde 2 oxar med min U2a. Stålet klarade det mycket bra och handen blev trött. Som vanligt har jag de även idag i benfickan på mina pinewood som extrakniv men det är nog 10 år sen den användes på älg.

Bosse
 
Ja skaftet är onekligen WM1s svaga punkt. Synd, för bladet är riktigt väldesignat. Det skulle haft form som H1, som har FKs skönaste skaft! Slöjda själv går, men jag föredrar verkligen syntetiska ickehala material.
 
Bosse, det är stabiliserad Box Elder Burl i skaftet och det var färgat i svart och rött, från leverantören.

MAW, H1'an har onekligen en mkt bra form på skaftet!
Jag använde H1'an som förebild till min WM1, men gjorde den platt som originalet.

Mikael
 

Bilagor

  • WM1-3G-box-elder-025.jpg
    WM1-3G-box-elder-025.jpg
    53.3 KB · Visningar: 988
Bosse, det är stabiliserad Box Elder Burl i skaftet och det var färgat i svart och rött, från leverantören.

MAW, H1'an har onekligen en mkt bra form på skaftet!
Jag använde H1'an som förebild till min WM1, men gjorde den platt som originalet.

Mikael

H1 är min favorit av FK. Kunde varit 1mm tunnare i bladet bara.
 
Jag likaså, fast av min WM1.

Även min kära U2 från Fällkniven gör mig glad varje dag, även om den är orsak till mina fyra stygn på sidan av tummen:)

From da Phone
 
Även jag har U2. Den första köpte jag hösten de släpptes. Minns inte om det var 02 eller mer troligt 03. Jag köpte en till för typ 3 år sen på ett tillgodohavande hos fällkniven. Den knivmodellen är klassisk ända sedan 80-talets gerber lst. U2 är enligt mig den finaste fabriksfällkniven av de där lst typen. Ligth, smoot. Though. Jag använder dem ibland men går ofta ned lite i brukbarhet för att få för mig scharmigare material och konstruktion. Jag vill ha ben, trä, nysilver, mässing och blånat kolstål.

Bosse
 
Jag köpte en Vic Hunter lite som varit min vapendragare de senaste månaderna. Mycket användbar och trevlig Fällkniv. Min första armekniv som inte är reklam!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.